علی ناصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی های مکرر و تغییر اقلیم در این استان تاثیر زیادی به وابستگی مردم در حوزه کشاورزی نداشته زیرا کشاورزی شغل بیشتر مردم این استان است.
به گفته وی زرشک، زعفران و عناب از جمله مهمترین محصولات استراتژیکی است که در این استان بازدهی خوبی دارند و از طرفی هم ارزش افزوده بیشتر و هم نیازمند آبدهی کمی هستند که این خود اقدامی موثر در مدیریت منابع آبی است.
فرماندار بیرجند تاکید کرد: آبیاری های نوین، لوله گذاری و آبرسانی به مزارع کشاورزی از مهمترین اقدام هایی است که در مدیریت منابع آبی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: در همین ارتباط لوله گذاری 600 کیلومتر از مزارع کشاورزی در سفر سال 93 دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به خراسان جنوبی تصویب شد که تا پایان سال گذشته 160 کیلومتر از این میزان فقط در شهرستان بیرجند اجرایی شد.

** تقویت کشاورزی/ مشاغل جایگزین
ناصری افزود: ماندگاری جمعیت در روستاها با تقویت کشاورزی در حوزه محصولات کم آب و ارتقای مشاغل جایگزین امری اساسی در مدیریت منابع آبی است.
وی عنوان کرد: خشکسالی های مکرر معیشت مردم را در روستاها تحت تاثیر قرار داده است که در همین ارتباط ارتقای مشاغل جایگزین هم می تواند کمک شایانی در مدیریت این منابع باشد.
فرماندار بیرجند گفت: با توجه به توصیه های مکرر مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و توجه دولت تدبیر و امید برای تقویت مشاغل توجیه دار اقتصادی در روستاها، تاکید بر این است که از مزیت های مطلق و نسبی روستاها در این زمینه به خوبی استفاده شود.
به گفته وی توسعه گردشگری و احیای صنایع دستی که پیشینه تاریخی دارند از مهمترین مشاغلی است که احیای آنها بر معیشت روستاییان و جلوگیری از مهاجرت بی رویه آنها به حواشی شهرها تاثیر مستقیم دارد.
ناصری اظهار کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید اقدام های خوبی در این زمینه هم صورت گرفته است به طوری که پارچه بافی و برک بافی در روستای خراشاد بیرجند به ثبت ملی رسید که امیدواریم با هماهنگی های صورت گرفته بتوانیم این هنر را به ثبت جهانی برسانیم.
وی ادامه داد: از تمام ظرفیت دهیاری ها، بخشداری ها و شرکت تعاونی ها به خوبی استفاده می کنیم به طوری که به تعداد زیادی از بانوان در روستاها آموزش صنایع دستی می دهیم و آمادگی کامل داریم از ظرفیت شبکه های بانکی و میراث فرهنگی برای جذب تسهیلات استفاده کنیم تا به معیشت خانواده های روستایی و توسعه صنایع دستی کمک شود.

** ضرورت احداث بازارچه های صنایع دستی
فرماندار بیرجند احداث بازارچه های عرضه صنایع دستی را در استان ضروری دانست و گفت: روستاییانی که در حوزه های مختلف صنایع دستی فعالیت می کنند باید دغدغه ای برای فروش محصولات خود نداشته باشند.
وی تصریح کرد: به همین منظور با کمک استاندار خراسان جنوبی و دستگاه های ذیربط، تلاش می کنیم در مشهد مقدس هم بازارچه دایمی صنایع دستی استان را احداث، و از ظرفیت زایران امام رضا (ع) در فروش محصولات بومی استفاده کنیم.
وی افزود: اتحادیه زنان خراشاد هم اقدام های خوبی در زمینه فروش این محصولات انجام داده است به طوری که سوغات و صنایع دستی خراسان جنوبی را به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می کنند که این مهم به جهانی شدن این محصول ها کمک شایانی می کند.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت پس از سیستان بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور کشور است.
خشکسالی های مکرر در این استان، منابع آبی را تحت تاثیر قرار داده به طوری که کشاورزی در برخی از روستاهای استان از رونق افتاده است و مردم این روستاها برای امرار معاش مجبور به مهاجرت به حواشی شهرها می شوند که موجب معضل های بزرگ و زمینه ساز آسیب های اجتماعی می شود.
بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی دارای آثار تاریخی متعدد از جمله ارگ کلاه فرنگی، قلعه تاریخی بیرجند و باغ اکبریه است و در مسیر چند استان کشور قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*3215*3028* خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.