مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای تسهیل در روند کوچ عشایر از ابتدای امسال سه هزار کیلومتر از راههای عشایر شهرستان با اعتبار 570 میلیون تومان مرمت شد.
غلامرضا قوسی با بیان اینکه در سال جاری وضعیت مراتع شهرستان از نظر پوشش گیاهی وضعیت بهتری نسبت به چند سال گذشته داشته است، افزود: از اواخر فصل پاییز و فصل زمستان عشایر مجبور هستند دام خود را با تغذیه دستی پرورش دهند.
وی بیان کرد: در مجموع وضعیت مراتع خراسان جنوبی از نظر پوشش گیاهی مناسب نیست، خشکسالی ها چندین ساله باعث فقیر شدن عرصه های طبیعی، گونه های گیاهی، مراتع و در نتیجه کمبود علوفه برای تعلیف دام ها شده است .
وی کمبود علوفه و کم آبی را مهمترین مشکل عشایر استان ذکر کرد و گفت: برای مشکل کمبود علوفه عشایر، همه ساله از سوی امور عشایر علوفه ارزانتر و مدت دار بین دام عشایر توزیع می شود.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی عنوان کرد: علیرغم کمبود اعتبار شدید، آبرسانی به عشایر بدون وقفه انجام می شود، در فصل تابستان به دلیل کمبود شدید آب، عشایر اقدام به خرید آب از بخش خصوصی با هزینه سنگین می کنند.
به گفته قوسی پراکندگی کانون های عشایر و استقرار عشایر در نقاط مرزی آبرسانی به آنان را دشوار و پر هزینه کرده و بعضا آبرسانی به عشایر در نقاط مرزی نیازمند طی کردن مسافت 300 کیلومتری است.
هم اکنون آب هفت هزار خانوار عشایری خراسان جنوبی با تانکرهای سیار تامین می شود.
جامعه عشایری استان با دارا بودن یک میلیون و 200 هزار راس دام، 34 درصد دام سبک استان را در اختیار دارد.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387 بر اساس سرشماری عشایر کشور، 81 هزار نفر بود که از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13 درصد از جمعیت 750 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
در حال حاضر 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی اسکان و ساماندهی شده اند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.