نسرین کاری فعال اجتماعی و خبرنگار در این گزارش نوشت: استفاده از دوچرخه از ضروریات جامعه امروز است اما به شرطی که عرف و فرهنگ اجتماعی جامعه رعایت شود.
دوچرخه وسیله است که تنها برای مسابقه نیست بلکه مزایای آن عبارت از انعظاف پذیری، افزایش فعالیت فیزیکی، هماهنگی با حمل و نقل عمومی، سرگرمی، ورزش و سلامتی و کمک به محیط زیست .
در این راستا دوچرخه سواری از ورزش هایی است که دسترسی به آن آسان است و می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده مداوم از خودرو باشد.
دوچرخه سواری ورزشی هوازی است که به استقامت قلب و عروق کمک می کند. از مهمترین فواید دوچرخه سواری می توان به بالا بردن مصرف اکسیژن بدن، تقویت قدرت عضلانی پاها، تقویت توانایی بدن برای جلوگیری از ساخت اسید لاکتیک و کاهش درصد چربی بدن اشاره کرد و از دیدگاه قدرتی نیز، دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش قلبی-عروقی بر دویدن ارجحیت دارد.

** دوچرخه سواری در کشورهای پیشرفته جهان
مردم در کشورهای مختلف از آن استفاده می کنند. امروزه توریست های بسیاری دور دنیا را با دوچرخه طی می کنند. در چین 37 درصد مردم دوچرخه سوار می شوند و در شانگهای چین 60 درصد مردم از این وسیله برای رفت و آمد بهره می برند.
اما در آمریکا بعد سلامتی آن بیشتر است. در بلژیک نیز رفت آمدها با این وسیله انجام می شود و دوچرخه سواری ورزش ملی این کشور است.
یک بلژیکی اصیل حتما یک دوچرخه گران قیمت دارد و به جای اتومبیل با لباس و کلاه دوچرخه سواری به خیابان می رود. دوچرخه سواری در سوئیس نیز روشی سالم برای تردد بوده و مردم از آن لذت می برند.
در ژاپن 15 درصد رفت و آمدها به محل کار با دوچرخه است. در چند سال گذشته بیش از 10 میلیون دوچرخه توسط مردم این کشور خریداری شده است.
امروز بیشتر مردم ژاپن برای سلامتی و جلوگیری از ترافیک شهری و استفاده نکردن از قطارهای متروی شلوغ و پر ازدحام از دوچرخه استفاده می کنند. در فنلاند نیز مردم حتی برای مسافرت از آن استفاده می کنند
توریست های فنلاندی، زنان خانه دار و بازنشستگان از این وسیله به شکل سنتی بهره می برند. در سوئد یک خانواده چندین دوچرخه دارد. در دانمارک 37 درصد مردم در طی روز از این وسیله استفاده می کنند و حتی دوچرخه به توریست ها رایگان داده می شود.
اما هلندی ها رابطه شان با دوچرخه بسیار خوب است. در هلند بیش از 25 درصد رفت و آمد شهری با دوچرخه انجام می شود حتی خطوط ویژه دوچرخه سواری در خیابان ها وجود دارد و دوچرخه سواران راه های رفت و آمد مخصوص دارند.
حالا یکی از معضات شهری آمستردام هلند کمبود پارکینگ دوچرخه است چرا که تعداد دوچرخه ها در خیابان ها 4 برابر اتومبیل هاست!

