شهیندوخت مولاوردی روز پنجشنبه در نشست بانوان برگزیده خراسان جنوبی در بیرجند با بیان اینکه امیدواریم زمینه تحقق این برنامه در دولت دوازدهم فراهم شود، افزود: با توجه به مقدماتی که در برنامه ششم توسعه و در منشور حقوق شهروندی رئیس جمهوری آمده است، خوش بینی ما برای بهتر شدن آینده زنان نسبت به گذشته، دو چندان می شود.
با بیان اینکه در هفته عفاف و حجاب قرار داریم، گفت: امیدواریم با مجموعه برنامه هایی که در دستور کار دستگاه های متولی و نهادهای بویژه فرهنگی که وظیفه ذاتی آنان در این زمینه است بتوانیم یک جامعه ای که در آن بحث نشاط اجتماعی و امنیت اخلاقی به خوبی برقرار شده را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم، یادآور شد: هدف از سفر به استان ها در پایان دولت یازدهم، استفاده از این فرصت برای شناسایی ظرفیت ها، توانمندی ها و بررسی وضعیت زنان است.

** طرح های کارآفرینی زنان مورد حمایت قرار می گیرد
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه ساخت و تجهیز پارک بانوان با تفاهم نامه ای که با صندوق کار آفرینی امید منعقد شده است در دستور کار قرار دارد، گفت: در این ارتباط ساخت و تجهیز 31 پارک بانوان در 31 استان پیش بینی شده که برای هر استان یک میلیارد ریال اعتبار در نظر شده است.
مولاوردی، ادامه داد: همچنین در این زمینه تفاهم نامه ای با صندوق کارآفرینی امید در حدود 200 میلیارد ریال منعقد شده تا بنا بر درخواست استان ها بتوانیم از طرح های کارآفرینی بانوان حمایت کنیم.
وی اشاره به دستاوردها و عملکرد حوزه زنان و خانواده در دولت یازدهم، افزود: در آغار بکار دولت تدبیر و امید فارغ از شرایطی اقتصادی موجود و بن بستی که در سیاست خارجی بوجود آمده بود و نیز روند رو به رشد که در آسیب های اجتماعی داشتیم، برنامه های مختلفی را در حوزه بانوان و خانواده اجرا کردیم.
وی یادآور شد: البته در مسیر کنترل آسیب های اجتماعی نتوانستیم موفقیت های چشمگیری را بدست آوریم زیرا این امر روندی است که نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد که پیش بینی های مورد نیاز در برنامه ششم توسعه انجام و حساسیت لازم در عالی ترین سطح نظام ایجاد شده است و نیز امیدواری برای کاهش و کنترل این آسیب ها وجود دارد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم نگرانی از زنانه شدن برخی آسیب های اجتماعی را با تدوین نقشه آسیب های اجتماعی و اطلس وضعیت زنان و خانواده مورد بررسی قرار دادیم و از طرفی افت شدی سرمایه های اجتماعی را در کشور داشتیم که بخش بزرگی از این سرمایه ها زنان و جوانان هستند.
وی با بیان اینکه غیر فعال و نیمه فعال شدن سازمان های مردم نهاد و نهاده های مدنی را در ابتدای دولت تدبیر و امید شاهد بودیم افزود: از طرفی طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 90، تعداد 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که قطعا در پنج سال اخیر با توجه به به عللی همچون افزایش نرخ طلاق ، مرگ و میر های ناشی از سوانح جاده ای و بیماری های صعب العلاج این آمار نیز افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: در این شرایط نخستین ماموریت خود را در سال 92، برای ایجاد حساسیت جامعه نسبت به وضعیت موجود و آسیب های اجتماعی آغاز کردیم تا بتوانیم مشارکت حداکثری را برای کاهش و کنترل این آسیب ها بدست آوریم.
وی افزود: با توجه به اینکه جایگاه این معاونت ستادی نه اجرایی است، گفت: جلب مشارکت، ایجاد حساسیت نسبت به مسائل جامعه ، هماهنگی بین ظرفیت ها و پیگیری وظایف ذاتی دستگاه ها از ماموریت این معاونت است که در دولت یازدهم توانستیم قدم های جدی نسبت به مساله آسیب های اجتماعی برداریم.
وی ادامه داد: این اقدامات موجب شد که بعد از گذشت 2 تا سه سال از عمر دولت یازدهم، سیاست انکار و سرپوش گذاشتن در مورد آسیب های اجتماعی کنار گذاشته شود درحالی که در ابتدای کار دولت به سیاه نمایی متهم می شدیم.
مولاوردی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که اقدامات در مورد آسیب های اجتماعی باید فوق العاده نه عادی باشد گفت: ارتقای سطح شورای اجتماعی کشور به شورای عالی اجتماعی و تغییر ریاست آن به رئیس جمهوری و تشکیل سازمان مدیریت امور اجتماعی از جمله اقدامات برای تحقق سیاست های دولت یازدهم در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است که بخشی به حوزه زنان مربوط می شود.
وی ادامه داد: بخشی از آسیب های اجتماعی مربوط به حوزه زنان و خانواده می شود و معتقدیم که آثار آن محدود و منحصر به حوزه زنان نیست و کم کم تمام جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه برنامه ای را برای جلب اعتماد عمومی و تقویت سرمایه های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده آغاز کردیم، گفت: در این زمینه ارتقای اعتماد به نفس زنان ، اعتماد دولت به صلاحیت و توانمندی زنان و اعتماد زنان به برنامه های دولت و نظام دنبال شده است.
وی ادامه داد: با اقدامات دولت یازدهم در حوزه زنان و خانواده ، شاهد ارتقای انواع مشارکت و شاخص توسعه انسانی هستم هرچند مطلوب نیست اما نوید بخش آینده است.
مولاوردی اظهار کرد: در آغاز بکار این دولت، یکهزار و 677 سازمان مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده وجود داشت که بیشتر آنها غیر فعال بودند که این رقم در پایان سال 95، به 2 هزار و 333 مورد افزایش یافت.

