محمدرضا رفیعی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 241 هزار هکتار از 780 هزار هکتار اراضی منطقه بیابانی است، این موضوع باعث شد، تا بشرویه در معرض گسترش پدیده بیابان زایی قرار گیرد که تهدیدی برای کشاورزی و سکونت به ویژه در نقاط روستایی، است.
وی شیوه های نادرست کشاورزی را از جمله مهم ترین عوامل بیابان زایی خواند و اظهار کرد: استفاده بی رویه از کودها و سموم نباتی، همچنین شخم اراضی در جهت شیب زمین از جمله این شیوه های ناصحیح است.
رفیعی کاهش سفره های آب زیرزمینی را مساله ای مهم و درخور توجه خواند و اضافه کرد: بهره برداری بی رویه از سفره های آب زیرزمینی منجر به شوری آب و در نهایت شوری خاک می شود و در نهایت روند بیابان زایی سرعت می گیرد.
به گزارش ایرنا، وی افزود: چرای بی رویه دام، تخریب لایه سطحی خاک، بهره برداری بی رویه از جنگل ها و جنگل تراشی از جمله مهم ترین عوامل موثر در بیابان زایی است.
رییس اداره منابع طبیعی بشرویه اظهار کرد: کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک و احیای شوره زارها از جمله اقدامات موثر برای مقابله با گسترش اراضی بیابانی است.
رفیعی ادامه داد: ایجاد تعادل دام و مرتع برای حفاطت از پوشش گیاهی موجود، بهره گیری از روش های کارآمد در انباشتن آب باران و جلوگیری از تخریب خاک و حفظ آن، اقداماتی کارآمد و سازنده برای جلوگیری از روند بیابان زایی هستند.
وی اظهار کرد: اداره منابع طبیعی بشرویه برای مقابله با این پدیده مخرب در طول سال اقداماتی نظیر نهالکاری، پیشگیری و کنترل بیماری های جنگلی، اجرای آبیاری سنواتی ، مدیریت جنگل های دست کاشت و همچنین حفاظت و نظارت مستمر بر مراتع و اراضی جنگل را اجرا می کند.
شهر بشرویه در 300کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7550*2047*خبرنگار- نرگس سینایی* انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.