علی شامانی روز یکشنبه در مراسم افتتاح پروژه های هفته دولت در مرز ماهیرود سربیشه خراسان جنوبی ضمن تبریک هفته دولت افزود: گمرک به عنوان یکی از حوزه های اقتصادی بزرگ کشور نقش و اهمیت بسزایی در توسعه دارد.
وی ادامه داد: وظایف بسیار بزرگی بر عهده گمرکات است، از جمله اینکه گمرک تامین کننده سلامت جامعه است و در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز وظیفه مهمی دارد.
وی اضافه کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران در چهار سال اخیر تحولات بسیار خوبی تجربه کرد که یکی از آنها راه اندازی سامانه الکترونیکی گمرک است.
وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه های بسیار مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی الکترونیکی شدن گمرک بود، یادآور شد: امروز به جایی رسیده ایم که در کل گمرکات کشور تمام اقدامات به صورت الکترونیکی انجام می شود و هیچ عملیات کاغذی وجود ندارد، این کمک بزرگی است که با توجه به زیرساخت های مخابراتی و اینکه اکثر مکاتبات در نقاط صفر مرزی بوده، اقدام بسیار موثری است.
مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت: کاهش زمان تشریفات گمرکی یکی از مزایای الکترونیکی شدن بود با توجه به اینکه درگذشته انجام تشریفات واردات 26 روز و در حوزه صادرات نیز هفت روز طول می کشید که با راه اندازی این سامانه و زیرساخت هایی که وجود دارد مدت زمان انجام تشریفات واردات به سه روز و صادرات به یک روز کاهش یافت.
شامانی اضافه کرد: یکی از نکات بسیار حائز اهمیت این سامانه توسعه تشریفات در حوزه واردات و صادرات با 24 سازمان و درگاه در فرایند صدور مجوزها درگیر است که در این عملیات های گمرکی باید این 24 سازمان برای صدور و ورود کالاها مجوز صادر شود که تمام مجوزها الکترونیکی صادر می شود.
وی به میزان درآمدها اشاره کرد و افزود: در پایان سال 92 با اینکه میزان واردات 50 میلیارد دلار و درآمد ما حدود هشت هزار میلیارد تومان بود که در پایان سال 95 میزان واردات به 44 میلیارد دلار رسید ولی با استقرار این سامانه و جلوگیری از بسیاری تخلفات توانستیم پایان سال 95 علی رغم کاهش میزان واردات، درآمد حاصل از امور گمرکی را به 18 هزار میلیارد تومان برسانیم.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از پیشرفت های چند سال اخیر استقرار سیستم ها و سامانه های کنترلی بود، بر اساس آخرین آمار تا پایان سال 92 در مجموع گمرکات فقط پنج دستگاه ایکس ری با تکنولوژی قدیمی مستقر بود که در پایان سال 95 به 12 دستگاه افزایش یافت.
وی ادامه داد: نخستین دستگاه پرسرعت ایکس ری در گمرک شهید رجایی مستقر شد که با سرعت 60 کیلومتر اسکن می کند که با توجه به حجم کار در این گمرک استقرار یافته است.
مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران یادآور شد: همچنین نصب 19 دستگاه ایکس ری در دستور کار است که اکنون در حال انعقاد قرارداد و خریداری و ساخت است که قرار است از تولید داخل استفاده شود.
شامانی گفت: مرز ماهیرود خراسان جنوبی با توجه به موقعیت و اهمیت خاصی که دارد، با توجه به پیگیری های مکرر مسئولان یک دستگاه ایکس ری امسال در آن نصب خواهد شد.
وی تصریح کرد: از لحاظ گمرکات ایران گمرک ماهیرود خراسان جنوبی در زمینه صادرات و واردات از اهمیت خاصی برخوردار است لذا باید مسئولان استان تمام توان خود را برای توسعه و ارتقای این گمرک بکار گیرند، ما نیز آماده هر گونه همکاری در این زمینه هستیم.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054* خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.