حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز یکشنبه در نشست تعیین دستگاه های متولی در امر ساماندهی کودکان کار و خیابانی با تاکید بر اینکه استثمار کودک در خانواده هایی که دچار فقر هستند افزایش یافته است افزود: این یک نوع سوء استفاده از کودکان است که سلامت جسمی، روحی و اجتماعی کودکان را به مخاطره می اندازد.
وی عنوان کرد: در پیمان نامه حقوق کودک هم بارها به مساله رشد کودک اشاره شده و سازمان بهزیستی در مرکزی به عنوان خانه مهر آفتاب خدماتی را برای بهبود زندگی کودکان انجام می دهد اما آنچه که حایز اهمیت است بیشتر کودکان آسیب پذیر در این موضوع اتباع خارجی هستند که باید در این باره چاره اندیشی شود.
وی گفت: امیدواریم با همراهی و هم افزایی همه دستگاه ها بتوانیم جلوی این معضل اجتماعی که به حتم موجب آسیب خواهد شد را بگیریم.

**اغلب کودکان کار خراسان جنوبی اتباع بیگانه هستند
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: براساس بررسی های انجام شده اغلب کودکان کار این استان اتباع بیگانه هستند که به دور از بروز احساسات باید تدبیری عملیاتی در این زمینه اندیشیده شود.
علی عرب نژاد افزود: متاسفانه پدیده کودکان کار و خیابانی از 2 سال پیش در این استان به چشم می خورد و عمده این کودکان سن کمتر از پنج سال را دارند که احساسات مردم را برانگیخته و مشکلاتی را ایجاد کرده است.
به گفته وی احساسات مردم نسبت به این کودکان ریشه ای و فرهنگی است اما باید به گونه ای فرهنگ سازی شود که کمک های مردم در سر چهارراه های شهر چیزی جز فکر پاداش گونه برای این کودکان نخواهد داشت و از طرفی موجب ترغیب آنها برای حضور در این مناطق خواهد شد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که طرح های کمکی از سوی اداره کل بهزیستی انجام شده و در این ارتباط 300 میلیون تومان هزینه شده است اما متاسفانه شاهد نتیجه معکوس در استان بوده ایم.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ترحم مردم استان به این کودکان به حدی رسیده که حتی پدر خانواده هم کودکش را ترغیب به این کار می کند زیرا بر اساس اطلاعات به دست آمده هر کودک روزانه بین 50 تا 60 هزار تومان درآمد دارد در حالی که پدر خانواده با آن سختی کار کارگری باید 30 تا 40 هزار تومان دستمزد بگیرد.
وی تاکید کرد: باید این مهم در جامعه فرهنگ سازی شود که مردم کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به خیریه ها تحویل دهند تا به صورت کاملا برنامه ریزی شده به نیازمندان واقعی تحویل شود.

**ریشه کنی کودکان کار هدفمند باشد
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم پس از دریافت نظر سایر شرکت کنندگان در این جلسه تاکید کرد: ریشه کنی کودکان کار در استان باید به صورت کاملا هدفمند و ساختمند انجام شود و دستگاه های متولی از هیچ تلاشی نباید چشم پوشی کنند.
عصمت محمودی اظهار کرد: تمامی دستگاه های متولی اعم از بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، اتباع خارجه و ... در قالب تیمی هماهنگ این موضوع را بررسی و عملیاتی کنند به گونه ای که این اقدام تا یک هفته دیگر در استان محسوس باشد.
وی گفت: با توجه به اینکه این اقدام باید در جامعه نیز فرهنگ سازی شود، دستگاه های ذیربط با تهیه بنر و تابلوهایی در سطح شهر تبعات ناشی از کمک شهروندان به این کودکان را نمایان سازند تا مردم هم با کمک به خیریه ها این روند را هدفمند کنند.
در پایان این نشست مصوب شد از یازدهم شهریور امسال به مدت چهار روز دستگاه ها به توجیه خانواده های این کودکان بپردازند و از صبح روز پنجم به صورت عملیاتی برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار اقدام کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.