** سه شنبه های بدون خودرو
اما دوچرخه ساده و کم حجم؛ وسیله ای که در همه جا می تواند استفاده شود و برای همه سنین است و شرایط فیزیکی خاصی نمی خواهد .
از دوچرخه و سه چرخه نونهالان تا دوچرخه های حرفه ای کم نظیر و مدرن و هوشمند و دوچرخه های ثابتی که می تواند در خانه ها و فضاهای سربسته باشند.
این گفته ها تنها بخشی از مزایای این وسیله یعنی دوچرخه است. به این فکر کنید که این وسیله فراتر از دنیای امروز است.
اکنون در ایران روزهای سه شنبه به نام روز «بدون خودرو» نام دارد؛ اما چند نفر را می شناسید که در این روز دوچرخه سوار شده و به محل کار خود بروند! شاید اگر در این روز استفاده از دوچرخه در تمام معابر آزاد شود، روزی زیبا و به یاد ماندنی را شاهد باشیم. افزایش معابر مخصوص دوچرخه ها در خیابان ها می تواند کمک بسزایی به توسعه این رشته باشد.
استفاده از این وسیله ساده و مفرح در دنیای امروزی یک فرد ایرانی که غرق در کم تحرکی و زندگی ماشینی و مشکلات شهرنشینی و روند تغذیه ناسالم شده و میلیاردها ریال بار هزینه اقتصادی از لحاظ تامین سلامتی، مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری، ناسالم شدن هوا و محیط زیست بر دولت تحمیل می شود.
با نگاه به شرایط موجود تبدیل سیاست های عمومی و سیاسی دولت به طور قطع می تواند راهگشای حل مشکلاتی برای عموم مردم و حتی دولتمردان و گردانندگان شهر های بزرگ شود.
انجمن جهانی دوچرخه سواری و حتی سازمان ملل در نام گذاری تنها یک روز در طی سال برای این وسیله و این ورزش باید تجدید نظر کنند.

** دوچرخه سواری با اعمال شاقه در بیرجند
همشهری بیرجندی بیان می کند: به‌نظر می‌رسد امروز به ‌دلیل احساس نیاز به داشتن زندگی سالم‌تر و شاداب تر، نگرش مردم تغییر کرده و شهروندان مایلند به ورزش و وسایل پاک روی آورند.
قاسم زاده معتقد است: توسعه فناوری در کنار همه مزایای خود، زندگی افراد را به کم‌ تحرکی کشانده است که این بی تحرکی می‌تواند عواقب ناگواری را به همراه داشته باشد بنابراین امروزه در مدیریت ترافیک شهرهای دنیا توسعه دوچرخه سواری نقش بسیار مهمی دارد، به‌طوری که این کار در بیشتر کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته وی کاهش ترافیک، مشکلات مربوط به جای پارک و پارکینگ، مصرف انرژی، آلودگی‌ های زیست ‌محیطی، ریسک خطر تصادفات رانندگی و همچنین صرفه‌جویی‌های اقتصادی، افزایش سلامت مسافران و کمک به شبکه حمل‌ و نقل عمومی از جمله مزیت‌های گسترش دوچرخه‌‌‌سواری در شهر است.
وی با بیان اینکه متاسفانه دوچرخه سوار در شهر بیرجند راننده به حساب نمی آید می افزاید: بارها شاهد بوده ام که دوچرخه سوار از کنار خودروی رد می شود ولی به چشم نمی آید و حقوق مشخصی برای دوچرخه سواران تعریف نشده است و نکته جالب ماجرا آنجاست که دوچرخه سوار نه می تواند در پیاده رو از وسیله نقلیه اش استفاده کند و نه در خیابان!
قاسم زاده با بیان اینکه فرهنگسازی برای دوچرخه سواری نیازمند مطالعات جامعی است و همکاری همه نهادهای فرهنگی و همچنین فرهنگ‌سازی‌ گسترده را می‌طلبد می افزاید: صدا و سیما و رسانه‌ها و نیروی انتظامی می‌توانند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی‌ استفاده از این وسیله را ایفا کنند.
به گفته وی این وسیله ساده می تواند از کودکی تا پیری، منافع زیادی را برای بشر داشته باشد. هزینه کم، ارزان، تفریحی هیجان انگیز، ترددی راحت و آسان و کم هزینه مطمئنا می تواند راه نجات باشد.
مسئولان شهرداری باید با برگزاری جشنواره و مسابقات استانی از دوچرخه سواران شهر حمایت کنند.
این شهروند خاطر نشان می کند: مشکل بعدی دوچرخه سواری در شهر بیرجند سربالایی و سرپایینی های بسیار است و اینکه هیچ لاینی برای دوچرخه سواری در نظر گرفته نشده است.
ضمن اینکه خیلی از خیابانها بخاطر کنده کاری ها و پستی بلندی های که دارد مناسب دوچرخه سواری نیست.

