مهدی هاشمی مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب ( یکم تا هفتم تیر ماه) افزود: سالانه 60 کیلومتر شبکه های آبرسانی فرسوده در استان باید اصلاح شود.
وی از اصلاح 38 کیلومتر اصلاح شبکه آب شهرهای استان سال گذشته خبر داد و گفت: میزان شبکه هایی که نیاز به اصلاح دارند زیاد است که در حد بضاعت و توان مالی اقدام شد.

** 99.85 جمعیت استان تحت پوشش شبکه آبفا
وی جمعیت تحت پوشش شبکه آبفا را 99.85 درصد عنوان کرد و گفت: متوسط جمعیت برخوردار در کشور 99.02 درصد است، تقریبا تمامی ساکنان محدوده های خدمات شهری استان از خدمات آب شرب سالم برخوردار هستند.
به گزارش ایرنا، هاشمی مقدم اظهار کرد: در بحث جمعیت برخوردار فاضلاب این عدد 28 درصد است که با متوسط کشوری (44 درصد) اختلاف زیادی وجو دارد، سعی داریم با عنایت دولت در اجرای تصفیه خانه شهرهای قاین و سربیشه به متوسط ملی برسیم تا مشکلات بهداشتی و دفع فاضلاب در استان نیز رفع شود.
وی عنوان کرد: 77 درصد مشترکان خانگی استان زیر 20 متر مکعب آب در ماه مصرف می کنند، در 24 شهر استان خدمات تامین و توزیع آب شرب بهداشتی انجام می شود.
وی به بخشی از اقدامات انجام شده پارسال مجموعه تحت مدیریت خود اشاره کرد و افزود: دهه فجر سال 95، 17 طرح آبرسانی به بهره برداری رسید که احداث مخازن، اصلاح و بازسازی شبکه ها، تامین و بهسازی منابع آب از جمله آن است.
وی با بیان اینکه چهار هزار و 300 رشته بازسازی انشعاب فرسوده انجام، یادآور شد: در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی طرح تعدیل فشار شبکه های آب شهری با زون بندی و اجرای برنامه های نشت یابی و رفع نشتی از سال 94 در حال انجام است.

** نشت یابی 16 هزار انشعاب آب
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اضافه کرد: سال گذشته 16 هزار انشعاب مشترکان نشت یابی شد که بیش از هزار مورد نشتی نامشهود در شبکه شناسایی و بخش اعظم آن رفع شد و مابقی در حال انجام است.
هاشمی مقدم، انجام بیش از 21 کیلومتر توسعه شبکه آب در شهرها، رفع 14 هزار اتفاق و حوادث در انشعاب و شبکه های توزیع ، تعویض چهار هزار و 700 دستگاه کنتور آب را از دیگر اقدامات سال گذشته ذکر کرد.
وی با اشاره به توسعه سیستم های تله متری و مراقبت تصویری برای استمرار در برقراری جریان آب در استان، یادآور شد: این روند به عنوان یک پایلوت ملی در استان در حال توسعه است امید است تا سال آینده تمامی تاسیسات آبرسانی و تامین آب زیر پوشش این طرح قرار بگیرد.
وی با توصیه به کنترل مستمر شبکه داخلی منازل به مردم، یادآور شد: سالانه صدها میلیون تومان سرمایه ملی هدر به می رود، علت آن فرسودگی و ترکیدگی در شبکه داخلی منزل است و آثاری از آن مشهود نیست.
وی عنوان کرد: آمادگی داریم به صورت کارشناسی و عملی با همکاری شهروندان، نشت یابی داخل خانه ها انجام شود، مردم نیز می توانند در ساعات پایانی شب موقعیت عقربه کنتور آب را یادداشت، صبح قبل از باز کردن شیر آب عقربه را کنترل کنند در صورتی که شماره انداز حرکت کرد نشان دهنده ترکیدگی داخلی است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان، با اعلام ناضایتی از کندی جداسازی آب مورد نیاز فضای سبز از شبکه های آب شرب، تاکید کرد: امید است، سرعت جداسازی بیشتر شود و شهرداران کماکان در این زمینه همکاری کنند.

** افزون بر یک میلیون متر مکعب آب صرف آبیاری فضای سبز شد
هاشمی مقدم تصریح کرد: سال 95 یک میلیون و 340 هزار متر مکعب آب شرب شبکه شهری صرف آبیاری فضای سبز استان شد در حالی که به جز سه شهر، منابع تامین آب در اختیار شهرداری ها گذاشته شد.
وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت خواسته ماست، گفت: برای توسعه فضای سبز شهری و خانگی کشت های متناسب با اقلیم استان مدنظر قرار بگیرد.
وی یادآور شد: در سال 96 که به عنوان « اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال» نامگذاری شد، 70 پیمان کوچک و بزرگ شامل پروژه های راهبری تاسیسات و طرح های جدید عمرانی در شهرهای استان بسته شد که صدها نفر در صنعت آب و فاضلاب شهری استان اکنون مشغول به کار هستند.
مدیرعامل شرکت آبفا خراسان جنوبی سوم آذر ماه سال 95 گفته بود: ساکنان 24 شهر استان تحت پوشش خدمات این شرکت قرار دارند و تعداد مشترکان را 185 هزار و 612 مشترک ذکر کرد.
وی تعداد مشترکان خانگی را 148 هزار و 132 مشترک ذکر کرد و گفت: این تعداد برابر 80 درصد کل مشترکان آب شهری است که 71 درصد آب استحصالی را مصرف می کنند.
این مسئول طول شبکه های اصلی و فرعی توزیع آب استان را هزار و 952 کیلومتر و طول خطوط انتقال آب را نیز 576 کیلومتر عنوان کرد.
هاشمی مقدم یادآور شد: طول خط انتقال آب به ازای هر مشترک در استان 3.9 متر است که این میزان در متوسط کشوری 1.9 متر به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است.
وی تعداد مشترکان فاضلاب استان را 45 هزار و 782 رشته ذکر کرد و افزود: از این میزان 92 درصد آن خانگی است که فقط در شهر بیرجند انشعاب فاضلاب واگذار شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.