هاشم ولی پور مطلق روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، سطح زیرکشت درختان زیتون استان را 725 هکتار ذکر کر دو افزود: از این رقم 373 هکتار غیربارور و 351 هکتار بارور است.
وی با اشاره به فعالیت 285 بهره بردار محصول زیتون، بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت باغ های زیتون استان در شهرستان های نهبندان، طبس و سربیشه قرار دارد.
وی بیان کرد: در برخی نقاط استان تک درختان کهنسال زیتون وجود دارد، برای بررسی امکان توسعه باغ های زیتون، کلکسیون ارقام زیتون با کاشت 9 رقم در سال 1375 در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان احداث و از سال 1378 برنامه توسعه گیاه زیتون اجرا شد.
به گزارش ایرنا، ولی پور مطلق در ارتباط با واحدهای صنعتی روغن کشی و فرآوری این محصول، اظهار کرد: هم اکنون 2 دستگاه پروتابل روغن کشی زیتون در شهرستان های نهبندان و طبس وجود دارد که از محل اعتبار ملی طرح زیتون خریداری شده است.
وی عنوان کرد: در مناطقی که با شرایط کاشت زیتون سازگار باشد، عملکرد فعلی درختان رضایت بخش است، بر اساس برنامه‏ های پیشنهادی شهرستان ها و با همکاری فنی کارشناسان دفتر زیتون وزارتخانه، توسعه باغ های جدید در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قراردارد.
وی یادآور شد: به منظور شناسایی ارقام مناسب زیتون استان، باغ های سازگاری (با تنوع گسترده ) در مناطق عمده زیتون کاری استان احداث شده است که نتایج آن در سال های آتی مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به تنوع آب و هوایی و نیز وجود تنوع در ارقام زیتون، سازگارترین ارقام با توجه به عملکرد ارقام موجود در باغ های زیتون استان به نظر می ‏رسد رقم زرد باشد چرا که نسبت به شرایط نامساعد مقاومت بیشتری دارد.
ولی پور مطلق، تامین نهال یارانه ای برای توسعه باغ های جدید و همکاری در اصلاح و احیای باغ و آموزش باغداران از محل طرح ملی زیتون را از جمله امور حمایتی سازمان جهاد کشاورزی از باغداران زیتونکار دانست.
سطح زیرکشت محصول باغی خراسان جنوبی در سال 94، 76 هزار و 335 هکتار و محصول زراعی 77 هزار و 202 هکتار است و 130هزار هکتار از اراضی کشاورزی به صورت سنتی آبیاری می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.