داوود شهرکی روز شنبه در نشست اعضای ستاد بزرگداشت دهه تولید ملی ( یکم تا 10 تیر ماه ) در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با فعال شدن سامانه بهین یاب و ابلاغ دستورالعمل طرح رونق تولید توسط دولت، سایر پرونده هایی که از سال قبل توسط بانک ها در دست بررسی است، ادامه پیدا می کند.
وی گفت: سال گذشته طرح رونق تولید با ابلاغ وزارتخانه در قالب کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید شکل گرفت، سال جاری با ابلاغ بخشنامه رونق تولید این طرح ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، شهرکی اظهار کرد: سامانه بهین یاب برای متقاضیاتی که سال گذشته موفق به ثبت نام و اخذ تسهیلات نشدند، همچنان فعال است، تاکید سال 96 با پرداخت تسهیلات با واحدهایی است که بازار فروش دارند اما با مشکل نقدینگی مواجه هستند، است.
وی یادآور شد: پارسال مسئولان بیش از 700 واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند، بیش از 450 واحد موفق به اخذ تسهیلات شد، مابقی واحدها با مشکلاتی روبه رو بودند که امسال می توانند مجددا نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنند.
وی عنوان کرد: به واحدهایی که مبلغ بدهی غیرجاری بنگاه های کوچک و متوسط آنها بیش از تسهیلات درخواستی باشد، قابل پرداخت نیست، همچنین اگر سقف چک های برگشتی بنگاه مورد نظر از 25 درصد تسهیلات دریافتی بیشتر باشد نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: در یکی دیگر از تبصره های این طرح آمده است، جایگزین کردن تسهیلات اعتباری توسط بانک های عامل بابت تسویه بدهی های غیر جاری یا تامین وجه چک های برگشتی مغایر با اهداف حمایتی طرح رونق تولید است.
شهرکی ادامه داد: همچنین در دستور العمل بانک مرکزی آمده است، بنگاه هایی که تسهیلات دریافتی قبلی را در محل موضوع تسهیلات مصرف کرده باشند می توانند از فرآیند تسهیلات سال 96 نیز استفاده کنند.
به گفته وی، شرایط دریافت تسهیلات برای بنگاه هایی که به دلیل وصول نشدن مطالبات خود از دستگاه های اجرایی دولتی، شرکت های دولتی و وابسته به دولت نتواسته اند تعهدات خود را در قبال شبکه بانکی کشور ایفا کنند، فراهم شده است.
وی با بیان اینکه در بخشنامه طرح حمایتی رونق واحدهای تولیدی، به ورود متقاضیان بخش معدن تاکید شده است، گفت: معادن دارای پروانه بهره برداری که بازار فروش دارند اما در تامین سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند، می توانند از این تسهیلات استفاده و اقدام به تامین ملزومات مورد نیاز معدن خود کنند.
وی عنوان کرد: دولت امسال امتیازاتی برای حمایت از واحدهای تولیدی در نظر گرفته است که در ادامه مسیر، بحث واحدهای تولیدی صنفی نیز به سامانه بهین یاب افزوده خواهد شد.

** کالای ایرانی مورد حمایت مردم و مسئولان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد: در زمینه حمایت از تولید داخلی، تاکید ما بر مصرف کالای ایرانی با اولویت کالاهای استانی است، حساسیت بر مصرف کالای صرف استانی نیست بلکه کالای ایرانی باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد.
شهرکی از آغاز طرح پایش واحدهای صنفی و معدنی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: کارشناسان حوزه معادن با همکاری سازمان نظام مهندسی در حال شناسایی، رصد و عارضه یابی واحدهای معدنی هستند.
وی اضافه کرد: در سه ماهه گذشته مصوبه بخشودگی بخشی از بدهی معدنکاران بابت حقوق دولتی معادن ابلاغ شد، معادن سنگ های تزیینی استان از بخشودگی حقوق دولتی به میزان استخراج واقعی برخوردار شدند.
وی بیان کرد: امسال برای اعمال حقوق دولتی معادن اختیاراتی به استان واگذار شد که امتیازی برای معدنکاران است تا بخشی از هزینه های آنها کاهش یابد و بیشتر در چرخه تولید لحاظ شود.

** حذف محدودیت مجوز نانوایی در استان
وی عنوان کرد: در حوزه تجارت از ابتدای سال پیگیری تسهیل امور صادرات به جدیت دنبال شد، فرآیند صادرات مرغ زنده برای نخستین بار در کار گروه تنظیم بازار استان تصویب و عملیاتی شده است.
وی اظهار کرد: در حوزه نظارت و بازرسی، در کارگروه ساماندهی اصناف تولیدی مصوب شد نانوایان به صورت تعدد محصول فعالیت کنند، محدودیت مجوز حذف شد و توسعه نانوایی با آراد آزاد از طریق وزارتخانه ابلاغ شد.
شهرکی در ادامه یادآور شد: فراخوان مزایده 200 محدوده اکتشافی معدن به زودی اطلاع رسانی می شود و این فرصتی است تا از ظرفیتی که سال ها بلوکه و بدون استفاده بود با آزادسازی این محدوده ها به حوزه اکتشاف استان رونق بخشید.

** امسال 7 طرح صنعتی در استان افتتاح می شود
به گفته شهرکی، امسال هفت طرح صنعتی با برآورد سرمایه گذاری 15هزار میلیارد ریال و اشتغال 2 هزار نفر در استان به بهره برداری خواهد رسید.
وی یادآور شد: عملیات احداث کارخانه کک طبس به اتمام رسیده است و بعد از انجام تست های مورد نیاز آغاز و ورود عملیات تولید، به زودی زمان افتتاح آن اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: شرایط برای بهره برداری از فاز نخست ( آهن اسفنجی) طرح فولاد قاینات نیز فراهم می شود از سایر دستگاه ها انتظار می رود نسبت به تکمیل و بهسازی راه ها و شبکه حمل و نقل اقدام کنند.
برگزاری همایش روز صنعت و معدن و تجلیل از برگزیدگان این حوزه، دیدار با مسئولان استانی، بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله برنامه های دهه تولید در استان است که شهرکی به آن اشاره کرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.