موسی سلیمانی روز شنبه در نشست برنامه ریزی کشت پاییزه شهرستان سرایان افزود: میزان بذر جو مورد نیاز در هر هکتار 150 تا 180 کیلوگرم در نظر گرفته می شود.
وی متوسط برداشت جو در هکتار را 2.3 تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود با این سطح زیر کشت سه هزار و 350 تن جو در اردیبهشت ماه سال آینده برداشت شود.
به گزارش ایرنا سلیمانی با تاکید بر کشت به موقع محصولات پائیزه و استفاده از بذرهای اصلاح شده به کشاورزان توصیه کرد از ارقام مناسب و سازگار با شرایط منطقه در کشت پاییزه استفاده کنند.
وی عنوان کرد: بذرهای اصلاح شده دارای کیفیت ژنتیکی مناسب، درصد بالایی از افزایش عملکرد محصول را به خود اختصاص می دهد، به همین دلیل تاکید می شود از بذور اصلاح شده استفاده شود.
مدیر جهاد کشاورزی سرایان یادآور شد: رقم مناسب برای کشت جو در این شهرستان شامل ریحان، نصرت و نیک است و در حال حاضر رقم نصرت و نیک برای کشت جو بین کشاورزان توزیع شده و انتخاب این رقم به دلیل مقاومت به خوابیدگی، مقاوم بودن به بیماری و عملکرد بالای آن است.
وی افزود: تامین عناصر غذایی به میزان مورد نیاز برای این محصول از جمله عوامل موثر در افزایش عملکرد محصول جو بوده و در طول رشد خود به مقدار قابل توجهی ازت نیاز دارد.
سلیمانی گفت: همچنین بعد از ازت، فسفر و پتاس از جمله عوامل ضروری برای رشد محصول جو به شمار می آید که بایستی در اختیار گیاه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه میزان مصرف کودهای شیمیایی بسته به آنالیز و تجزیه خاک توصیه می شود گفت: در منطقه سرایان به طور معمول کود ازته 200 تا 250 کیلوگرم در هکتار به صورت تقسیطی در سه مرحله، کود فسفاته 100 تا 150 کیلوگرم در هکتار و کود پتاسه 50 تا 100 کیلوگرم در ابتدای فصل کشت توصیه می شود.
وی با تاکید بر رشد کلزا در شهرستان سرایان عنوان کرد: با توجه به افزایش سه برابری کشت کلزا و اینکه امسال 200 هکتار کشت این محصول در شهرستان انجام خواهد شد، میزان کشت جو در اراضی کشاورزی سرایان تفاوت چندانی نداشته است.
وی به وجود 850 نفر بهره بردار مستقیم در حوزه کشت محصول جو اشاره کرد و افزود: سطح زیر کشت این محصول سال گذشته در شهرستان یکهزار و 400 هکتار بود که سه هزار و 200 تن جو از آن برداشت شد.
مدیر جهاد کشاورزی سرایان با اشاره به اینکه بیشتر جو تولیدی این شهرستان به مصرف خوراک دام می رسد به کشاورزان توصیه کرد محصول خود را در برابر حوادث غیرمترقبه بیمه کنند تا درصورت بروز حادثه گوشه ای از خسارت آنها جبران شود.
وی گفت: جوکاران در فصل پاییز در تلاش هستند تا علاوه بر ارتقای کیفیت محصول تولیدی خود میزان برداشت جو در واحد سطح را نیز افزایش دهند.
فاصله شهر سرایان تا بیرجند مرکز خراسان جنوبی 160کیلومتر است، این شهرستان دارای دو بخش آیسک و سه قلعه و چهار دهستان آیسک، سه قلعه، مصعبی و دوکوهه و 36 روستاست.
7557*3028* خبرنگار - رقیه محمدی * انتشاردهنده - رسول محمدحسنی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.