ایجاد ایستگاه های امانت دوچرخه فکر خیلی خوبی بود
ایستگاههای دوچرخه سواری در شهر بیرجند شاید تلاش خوبی بود تا این فرهنگ را بتوانیم کم کم در شهر نهادینه کنیم در شبهای ماه رمضان شاهد دوچرخه سواری پیر و جوان مخصوصا در پیست پیاده روی بودم که از ایستگاه دوچرخه قرض می گرفتند که هم ورزش و هم تفریح کنند.
در مدت زمانی که در آنجا هستم چند نفر دیگر نیز برای گرفتن دوچرخه به ایستگاه مراجعه می کنند یکی از آنها دانشجو است و می گوید: امانت دوچرخه در این ایستگاه فکر خیلی خوبی بوده و اکثر دانشجوها در بیشتر مواقع مخصوصا زمانهایی برای ورزش به ایستگاه آمده و با امانت گرفتن دوچرخه دوچرخه سواری می کنند.
وی با اشاره به اینکه ما دانشجو هستیم و امکان آوردن وسایلی مثل دوچرخه از شهر خودمان برایمان مقدور نیست می افزاید: وجود این مراکز طرح خیلی خوبی بوده و مورد استقبال اکثر جوان ها به خصوص دانشجویان قرار گرفته است.
جوان دیگری نیز ادامه می دهد: با توجه به وجود این مرکز در نزدیکی دانشگاه و مجاورت با ایستگاه پیاده روی قرار دارد نسبت به سایر ایستگاه ها از وضع بهتری برخوردار بوده و با استقبال بیشتری مواجه است و برای انجام بسیاری از کارهای شخصی در شهر از دوچرخه استفاده می کنم.
امد که بنا به گفته خودش برای انجام بسیاری از کارهای شخصی در شهر از دوچرخه استفاده می کند، هم می گوید: این ایستگاه ها از صبح تا شب پاسخگوی استقبال مردم هستند و برای قشر دانشجو به خصوص به صرفه بوده و نوعی ورزش نیز محسوب می شود.
مرد میانسالی در حین ارائه کارت شناسایی به متصدی امانت دوچرخه، ضمن تشکر از انجام خدمات شهرداری می گوید: انجام این کارها علاوه بر اینکه باعث نشاط و شادابی جوانان می شود نوعی ورزش و تخلیه انرژی نیز هست.

** اتومبیل شخصی دارم اما بیشتر دوچرخه سواری می کنم
وی می گوید: استفاده از وسایط نقلیه مثل دوچرخه علاوه بر اینکه می تواند به افزایش بنیه بدنی افراد کمک کند، عامل مهم دیگری در کاهش آلودگی های هوا است.
وی ادامه می دهد: جایگزین نمودن دوچرخه به جای استفاده از وسیله نقلیه موتوری و خودروها کاهش ترافیک شهری و پایین آمدن مصرف سوخت را نیز به دنبال دارد.
وی می گوید: استفاده از دوچرخه در شهر باعث فرهنگسازی برای ورزش شده و مشاهده دوچرخه سواران در سنین مختلف باعت ترغیب سایر اقشار جامعه در استفاده از دوچرخه و انجام ورزش هایی از این قبیل می شود.
وی خاطر نشان می کند من با وجود اینکه وسیله نقلیه دارم ترجیح می دهم با دوچرخه تردد کنم و از اینکار انرژی می گیرم.

