محمد شفیعی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی شهرستان افزود:: حدود 90 درصد مردم منطقه به کشاورزی اشتغال دارند و دولت از تمام توان و ظرفیت خود در چهار سال گذشته برای رفع مشکل این بخش استفاده کرد.
وی با بیان اینکه حیات هر روستا و آبادی به کشاورزی و آب وابسته است،اظهار کرد: خشکسالی های اخیر تاثیر منفی خود را بر کشاورزی گذاشته از طرفی دولت اقداماتی برای کم شدن تاثیر سوء این پدیده انجام داده است
فرماندار خوسف یادآوری کرد: امسال بیشترین اعتبار به بخش کشاورزی و آبخیزداری اختصاص دارد و وظیفه همه کمک به مردم است، زیرا مسئولان بخشی از مردم هستند .
شفیعی با تاکید به لزوم توسعه کشاورزی و زنجیره تولید تا توزیع محصولات کشاورزی تصریح کرد: توسعه و رونق اقتصاد خوسف ببستگی به این موضوع دارد و اشتغال پایدار در این منطقه ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه به همت دولت تدبیر و امید مبلغ 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاها به زودی ابلاغ خواهد شد، ابراز امیداواری کرد که از این مبلغ اعتبار خوبی در شهرستان جذب شود.
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت : باید ظرفیت های بخش کشاورزی استان و شهرستان خوسف به خوبی معرفی شود، تشکل ها برای رفع مشکل حوزه کشاورزی راهکار ارایه دهند، اعضای تشکل ها باید توانمند باشند و تحقیقات هر منطقه را برای رسیدن به الگوی کشت سازگار انجام دهند .

**خرید تضمینی 40قلم کالای بخش کشاورزی توسط دولت
هاشم ولی پور مطلق،افزود: برای اولین بار دولت 40 قلم کالاهای بخش کشاورزی را با قیمت تضمینی خریداری می کند و دورنمای این بخش نشان می دهد، غالب نهاده ها با افزایش قیمت رو به رو نخواهد شد .
وی با بیان اینکه پارسال 130 هزار میلیارد ریال معادل نیمی از اعتبار استان از محل بودجه ملی فقط برای خرید گندم صادر شد؛ تاکید کرد: تامین این مبلغ از نقدینگی گاها باعث تاخیر در پرداخت طلب کشاورزان می شود .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد :برای سیستم آبیاری نوین هیچگونه محدودیتی برای بودجه وجود ندارد، اگر بودجه هم نداشته باشیم این امکان وجود دارد که کار را به صورت دیون برای کشاورزان انجام دهیم .
ولی پور مطلق یادآور شد: برای انتقال آب در سفر اول رئیس جمهوری به استان 500میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که تاکنون نیمی از آن تخصیص پیدا کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که در سال 96 بقیه این اعتبار نیز تخصیص پیدا کند.
ولی پور مطلق اظهار کرد: سه سال گذشته هزار و 830 کیلومتر لوله گذاری در بحث انتقال آب و هزار و 320 هکتار سیستم های نوین آبیاری در استان اجرا شد که قابل مقایسه با دوره های قبل نیست.
وی بیان کرد: که این عدد در مقایسه با 20 سال قبل از آن 560 کیلومتر انتقال آب بود و از 1373 لغایت 1393 هزار و 320 هکتار سیستم های نوین آبیاری انجام گرفته است.
وی ظرفیت تسهیلات جهاد کشاورزی استان را 533 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب تسهیلاتی که به صورت شناور به استان ها اختصاص داده می شود 290 میلیارد تومان تسهیلات جذب شد.
ولی پور مطلق تولید گندم در سال 1395 استان را 24 هزار تن ذکر کرد و گفت: در سال 1391 این میزان 12 هزار تن بود.
نامناسب بودن دبی آب با زمین های حاصلخیز ،نبود باجه بانک کشاورزی در مرکز بخش ماژان ،برداشت بی رویه شن از بستر رودخانه ها، وثیقه های سنگین بانکی برای تسهیلات، نبود ثبات در خرید و فروش محصولات کشاورزی؛ تعداد زیاد چاه های کشاورزی پادگان 04 ارتش و مرکز تحقیقات کشاورزی محمدیه از مهمترین مشکلاتی بود که توسط کشاورزان و نمایندگان تشکل ها در این جلسه عنوان شد.
س.ا.م.ن*2047* تنظیم و انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.