در این مراسم عاشقان حضرت امام حسین (ع) با تشییع کجاوه هایی با عنوان «نخل» و برهم زدن سر بیل ها همراه با نوحه خوانی و زنجیر زنی در عزای آن حضرت اشک ماتم می ریزند.
در این مراسم که اختصاص به شهر خوسف استان خراسان جنوبی دارد، گروهی از عزاداران با برهم زدن سر تعدادی بیل وبا شعارهای حسین ، حسین ، حیدر ، علی ، به سوگواری شهدای کربلا می پردازند.
دراجرای این مراسم افراد دسته بیل زنی، پی در پی به هوا پریده و بیل ها را در هوا تکان می دهند و با فریاد حیدر، علی، سر بیل ها را بر هم می زنند.
گروه دیگری از عزاداران نیز با حمل کجاوه ای بزرگ به عنوان نخل و نمادی از تشییع پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) و کجاوه یا گهواره ای کوچکتربه نشانه تشییع پیکر پاک طفل شیرخوار آن حضرت، نوحه سرایی کرده و تالم و تاثر شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را آشکار می سازند.
نخل کوچک جلوی نخل بزرگ و دسته های بیل زنی، سینه زنی و زنجیر زنی هم در جلو آنها به طرف محل موسوم به قتلگاه حرکت می کنند و در بین راه هیات و دسته دیگر بیل زنی و نخل گردانی به استقبال آنها می آیند.
در این زمان دسته های بیل زنی بیل می زنند و نخل ها را مقابل میدان قتلگاه به حال دویدن می گردانند.
پس از این مراسم نخل ها را به زمین گذاشته و بعد نخل هیات دیگر را به همین ترتیب به قتلگاه می آورند.
ریش سفیدان شهرستان خوسف هم نقل می کنند، مراسم بیل زنی نوعی شبیه سازی از طایفه کار « بنی اسد» درصحرای کربلا است که پس از سه روز و سه شب پیکر شهدا را با بیل و یا ابزاری دیگر به خاک سپردند.
آنان معتقدند، در مراسم بیل زنی، عزاداران علاوه بر تجسم دفن شهدا می خواهند به این طریق چکاچک و سر و صدای به هم خوردن شمشیر و اسلحه در آن زمان را با برخورد سر بیل ها مجسم سازند.
به گفته آنان این مراسم قدمتی بیش از 100 سال دارد و توسط ملا علی اکبر خوسفی بنیان گذارحوزه علمیه خوسف نهادینه شده و کشاورزان و مردم شهرستان خوسف به این رسم بهای زیادی می دهند.
علاوه بر نوحه خوانی، زنجیر زنی، سینه زنی و برپایی مراسم عزاداری روز عاشورا در خوسف ، تعزیه و شبیه گردانی های متعددی نیز در اغلب روستاهای این بخش برپا می شود.
در این مراسم، شبیه گردانان با آموخته هایی که نسل به نسل از پیشینیان کسب کرده اند، همراه با ذوق و ابتکارات خاص خود صحنه هایی از نبرد حماسه سازان و تشنه لبان فرات عشق را به نمایش گذاشته و بااعلام دلبستگی به مکتب انسان ساز اسلام و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از دلیری و وفا داری یاران حضرت امام حسین (ع) تجلیل می کنند.
مراسم بیل زنی به شماره 508 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
6054* خبرنگار و انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.