« محمد راه انجام» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن 13 تیرماه روز جهانی مبارزه با بیماری ‌های مشترک بین انسان و حیوان، افزود: بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام را بیماری های مشترک یا زئونوز می نامند.
وی گفت: 850 بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد که از جنبه اقتصادی و بهداشت انسانی دارای اهمیت فراوانی هستند.
وی بیماری هاری را یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ذکر کرد و افزود: حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی و خفاش ها مخزن ویروس بیماری هاری محسوب می شوند که می توانند بیماری را به سایر پستانداران از جمله انسان و دام های اهلی منتقل کنند.
به گزارش ایرنا، راه انجام، تصریح کرد: در سه ماهه اول سال جاری 228 قلاده سگ گله صاحبدار علیه بیماری هاری رایگان واکسینه شده اند.
وی بیماری شاربن را یک بیماری عفونی و مشترک بین حیوان و انسان دانست و بیان کرد: در انسان به بیماری شاربن سیاه زخم گفته می ‌شود که به صورت پوستی، تنفسی و گوارشی قابل مشاهده است.
وی واکسیناسیون شاربن را از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری در دام ها بیان کرد و افزود: در این مدت 108 هزار 920 راس گوسفند و بز و هزار و 237 راس دام سنگین شامل شتر، گاو و الاغ در شهرستان نهبندان واکسینه شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان، بروسلوز را یکی دیگر از مهمترین و شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات بیان کرد و گفت: میزان شیوع تب مالت در انسان، مستقیم به شیوع بروسلوز در دام ها بستگی دارد.
راه انجام، تصریح کرد: معمول ترین راه انتقال آلودگی به حیوانات از طریق گوارش و خوردن محتویات دفعی آلوده است، مصرف شیر تازه آلوده غیر پاستوریزه و فرآورده های آن یکی از متداول ترین شیوه های انتقال بیماری به انسان است.
وی ادامه داد: همچنین دیگر فرآورده های مصرفی تهیه شده از حیوانات آلوده چون جگر، گوشت، دنبلان و خون که به صورت خام یا نیم پز مصرف می شوند نیز منبع عفونت محسوب می شوند.
وی یادآور شد: پیشگیری و کنترل بیماری در حیوانات از طریق مایه کوبی دامها و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی و شناسایی و حذف دام های آلوده انجام می شود که شبکه دامپزشکی نهبندان در سه ماهه اول سال جاری 40 هزار و 272 راس دام سبک جوان را علیه این بیماری واکسینه کرد و دام های آلوده را با پرداخت غرامت به دامداران حذف کرد.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری جنوب شهر بیرجند و در مجاورت با مرز افغانستان قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.