داوود شهرکی در نهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران که روز پنجشنبه با حضور اساتید و دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه بیرجند گشایش یافت، افزود: بخشی از ظرفیت های معدنی استان منحصر بفرد است و رتبه اول را در کشور داریم.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه اقدام و مطالعات خوبی در زمینه اکتشاف و فرآوری مواد معدنی در این استان انجام شده است اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم عمق بالای 100 متر را اکتشاف کنیم که امیدواریم با تعامل بین صنعت و معدن و دانشگاهیان این امر به زودی محقق شود.
وی گفت: ممکن است بخشی مربوط به بحث های تکنولوژی و تجهیزات باشد اما بخش مهمی به حوزه های تخصصی و علمی بر می گردد که امید است با هماهنگی بین حوزه های عملیاتی و کاربری با علم و تخصص، شاهد خروجی مثبتی در این زمینه باشیم.

**یک میلیارد تن ذخایر ذغال سنگ در خراسان جنوبی
شهرکی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد تن ذخایر ذغال سنگ در این استان وجود دارد عنوان کرد: آنچه انتظار می رود این است که با هم افزایی بیشتر این آمار را در افقی چند ساله به سه برابر برسانیم.
وی گفت: خراسان جنوبی دارای قدمت طولانی در اکتشاف ذغال سنگ است و در این مدت مطالعات خوبی در این زمینه صورت گرفته اما در طرح های توسعه در نظر داریم از ظرفیت ذغال سنگ در سایر فرآورده های مربوط هم استفاده کنیم که این نیازمند تخصص و علم دانشگاهیان است.
وی وجود سنگ های تزیینی و گرانیتی را از دیگر پتانسیل های موجود در این استان ذکر کرد و افزود: آنچه به نظر می رسد رکود بازار مسکن به دلیل وابستگی به بازارهای داخلی تاثیر زیادی بر فرآوری سنگ های گرانیتی گذاشته است که باید تدابیری اندیشیده شود که سرمایه گذاران به سمت صادرات این منابع سوق پیدا کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حوزه اکتشافات مربوط به استخراج طلا اقدام های خوبی در استان صورت گرفته و حوزه های خوبی در شهرستان های نهبندان، خوسف و بیرجند شناسایی شده است که در بخشی از این معادن عملیات استخراج شروع شده و بخش های دیگر هم در سال جاری عملیات استخراج را آغاز خواهند کرد.
وی بیان کرد: در حوزه املاح تبخیری هم یک میلیارد تن پتاس با اکتشاف های صورت گرفته شناسایی شد و از آنجا که کیفیت این املاح چهار گرم در لیتر است نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد.
وی با بیان اینکه ظرفیت های معدنی استان فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری است عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به قرار گرفتن در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اقدام های خوبی در این زمینه برداریم.
شهرکی 13 شهریور ماه 96 در حاشیه مراسم افتتاح آغاز عملیات تجهیز و برداشت ماده معدنی طلا دار برای انجام تست کاربردی هیرد نهبندان در گفت و گو با ایرنا گفته بود: در حال حاضر 53 نوع ماده معدنی با ذخیره قطعی 2 میلیارد و 570 میلیون تن که غالبا از نوع کانسارهای مهم و استراتژیک فلزی، غیرفلزی و مصالح ساختمانی هستند در استان شناسایی شده است.
220 مقاله بر روی سامانه نهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران بارگذاری شد که از بین آنها 56 مقاله به صورت سخنرانی و 132 مقاله به صورت پوستر به مدت 2 روز در دانشگاه بیرجند ارایه می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028* خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.