اقدس کرم‌پور روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محله تاریخی سردشت تنها محله باقیمانده از مجموع پنج محله شهر تاریخی تون فردوس است که در زلزله سال 1347 و سال‌های پس از آن دچار آسیب شده و فقط شکل کلی محله، معابر و بناهای آن باقی مانده است.
وی از تهیه طرح احیا و بازآفرینی شهر تاریخی تون خبر داد و گفت: 12 آب انبار شاخص در شهر تاریخی تون وجود دارد که مرمت آن در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته و در حال حاضر نیز عملیات مرمت آب انبار مسجد با اعتبار 25 میلیون تومان در حال انجام است.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری فردوس یادآور شد: خانه صدرالسادات از بناهای ساخته شده در اوایل دوره قاجاریه در محله سردشت فردوس است که با شماره 17875 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات مرمت این بنای تاریخی با اعتبار 40 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.
کرم‌پور یادآور شد: خانه طبسی یکی دیگر از بناهای تاریخی محله سردشت است که این بنا نیز با شماره ثبت 17421 در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد و عملیات مرمت بخشی از این بنا نیز با اعتبار 40 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی به اتمام رسیده است.
وی گفت: آواربرداری، بازسازی هشتی ورودی، بازسازی پوشش‌ها و دیوارهای تخریبی از جمله اقدامات مرمتی در خانه‌های تاریخی محله سردشت فردوس است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
9865* خبرنگار - اعظم جمالی* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.