محمد بنی اسدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مهمترین علت شیوع این آفت در باغ های زرشک منطقه تداوم 18سال خشکسالی در استان است که این آفت در 10 سال گذشته در شهرستان شیوع پیدا کرده است.
وی بیان کرد: مبارزه مکانیکی از جمله حذف و هرس شاخه های آلوده، تنظیم دوره آبیاری، استفاده نکردن از کود ازت برای کاهش سطح رشد درخت، استفاده از کود پتاس برای افزایش مقاومت درخت به آفات و آموزش به کشاورزان را از جمله اقدامات کنترلی در برابر این آفت ذکر کرد.
بنی اسدی با بیان اینکه بیش از سه هزار و 500 هکتار از باغهای شهرستان زیر کشت محصول زرشک است و شغل اصلی مردم شهرستان کشاورزی است، گفت: گسترش این آفت خسارت زیادی به باغداران شهرستان وارد کرده است.
وی عنوان کرد: اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع این آفت در حال انجام است، اما خشکسالی ها اخیر روند شیوع این آفت را تشدید کرده است.
خراسان جنوبی با 14 هزار و 228 هکتار باغ زرشک و تولید سالانه 14 هزار و 999 تن ، 98درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد. آفت زنگ زرشک برای نخستین بار در سال 1385در روستاهای « خوان» و « نوقند» شهرستان مرزی درمیان گزارش شد. در این مدت 670 هکتار باغ های شهرستان های درمیان، بیرجند و زیرکوه دچار این آفت شد و شیوع آفت در باغ های زرشک استان رو به افزایش است.
به گفته کارشناسان یکی از علل شیوع آفت خشکسالی است که رمق درخت زرشک را گرفته و آهسته و آهسته جانشان را می گیرد، درختانی که با شرایط آب و هوایی استان بومی گزینی شده اند.
اکثر درختان آفت زده بیمه هستند، اما امروز بیمه پاسخگو نیست. جواد غنچه، مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اذعان دارد که درختان زرشک تنها در برابر حوادث طبیعی بیمه است و این صندوق نسبت به پرداخت خسارت آفات متعهد نیست.
شهرستان زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلو متری مرز با افغانستان قرار دارد، مرز مشترک ایران با افغانستان در شهرستان زیرکوه 147 کیلومتر است.
مساحت زیرکوه 9هزار و 185کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 45 هزار نفر است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556* 6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.