** چهار گزارش سیاستی زنان در بازار به شورای عالی اشتغال ارائه شد
وی با بیان اینکه چهار گزارش سیاستی زنان در بازار کار آماده و به شورای عالی اشتغال پیشنهاد شده است، گفت: سند سیاستی اجرایی اشتغال پایدار زنان به این شورا ارائه و منتظر بررسی آن در شورا هستم اما طولانی شدن روند بررسی، لطمه ای به برنامه های پیش بینی شده است.
وی با اشاره به مشارکت سیاسی زنان در انواع انتخابات، افزود: در شاخص ثبت نام و اعلام آمادگی و در معرض انتخاب گذاشتن شاهد اعتماد به نفس زنان هستیم و مشارکت زنان در مجلس شورای اسلامی از سه درصد به 6 درصد رسیده که جای خوشحالی است اما باید تلاش کنند کرسی های بیشتری را بدست آورند.
وی اظهار کرد: در انتخابات رئیس جمهوری هم ثبت نام زنان را شاهد بودیم و در مجموع حرکت هایی در ارتقای شاخص مشارکت سیاسی زنان آغاز شده است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده یادآور شد: ترمیم کامل سرمایه اجتماعی نیازمند یک ساختار مشارکت جویانه است که تنها از عهده دولت ساخته نیست و عزم ملی را می طلبد و باید سایر قوا نیز در این زمینه همکاری کنند.
مولاوردی گفت: دولت دکتر روحانی معتقد است که تنها سرمایه اجتماعی ، اعتماد مردم است که خیلی ها تلاش می کنند بذری که در این زمینه جوانه زده خشک شود.

** مشارکت زنان در انتخابات اخیر، یک درصد بیشتر از مردان بود
وی با اشاره به اینکه زنان گام به گام مشارکت خود را جامعه پیش گرفتند، یادآور شد: مشارکت زنان در انتخابات اخیر ( دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا) یک درصد از مردان بیشتر بود.
وی اظهار امیدواری کرد در دولت دوازدهم با اختصاص سهمی متناسب با نقش و جایگاه زنان در مدیریت های کشور که در برنام ششم توسعه هم گنجانده شده به تعادل و عدالت جنسیتی برسیم که قرار است در پنج سال آینده رویکرد دولت دوازدهم باشد.
وی ادامه داد : برنامه تقویت ساختار حوزه زنان و خانواده را به رئیس جمهوری و برنامه ششم توسعه پیشنهاده دادیم تا زنان بتوانند در مسیر توسعه پایدار کشور نقش اساسی داشته باشند.
6054* خبرنگار و انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.