اقدس کرم پور عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: برگزاری این همایش با توجه به اهمیت جوامع محلی در سایت های میراث جهانی و استفاده از ظرفیت های مردمی در صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی و همراهی مردم و دولت پیش بینی شد.
وی تصریح کرد: همایش یاد شده با حضور مردم، کشاورزان و با همکاری شهرداری، کانون بسیج اداره ها و ناحیه مقاومت نیروی مقاومت سپاه فردوس، شورا و دهیاری باغستان علیا و سفلی و بخشداری مرکزی فردوس برگزار می شود.
کرم پور یادآور شد: با توجه به قدمت بالای درختان مسیر شاه جوی بلده، با هدف جلوگیری از خشک شدن و نیز حفاظت از آن، گردهمایی مردمی برگزار و با آفات درختان مبارزه می شود.
مدیر پایگاه تون و قنات بلده فردوس گفت: در مسیر شاه جوی بلده 2 هزار و 388 درخت از گونه های چنار، بید، توت، سنجد، سپیدار و زبان گنجشک با قدمت 80 تا 250 سال دارد که وجود این درختان، زیبایی خاصی به منطقه نمونه گردشگری باغستان بخشیده است.
مجموعه جهانی قنات بلده فردوس که به شماره 30161 در فهرست آثار ملی ایران ثبت است تیرماه سال 1395در فهرست آثار جهانی ثبت شد.
این قنات از گذشته دشت های تشنه و باغ های منطقه را سیراب می کند و قبل از زلزله سال 1347 بیشتر آب مصرفی شهر فردوس را تامین می کرد، امروز این مجموعه قنات آب مورد نیاز حدود 2 هزار و 382 هکتار از زمین های کشاورزی را تامین می کند.
تاکنون از 2هزار و 200اثر شناسایی شده در خراسان جنوبی، 810 اثر ثبت ملی شد که از این تعداد مجموعه قنات بلده ، باغ اکبریه بیرجند و بیابان لوت مشترک میان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به ثبت جهانی رسیده است.
قنات بلده متشکل از 15رشته قنات و چهار دهنه چشمه هست احتمالا در عصر ساسانی در دل کوه های شرقی منطقه فردوس حفر شده است.
این سازه آبی با دانش سنتی مدیریت می شود و آب استحصالی از آن سبب آبادانی منطقه فردوس، مزارع و باغ ها شده است.
این قنات، یک منظومه کامل تاریخی از استحصال آب است بخش عمده ای از زمین های کشاورزی نزدیک شهر فردوس را آبیاری می کند.
قنات بلده دارای 15 مادر چاه و چهار دهنه چشمه است که استحصال آب از آن با روش ترکیبی صورت می گیرد.
تاریخ احداث آن به طور دقیق مشخص نیست در مستندات تاریخی آمده که احداث قنات بلده مربوط به قبل از اسلام و دوره ساسانی است اما تاریخ نگاری های صورت گرفته از سفال های اطراف قنات حکایت از آن دارد که این قنات 500 سال پس از قنات قصبه گناباد احداث شد.
قنات بلده، آب های سطحی را از دره ها جمع آوری و در یک شبکه پیچیده به یکدیگر متصل می کند و منطقه فردوس، باغات و زمین های کشاورزی طول مسیر را سیراب می کند.
این قنات به دلیل اهمیت ساختار و زنده بودن برای مردم بومی و افرادی که در منطقه فردوس زندگی می کنند بسیار حایز اهمیت است.
در گذشته مالکان آب بلده به دلیل نبود امنیت قبل از مرگ خود، آب را وقف می کردند.
شهرستان فردوس با پنج هزار و 100 کیلومتر مربع مساحت و 42 هزار نفر جمعیت در شمال غربی خراسان جنوبی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد ۱۲۹۳ متر و در منطقه گرم و خشک واقع است و شهر فردوس در فاصله 195 کیلومتری بیرجند قرار دارد .
9865*2047* خبرنگار-اعظم جمالی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.