سید علی اکبر پرویزی، روز یکشنبه در حاشیه بازدید از باغ های شوکت آباد و امیرآباد ، به خبرنگاران افزود: در بازدیدی که از باغ شوکت آباد در سال 1395 انجام شد، انتظار فعالیت بیبشتری در خصوص رسیدگی این بنا بود.
وی اظهار کرد: کمیته ای مامور رفع سریع مشکل این باغ تاریخی می شود تا به زودی برای مردم قابل بهره برداری باشد.
وی یادآور شد: همچنین باغ تاریخی امیرآباد بیرجند مدت ها بدون توجه به حال خود رها شد و به لحاظ حقوقی و مالکیتی، از طرف بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به دانشگاه بیرجند فروخته شد، باید تکلیف اثر باستانی آن مشخص و سر و سامان داده شود.
وی تصریح کرد: اگر هزینه ای هم انجام شود باید برای استفاده مردم باشد، اگر قرار است هزینه ای انجام شود اما مورد استفاده مردم نباشد دلیلی برای سرمایه گذاری و هزینه وجود ندارد.
وی اضافه کرد: به لحاظ حقوقی دانشگاه بیرجند، استانداری خراسان جنوبی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با جمع بندی همه موارد بخش میراث فرهنگی آن را از دیگر بخش ها جدا و کاربری آن را مشخص کنند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: هم اکنون دانشگاه بیرجند و اداره کل میراث فرهگی خراسان جنوبی آن چنان که شایسته است به این باغ توجه ندارند.
در ویکی پدیا در مورد باغ شوکت آباد نوشته شده است: این باغ و عمارت وسط آن هنرمندی معماران دوره قاجاریه را نشان می‌ دهد از نظر معماری فضاهای احداث شده در باغ و عمارت شوکت آباد دارای ویژگی خاصی است که در دیگر نمونه‌های مشابه آن کمتر می‌توان یافت.
فضا سازی در این باغ با هماهنگی خاصی انجام شد که بیانگر وجود طرح و نقشه از قبل تعیین شده برای ساخت بناست.
این مجموعه نیز همانند سایر مجموعه‌ها شامل بخش‌های متعددی است که هر بخش تزیینات خاص خود را دارد، از جمله حوضخانه که دارای بیشترین ویژگی‌های معماری و تزیینی است.
این قسمت دارای گنبدی بزرگ است که در مرکز آن یک کلاه فرنگی با پنجره‌هایی که از طریق آن بخشی از نور حوضخانه تامین شده است، تعبیه شد.
از دیگر فضاهای مهم تشکیل ‌دهنده این مجموعه می‌توان به اندرونی یا محل خصوصی خانواده حاکم اشاره کرد.
این بخش که در جنوبی‌ترین قسمت مجموعه قرار گرفته از لحاظ معماری و طرح شباهت فراوانی به خانه‌های مسکونی واقع در بافت قدیم بیرجند دارد.
از مهم‌ترین تزیینات این عمارت می‌توان به قاب‌های گچی ایوان اندرونی، رخ بام‌های تزیینی و طاق‌ نماهای اطراف حوضخانه اشاره کرد.
در مجموع بناهای احداث شده به صورت متراکم بود و در جبهه جنوبی مخصوص حاکم و خانواده او بود که بعضی از فضاهای داخلی برای تشریفات و پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می گرفت.
بخش گسترده‌ای از باغ دارای درختان مختلف میوه و تزیینی است، همچنین بعضی از فضاهای ایجاد شده در گوشه‌های عمارت اصلی الحاقی است که بعدها به فراخور نیاز به آن اضافه شد.
همچنین روش معماری به کار رفته در احداث این عمارت به صورت طاق و تویزه بوده و گهواره‌ای بودن سقف بعضی از اتاق ها حاکی از روش معماری ناحیه گرم و خشک است.
عمارت احداث شده در جبهه جنوبی باغ شوکت آباد به صورت طولی و شرقی - غربی است که به لحاظ فرم نیز یک نواخت است.
علاوه بر آن فرم بخشی در این عمارت نیز رعایت شده است طوریکه میانه عمارت در نمای بیرونی از قسمت اصلی بیرون آمده و هشت ضلعی زیبایی را در نما بوجود آورده و این شکل هندسی نیز در گوشه‌های اصلی این هشت ضلعی دو باره تکرار شده است.
بانی این اثر امیر اسماعیل خان شوکت الملک است که توسط اسدالله علم وزیر دربار وقت رژیم پهلوی وقف شد.
این اثر به شماره 2363در تاریخ 23مرداد 1378در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
همچنین باغ امیرآباد بیرجند ابتدا متعلق به وابستگان خاندان علم بود که پس از انقلاب، به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی واگذار شد و سپس توسط این نهاد به دانشگاه بیرجند برای امور آموزشی و پژوهشی فروخته شده است.
خشت بنای اولیه این باغ مربوط به دوران زندیه و 14 هکتار مساحت دارد.
باغ امیرآباد دارای یک کوشک است ،که در گذشته برای پذیرش میهمانان مورد استفاده بوده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
پست الکترونیکی به نشانیyahoo.com irnabirjand94@
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047* خبرنگار - امیرشاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.