ادامه سرمقاله به این شرح است: در کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا فرهنگ کار بسیار بالاست.
مردمان این نقطه از جهان به سخت کوشی و صداقت در عمل شهره اند و بخش عظیمی از توسعه و پیشرفت این جوامع نیز مرهون رواج همین فرهنگ است.
تاریخ گواه است که ظهور و سقوط ملت ها با افزایش و کاهش بهره وری ملی، همبستگی دارد.
از این رو مدیران لایق و کارآمد می دانند چگونه منابع انسانی را در جهت افزایش بهره وری شغلی ترغیب کنند.
رساندن یک واحد کاری اعم از تولیدی یا خدماتی و دولتی یا خصوصی به بالا ترین سطح کارآمدی و بهره وری اما وابسته به مقدماتی است که بی توجهی به آن ما را از رسیدن به تکامل دراین بخش باز می دارد.
امروز در جامعه فرهنگ کم کاری و از زیر کار در رفتن ! تنبلی وبه هرز دادن منابع، نبود تعهد و وجدان کار متاسفانه به آفتی فراگیر بدل شده است که باعث سیر قهقرایی جامعه و عقب ماندگی آن شده است.
برای اصلاح این وضع وکاهش آسیب های ناشی ازآن توجه به چند نکته کلیدی ضروری به نظر می رسد.

** حسن مدیریت به جای سوء مدیریت
مدیران تنگ نظر،خودشیفته، متکبر ونالایق یاکم سواد که توجهی به اصول مدیریت و دانش روابط انسانی ندارند بی برو برگرد متهم اصلی در ناکارآمدی وضعف عملیاتی مجموعه هستند.

** توجه به تعهدات دوجانبه
کارگران یاکارمند وکارفرما یاصاحب کار، دوسوی یک رابطه کاری اند. قانون،هنجار جامعه وحتی توصیه هایی دینی تعهدات دو سویه این هر دو گروه رارقم می زنند.
اگر کفه تعهدات یک طرفه به سوی دیگری سنگین وغیر عادلانه یاحجم کار از توان فرد خارج باشد.
خواسته یا ناخواسته حس بی اعتمادی، استثمار شدن،و بی تعهدی و نارضایتی شغلی در طرف مظلوم تقویت می شود وبه همین نسبت هم از بهره وری کاسته خواهد شد.
در روایات دینی ماهست حق کارگر را قبل از خشک شدن عرقش ادا کنید یا قرار داد معین داشته باشد،یا حتی بیش از نیاز به او بدهید.

** فضای کاری مناسب
آرامش و سکوت، نور و تهویه مناسب ، رنگ آمیزی و طراحی محل کار، امکانات رفاهی ، یا استفاده از موزیک و موسیقی وگل وگیاه. از جمله مواردی است که براساس مطالعات روانشناسان درسال های اخیر برافزایش بهره وری شغلی افراد اثر داشته است.

** توجه به روانشناسی کار
اگر می خواهیم منابع انسانی سازمان ها،کارآمد وکارآیی و بهره وری شغلی افراد در سازمان ها مطلوب باشد، باید مباحث و موضوعات روانشناسی کار، روانشناسی بهره وری و روانشناسی کاربردی برای مدیران را بشناسیم و زمینه هایی را فراهم آوریم که کارکنان سازمان ها و به ویژه همه مدیران با این مباحث آشنا شوند. یکی از رموز موفقیت کشورهای صنعتی پیشرفته نیز،بهره گیری از یافته ها و اصول روانشناسی در کار است.

** نارضایتی شغلی
نارضایتی شغلی ازمجموعه ای از کاستی ها نشات می گیرد.
دریافتی های نا عادلانه ، تحت فشار بودن نیروی کار، دیده نشدن استعدادها و تلاش ها و تشویق به موقع، دلسردی و دلزدگی می آورد.
حاصل مجموعه ی این کردارها تقابل عملی نیروی کاروصاحب کار وسخت و غیر قابل تحمل شدن اوضاع محیط اشتغال است.
در جایی که نیروی کار احساس آرامش روحی و روانی نکند و از نتیجه کار خوداحساس رضایت ونشاط نکند.
فضا سنگین، و سخت می شود و افراد صرفا به انجام امور از سر اجبار تن می دهند،بزرگترین تفریح کار است.
این جمله از مولا علی (ع)است، معنای دیگر این سخن اینجاست کار با شرایط صحیح می تواند مفرح و نشاط بخش باشد واگر کاری دارای این ویژگی نیست حتما در وضع مناسب انجام نمی شود. یکی دیگر از جنبه های ارزشمند کار مفید این است که فرد خود نتیجه مثبت کار خویش را ببیند.
برای یک معلم چیزی لذت بخش تر از موفقیت و درخشش شاگردانش وجود ندارد.
همچنان که برای پزشک نیز شادی بخش تر از بهبود بیمارش قابل تصور نیست.
بایاد بود موارد بالا ودر مقیاسی به وسعت استان خودمان در می یابیم که بخش بزرگی از دلایل توفیق نیافتن سازمان ها ،ادارات،کارخانه ها وموسسات گوناگون و توسعه نا یافتگی منطقه بی توجهی به فرایند تامین شرایط کار مطلوب وحقوق نیروی کار وبسترهای خلاقیت ساز در حوزه فعالیت نیروهاست.
در نقطه مقابل مقایسه استان ما با استان های توسعه یافته به روشنی شاهد این مدعاست که درآن مناطق به مراتب نیروی انسانی در وضع وشرایط مطلوب تری فعالیت می کند و رضایت شغلی، حرمت و اعتبار بالاتری دارد.
بالتبع در این حال کار پیش از آنکه عذاب آور باشد نشاط انگیز و به هنجار خواهد بود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559* 6054*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده - مریم پنجابی *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.