امکان ایجاد لاین دوچرخه سواری در خیابان ها وجود ندارد
وی درباره ایجاد لاین دوچرخه سواری در شهر می گوید: با توجه به قدمت خیابان های شهر و کم عرض بودن خیابان ها و بالا بودن هزینه ها، امکان ایجاد لاین دوچرخه سواری در خیابان ها و بویژه بافت قدیمی جود ندارد.
اگر قرار باشد لاینی برای دوچرخه سواری در نظر گرفته شود با توجه به تنوع و کثرت مسیرها و بعضاً نبود پیاده روهای عریض این امکان وجود ندارد.
به نظر می رسد نبود فرهنگ دوچرخه سواری، درک نادرست از استفاده این وسیله مفید و حذف امکان استفاده نوجوانان از این وسیله از دلایل کمرنگ شدن استفاده از دوچرخه در بین همشهریان است.
خانم دوچرخه سواری هم با یادآوری مزایای ورزش و به خصوص دوچرخه سواری می گوید: سعی می کنم روز در میان برای دوچرخه سواری پارک بانوان بیایم.
وی یا مشکل را کوتاه بودن مسیر دوچرخه سواری و دور بودن پارک بانوان عنوان کرده و می گوید: با توجه به اینکه امکان دوچرخه سواری برای بانوان تنها در داخل محدوده پارک وجود دارد، مسیر حرکت خیلی محدود بوده و کم است که باعث بی حوصلگی بانوان دوچرخه سوار می شود.
وی در ادامه می گوید: اگر مسئولان در حاشیه محیط داخلی پارک لاینی برای دوچرخه سواری دور تا دور پارک در نظر بگیرند استقبال بانوان دوچرخه سوار را چندین برابر خواهد کرد.

** دوچرخه سواری حرفه ای فقط در شهرهای بیرجند و قاین وجود دارد
در همین باره رئیس هیئت دوچرخه‌سواری بیرجند اظهار می کند: طرح سه ‌شنبه‌های بدون خودرو چند وقتی است که در بسیاری از استان‌ها کشور به‌طور کامل اجرا می‌شود حتی این طرح در شهرهای کوچک خراسان جنوبی هم در حال اجرا است.
طباطبایی بیان می کند این طرح در راستای چندین هدف دنبال می‌شود که کمک به ‌سلامت عمومی جامعه و شهروندان، کمتر شدن آلودگی هوا و کمک به محیط‌زیست ازجمله این اهداف است.
وی خاطر نشان می کند: اگر در خیابان های شهر مسیرهای امن برای عبور دوچرخه در نظر گرفته شود و ایستگاههای دوچرخه سواری زیاد شود شاهد گسترش این رشته خواهیم بود .
رئیس هیئت دوچرخه‌سواری بیرجند ابراز تاسف می کند که دوچرخه سواری حرفه ای در استان فقط در شهرهای بیرجند و قاین فعال است و دیگر شهرهای استان فعالیت چندانی ندارد.

دوچرخه سواریی باعث کاهش ترافیک در شهر می شود
وی عنوان می کند : دوچرخه سواری ضامن سلامتی و تندرستی افراد است می افزاید: علاوه بر این دوچرخه سواری باعث کاهش ترافیک می شود صرفه جویی در مصرف سوخت را هم در پی دارد .
به گفته طباطبایی برای نهادینه شدن این فرهنگ باید مسئولان همراه شوند و مشوقی برای دیگر اقشار جامعه باشند مثلا ما استانی داریم که استاندارش با دوچرخه به محل کارش می رود.
وی با اشاره به اینکه مسیرهای بیرجند کوتاه است و مردم و مسئولان در کمتر از یک ربع می توانند با دوچرخه به محل کارشان برسند ادامه می دهد: با این کار همچنین می توانیم دوچرخه سواری حرفه ای و قهرمانی را در استان داشته باشیم و استعداد های خوب ورزش دوچرخه سواری هم کشف می شوند.
به گفته وی در شهر بیرجند مسیر خاصی برای عبور دوچرخه سوار وجود ندارد و می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد که انتظار می رود رانندگان وسایل نقلیه و موتور سواران احتیاط لازم را با مواجه شدن با دوچرخه سواران را به عمل آورند.

