حسن رمضانی روز پنجشنبه در نشست خبری همزمان با نخستین روز هفته دولت افزود: این در حالیست که تا قبل از دولت یازدهم هیچگونه اثری در استان ثبت ملی نشده بود.
وی بیان کرد: در حوزه ثبت آثار تاریخی 2 اثر طی این مدت در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید در حالیکه از زمان شکل گیری میراث فرهنگی استان تا سال 92 تنها یک اثر ثبت شده بود.
وی گفت: همچنین نامزدی آسبادهای خراسان جنوبی نیز پذیرفته شده که به زودی به مجموعه آثار تاریخی ثبت در فهرست میراث جهانی افزوده خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به وجود 16 موزه فعال در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد در چهار سال گذشته موزه های مشاهیر و مفاخر ملی استان، موزه مشارکتی عروسک، موزه مردم شناسی طبس و موزه تاریخ طبیعی (در گذشته تعطیل شده بود) راه اندازی شد و موزه عکاسی نیز امسال در قاین افتتاح می شود.

**مرمت 78 بنای تاریخی مشارکتی
رمضانی یادآور شد: از سال گذشته تاکنون 78 بنای تاریخی در سراسر استان به صورت مشارکتی با مالک آن مرمت شد که برای هر بنا مبلغ 500 میلیون ریال از محل سازمان میراث فرهنگی هزینه شده است.
وی بیان کرد: کارنامه دولت تدبیر و امید در بخش مرمت بناهای تاریخی استان به صورت مشارکتی قابل قیاس با سال های قبل نیست.
وی افزود: در این مدت همچنین چهار بافت تاریخی شهرهای خوسف، بیرجند، بشرویه و تون فردوس مرمت و احیا شد و سه بنای تاریخی از جمله خانه شریف و فروتنی بیرجند و خانه تقوی نهبندان و 2 سفرخانه سنتی دشت بهشت و باغ طوبی برای مرمت به بخش خصوصی واگذار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: 2 باغ تاریخی استان از جمله اکبریه و رحیم آباد بیرجند که در گذشته استفاده اداری می شد تخلیه و در اختیار هنرمندان صنایع دستی و امور فرهنگی هنری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه اکنون 670 اثر تاریخی در استان شناسایی شده است گفت: همچنین 40 پرونده ثبت آثار تاریخی در حال انجام است تا در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.
وی تصریح کرد: میراث فرهنگی استان با راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی سعی در مشارکت مردم و استفاده از توان آنها برای مرمت آثار تاریخی دارد لذا در این زمینه 106 انجمن در سطح استان تشکیل شده است.
وی خراسان جنوبی را از نظر حرائم تاریخی جزو استان های برتر کشور عنوان کرد و افزود: در دولت یازدهم تعداد 34 حریم تاریخی (محدوده ای که براساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تعیین و سبب حفظ موجودیت و یکپارچگی آن می شود) در استان مصوب شد.

**ثبت 81 اثر غیر منقول تاریخی در استان
وی از ثبت 81 اثر غیر منقول تاریخی، طبیعی و معنوی در این مدت خبر داد و گفت: این اداره کل در حوزه ثبت میراث طبیعی، غیر منقول و تعیین حریم به عنوان یکی از استان های برتر انتخاب شده است.
رمضانی گفت: در دولت یازدهم مبلغ 120 میلیارد ریال تنها به حوزه میراث فرهنگی استان اختصاص یافت که در استان هزینه شد و این میزان اعتبار قابل قیاس با سال های پیشین نیست.
وی ادامه داد: همچنین در بازه زمانی چهار سال دولت یازدهم 150 میلیارد ریال تسهیلات برای پروژه های نیمه تمام در حوزه گردشگری استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.
وی به تجهیز و نوسازی 10 خانه بوم گردی در استان اشاره کرد و گفت: در زمینه اهداف و ماموریت های سازمان به منظور توسعه و حمایت از توسعه پایدار، طبیعت گردی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان اقامتگاه های بوم گردی تجهیز و راه اندازی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: همزمان با هفته دولت 12 پروژه با هزینه کرد 6 میلیارد و 750 میلیون ریال در شهرستان های قاینات، بشرویه، زیرکوه و سرایان کلنگ زنی یا افتتاح می شود.
وی افزود: اتمام پروژه مرمت 6 منزل تاریخی و مرمت و بهسازی دیوار شهربند، سلطانی در شهرستان بشرویه، مرمت خانه تاریخی قلی زاده در قاین، افتتاح کارگاه صنایع دستی زمرد، کارگاه صنایع دستی پارند در شهر سه قلعه و سرایان از جمله این پروژه هاست.
رمضانی گفت: هفته دولت فرصتی برای مدیران و خادمان مردم در بدنه کشور است تا گزارش اقدامات انجام شده دستگاه های اجرایی را ارایه دهند.
وی مردم را ولی نعمتان مسئولان دانست و بیان کرد: با ارایه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی زمینه امید و نشاط مردم برای تداوم فعالیت های مردمی نیز فراهم می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
پست الکترونیکی: irnabirjand94@yahoo.com
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.