عباس لامعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه موقعیت مرزی و جغرافیایی استان خراسان جنوبی ایجاب می کند سکونت اتباع خارجی فقط در شهرستان های بیرجند و خوسف مجاز باشد، از مجموع دانش آموزان افغان، 2 هزار و 40 نفر در شهرستان بیرجند در حال تحصیل هستند.
وی اظهار کرد: در بقیه شهرستان ها فقط دانش آموزان خارجی مجاز به سکونت هستند که یکی از والدین آنها ایرانی باشد.
وی گفت: براساس آموزه های دینی، رویکرد نظام اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون، همدردی با هر مظلوم و ستمدیده ای در هر نقطه از کره خاکی بوده و خراسان جنوبی از دیرباز مهد علم و دانش است که با توجه به 465 کیلومتر مرز طولانی با افغانستان، این استان بیشترین سهم را در پذیرایی از مهاجران افغان داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: در همین ارتباط دانش آموزان افغان در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند و این موضوع به همفکری، همگرایی و همدلی منجر و از سوی دیگر تبادل فرهنگی بیشتری بین دانش آموزان ایجاد می شود.
وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد از معلمان و مربیان در تعلیم و تربیت دانش آموزان افغان در استان فعالیت دارند اظهار کرد: حدود 950 نفر از فرهنگیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با تحصیل دانش آموزان افغان فعالیت می کنند.
لامعی گفت: رویکرد آموزش و پرورش اهتمام جدی به شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل است و با عنایت به برنامه انسداد مبادی بیسوادی، شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل ایرانی و افغان در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در این ارتباط و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی، حتی دانش آموزانی که هیچگونه مدرک اقامتی ندارند با معرفی دفاتر کفالت در مدارس مربوط مشغول به تحصیل شده اند.
وی با اشاره به اینکه قریب به 95 درصد از والدین این دانش آموزان دارای کارت اقامت هستند افزود: تعدادی از این اتباع غیرمجاز هستند که با ساز و کار اندیشیده شده در کشور، با معرفی نامه دفاتر کفالت به آموزش و پرورش مراجعه و ثبت نام کرده اند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، خواهان تعیین تکلیف سریع افراد مشکوک التابعه توسط نهادهای سیاسی - امنیتی شد و گفت: بروز مشکل آموزشی، معیشتی این خانواده ها و اثر نامطلوب آن در تحصیل و وضعیت نامطلوب بهداشت تعدادی از دانش آموزان مهاجر به دلیل اموری مانند زباله گردی از مهمترین چالش های این گروه از دانش
آموزان در درون و بیرون واحدهای آموزشی است.
وی تامین اعتبار لازم برای برگزاری دوره های مهارت آموزی اتباع بزرگسال افغان در رشته های مختلف از جمله جوشکاری، تراشکاری، صنایع دستی، خیاطی و تهیه کتاب و نشریه های مفید برای آموزش مسائل دینی و مذهبی و کسب مهارت های زندگی را از مهمترین راهکارهای آموزشی - رفاهی برای این گروه عنوان کرد.
لامعی انجام برنامه های فرهنگی - تربیتی از طریق تشکیل جلسه وعظ و نمایش فیلم، تئاتر و اجرای سرود، تامین بخشی از وسایل بهداشتی و احداث و تاسیس مجتمع های آموزشی ویژه این گروه از دانش آموزان را از دیگر راهکارهای آموزشی - رفاهی برای دانش آموزان افغان برشمرد.
وی افزود: سال تحصیلی 97-96 با موافقت دولت تدبیر و امید و به منظور کمک به خانواده های اتباع خارجی، تحصیل در مدارس بدون دریافت شهریه است و کمک های خوبی هم به مدارس مهاجر پذیر شده و برای مدیران این گونه مدارس نیز در سال تحصیلی 95-94 دوره های آموزشی با عنوان «روابط انسانی» با حضور مدرسان ملی برگزار شده است.
سال تحصیلی جاری حدود 160 هزار دانش آموز در 2 هزار و 500 آموزشگاه خراسان جنوبی مشغول به تحصیل هستند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.