به گزارش ایرنا موسی سلیمانی روز پنجشنبه در جلسه مجمع عمومی سالانه شرکت تعاونی عشایری شهید وطنخواه سرایان افزود: حوزه عشایر بر اثر خشکسالی های متوالی چندین ساله و تغییر اقلیم منطقه دستخوش مشکلات فراوانی شده است.
وی گفت: همچنین بر اثر خشکسالی های متوالی چاه های کشاورزی کم آب و برخی از آنها نیز خشک شد، کمبود علوفه به دلیل فقر مراتع و سایر مشکلات سبب شده تا وضعیت اقتصادی عشایر ضعیف شود.
وی ادامه داد: شاید نیاز باشد علاوه بر دامداری که شغل اصلی عشایر منطقه محسوب می شود، درآمد دیگری نیز داشته باشند.
مدیر جهاد کشاورزی سرایان گفت: این مدیریت به کشاورزی عشایر ورود پیدا کرده و در مناطق عشایری با همکاری اداره امور عشایر نسبت به تجهیز چاه های کشاورزی و تسطیح و نوسازی اراضی اقدامات خوبی انجام شده است.
وی با تاکید بر لزوم ارایه آموزش های لازم به عشایر بیان کرد: توانمندسازی روستائیان و عشایر در راستای افزایش تولید و درآمد عشایر منطقه از اولویت های کاری و آموزشی ماست و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.
به گفته سلیمانی آموزش های عشایر در حوزه کشاورزی، صنایع دستی، پرورش دام به روش صنعتی، پرورش دام سنگین، پرورش گیاهان دارویی و غیره ارایه می شود.
وی ادامه داد: تسهیلات 6 درصد با بازپرداخت 6 ساله برای اشتغالزایی عشایر و روستائیان ابلاغ و لحاظ شده که امیدواریم با پرداخت این تسهیلات تحولی در بخش کشاورزی و دامپروری منطقه صورت گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی سرایان گفت: به منظور افزایش تولید شیر در بزهای بومی منطقه و اصلاح نژاد دام سبک تعداد 17 بز اصیل سانن در مناطق عشایری توزیع شد.
وی افزود: این تعداد بز نر اصیل سانن توسط شرکت عشایری شهید وطن خواه سه قلعه از شرکت سپیدان ورامین خریداری و به شهرستان سرایان منتقل شد.
وی اظهار کرد: تمرکز دامداران منطقه بر ترویج و ازدیاد نژادهای دامی با راندمان بالا می‌ تواند شرایط توسعه و رشد اقتصادی دامداران را فراهم کند و با توجه به اهمیتی که دارد در زمینه تولید شیر و گوشت بر دامپروری کل شهرستان نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
سلیمانی گفت: علاوه بر بحث دام داشتی به پرورش دام سنگین و پرواربندی دام باید نگاه ویژه ای شود، در منطقه سه قلعه زیرساخت های مجتمع بره پروری آماده و عملیات آبرسانی و برق رسانی انجام شد که پتانسیل مناسبی برای ایجاد اشتغال در منطقه است و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.
وی یادآور شد: مدیریت جهاد کشاورزی سرایان بدون هیچ محدودیتی آمادگی پذیرش و اجرای طرح های جدید سامانه های نوین آبیاری با یارانه دولتی را دارد و از کشاورزان درخواست می شود برای بهره مندی از اعتبارات بلاعوض دولتی و اجرای سامانه های نوین آبیاری به مراکز جهاد کشاوری آیسک، سه قلعه و اداره امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی سرایان مراجعه کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.