محمدرضا عیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شود در فصل تابستان به 49 روستا افزایش می یابد و بعضی از روستاهایی که آبرسانی پایدار دارند به دلیل کمبود آب در فصل تابستان از تانکر سیار کمکی استفاده می شود.
وی بیان کرد: برای آبرسانی سیار به روستاهای شهرستان 36 تانکر 10 و 18 هزار لیتری به صورت ثابت در روستاها مستقر کرده ایم و حمل آب شرب به این روستاها به وسیله سه دستگاه تانکر سیار انجام می شود.
وی براساس بخشنامه ارسالی از مرکز استان، سهمیه آبرسانی سیار برای هر خانوار روستایی در شبانه روز را 50 لیتر اعلام کرد و گفت: برای حل مشکلات روستائیان گاهی تا 2 برابر این سهمیه نیز ارسال می شود.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی قاینات اظهار کرد: در 6 ماه نخست امسال تعداد 903 سرویس آب با حجم بیش از 9 هزار و 117 متر مکعب برای روستائیان ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه آبرسانی سیار 389 میلیون تومان به پیمانکاران آبرسان دیون داریم اضافه کرد: از این مبلغ 115 میلیون تومان مربوط به 6 ماه نخست امسال است.

**با بودجه قطره‌چکانی مشکل کم آبی روستائیان حل نمی شود
به گفته وی آبرسانی سیار به عنوان برنامه ای کوتاه مدت برای رفع بحران و مرحمی موقت برای تامین نیازهای ضروری روستائیان اجرا شد که امروز با اضطرار در حال انجام است.
عیدی گفت: کار آبرسانی سیار در شهرستان هرگز تعطیل نمی شود و علیرغم کمبود شدید اعتبار و دیون به جامانده از سال قبل، ارسال آب با تانکر برای حل مشکلات روستائیان به صورت شبانه روزی در حال انجام است.
وی از مسئولان خراسان جنوبی خواست برای اختصاص اعتبار به آبرسانی سیار چاره اندیشی کنند و افزود: علیرغم تمام مشکلات لحظه ای در ارسال آب به روستائیان کوتاهی نخواهیم کرد.
وی ضمن قدردانی از رانندگان بخش خصوصی که علیرغم بدهی میلیونی از این شرکت همچنان در راستای آبرسان سیار به روستائیان تلاش می کنند، یادآور شد: تامین آب از جمله نیازهای معیشتی روستائیان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی قاینات گفت: با توجه به خشکسالی های 18 ساله در منطقه، کمبود منابع آبی و افت شدید منابع آبی زیرزمینی در چند سال گذشته کیفیت آب شرب شهرستان به شدت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در این بحران کم آبی بخش زیادی از آب شرب شهرستان به دلیل فرسودگی شبکه های آبرسانی به هدر می رود که بازسازی شبکه های فرسوده نیز نیازمند تخصیص اعتبار از مرکز استان است.
وی با بیان اینکه با اعتبارات قطره چکانی نمی توان مشکل آبرسان سیار به روستاها را حل کرد گفت: کمبود اعتبار، خاکی و نامناسب بودن جاده‌های روستایی، حجم پایین مخازن ثابت در روستا، کیفیت پایین آب ارسالی و کمبود تانکرهای آبرسانی مهمترین مشکل آبرسانی سیار شهرستان است.
منابع آبی خراسان جنوبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متوالی از نظر کمی و کیفی بشدت کاهش یافته است و به گفته مسئولان در حال حاضر به 500 روستای استان با تانکر آبرسانی می شود.
شهرستان قاینات در شرق ایران قرار دارد و از شرق به شهرستان زیرکوه و از شمال به خراسان رضوی، از غرب به شهرستان سرایان و از جنوب به شهرستان های درمیان و بیرجند محدود است.
شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در 110 کلومتری بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*3028*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.