** برای دوچرخه سواری مدیران ارشد پای کار بیایند
کارشناس مسائل اجتماعی استان با بیان اینکه برای اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو ابتدا باید مدیران ارشد پای‌کار بیایند، می گوید: اگر در ابتدا استاندار، معاونان و فرماندار و سایر مدیران کل‌ استان با دید مثبت و بینش بالا از دوچرخه استفاده کنند مردم به ‌طور قطع با دیدن این حرکت پای‌کار خواهند آمد.
پور محمدی با بیان اینکه این طرح همکاری سازمان محیط‌ زیست را می‌طلبد که دغدغه‌ های محیط ‌زیستی ازجمله آلودگی ماشین‌ها را دارند، می افزاید : همچنین دستگاه ورزش استان که به دنبال سلامت افراد جامعه و گسترش ورزش همگانی است نیز می‌تواند در این راه قدم‌ بردارد.
در کنار این دو دستگاه راهنمایی و رانندگی که به دنبال کنترل ترافیک و کاهش تصادفات رانندگی است نیز با اجرای این طرح بار بسیاری از دوشش برداشته خواهد شد.
وی بابیان اینکه آموزش‌ و پرورش بار اصلی فرهنگ ‌سازی برای نسل آینده را به دوش می‌کشد، خاطر نشان می کند: آموزش دانش آموزان برای استفاده از دوچرخه و گسترش این حرکت می‌تواند بستری برای گسترش این فرهنگ باشد.

استفاده از دوچرخه کسر شأن نیست
وی با اشاره به استفاده از دوچرخه در بسیاری از کشورهای جهان بیان می کند: در کشورهایی با جمعیت میلیاردی نظیر چین و هند استفاده از دوچرخه بسیار مرسوم و جا افتاده است.
به گفته این کارشناس اجتماعی همچنین در کشورهای اروپایی مقامات ارشد دولتی از دوچرخه استفاده می‌کنند اما این فضا هنوز در کشور ما و استان خراسان جنوبی شکل نگرفته که باید برای انجام آن اقدام کرد..

** لازمه زیرساخت های مناسب برای فرهنگ دوجرخه سواری
معاون ترافیک شهرداری بیرجند هم دراین باره بیان می کند: در راستای رونق و بهینه سازی فرهنگ ترافیک کارهای بنیادی در خیابانهای شهر از جمله جمهوری و میادین شهر انجام شده است.
مهندس حسینی خاطر نشان می کند طرح جامع ترافیک در شهر ساماندهی شده و آمار برداری آن صورت گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه دوچرخه سواری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی باید در جامعه نهادینه شود می افزاید: برای شروع این کار نیاز به همکاری همه سازمانهای مربوط از شهرداری گرفته تا استانداری و راهنمایی رانندگی می باشد.
حسینی تاکید می کند: اگر زیر ساخت های لازم ایجاد شد می توان در آینده لاین مخصوصی برای دوچرخه سواران درخیابانهای شهر ایجاد کرد که هم از ترافیک زیاد مخصوصا در خیابانهای اصلی شهر کم شود هم کاهش آلودگی محیط زیست و تامین سلامت همشهریان را داشته باشیم .
به گفته وی دوچرخه سواری و استفاده از این وسیله نقلیه با یک برنامه هدفمند باید شروع شود و استمرار ان با برنامه جامع بهتر و زیرساخت ها دقیق تر می شود که در دستور کار شهرداری می باشد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
2047* دریافت و انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.