بی بی عصمت سرفرازی شامگاه چهارشنبه در نخستین ستاد هماهنگی و توسعه تعاون استان در سال 1396، با بیان نقش تعاونی ها در توسعه زیرساخت ها، تاکید کرد: بخش تعاون در توسعه اقتصادی تاثیرگذار است، این مساله در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اشتغال نیز تاکید زیادی شده است.
وی در همین حال خواهان تقویت فرهنگ تعاون در میان مردم و مدیران دستگاه های اجرایی استان شد و افزود: با توجه به اهمیت کار تعاونی ها نباید به فکر کمیت این نهاد اقتصادی بود بلکه به کیفی سازی امور بیش از گذشته توجه شود.

** موضوع تعاونی ها حرکت در بستر اقتصادی است
معاون استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: موضوع تعاونی ها حرکت در بستر اقتصادی است نوع فعالیتی که تعاونی ها دارند، در گذشت زمان و مکان تغییر پیدا می کند ، زیرا نوع فعالیت تعاونی ممکن است در 2 استان از هم متفاوت باشد.
به گفته سرفرازی، دولت برخی ظرفیت ها را در استان ایجاد کرد ولی شرکت های تعاونی نتوانسته اند از آن استفاده کنند ، لازم است، مسئولان تعاونی با هم اندیشی با بخش های دولتی برای ارتقای توانمندی تعاونی ها تلاش کنند.

**بخش تعاون با چالش هایی رو به روست
همچنین « الله نظر اسعد زاده» ، رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی اظهار کرد که این اتاق از مجموع 16 ، اتحادیه تشکیل شده و با چالش هایی رو به روست.
وی این چالش ها را نواقص قانونی، نبود معافیت مالیاتی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، نبودن باور به آن در زندگی مردم و نبود حمایت از بخش تعاون، عنوان کرد.
این فعال تعاونی اضافه کرد:با تغییر نگاه ها به این بخش در اینده افق روشنی در پیش روست که در سایه وحدت، همدلی و تقویت روحیه تعاونی شاهد رونق و تحول چشم گیری در این بخش خواهیم بود که نتایج آن رضایت مندی عمومی خواهد بود.

** برنامه امسال اتاق تعاون، ایجاد وحدت و شناخت تعاونی گران است
وی برنامه امسال اتاق تعاون استان را ایجاد وحدت در زنجیره گسسته آن و شناخت تعاونی گران از یکدیگر عنوان کرد و افزود: باید استفاده از مجموعه این زنجیره متصل شود.
در این نشست، سه نفر از نمایندگان اتحادیه و شرکت های تعاونی خراسان جنوبی به طرح دیدگاه های خود در مورد چالش ها و راهکارهای پیش رو بخش تعاون پرداختند و عنوان کردند که در کشور 96 هزار شرکت تعاونی با 42 میلیون عضو وجود دارد .
آنها ضمن انتقاد از سازمان امور مالیاتی خواهان خرید دستگاه های اجرایی استان از تولیدات شرکت های تعاونی خراسان جنوبی شدند و برخورد برخی دولت ها به بخش تعاون را خودزنی تشبیه کردند و بعضا از بالا بودن قیمت برخی کالاها به میزان 9درصد نسبت به بازار آزاد در تعاونی ها انتقاد کردند.
همچنین گفته شد، یکی از چالش های بخش تعاون، موازی کاری دستگاه های اجرایی است، زیرا تعاونی ها با حداقل سرمایه و اعضا تشکیل می شود ، مدیران دولتی باید این بخش را تقویت کنند.

** تعاونی ها با مشکل مدیریت علمی رو به روند
همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکل تعاونی ها را مدیریت عنوان کرد و یادآور شد: آموزش، نظارت، بررسی، رسیدگی به شکایت و ... به شرکت های تعاونی واگذار شده است.
محمد سنجری در پاسخ به نماینده یکی از اتحادیه های تعاونی ها که خواهان معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی مرزنشینان شد، تاکید کرد: مدیر تعاونی باید اظهار نامه مالیاتی را برای برخورداری از معافیت تنظیم و به اداره کل امور مالیاتی ارایه کند.
به گفته وی سهم بخش تعاون در برنامه ششم توسعه با رویکرد کارآفرینی، اشتغالزایی ، حمایت از کارگاه های کوچک و متوسط و شرکت های دانش بنیان 25درصد پیش بینی شده است.
به گفته سنجری در سه سال گذشته نسبت به انحلال 700شرکت تعاونی در خراسان جنوبی اقدام شد که هم اکنون 992شرکت تعاونی در 14گرایش با 748هزار و 416 عضو در استان فعال است.
جمعیت خراسان جنوبی بر اساس سرشماری آبان ماه 1395، 769هزار نفر است.
وی زمینه فعالیت این تعاونی ها را اعتبار، تامین نیاز تولیدکنندگان، صنوف خدماتی و مصرف کنندگان ، چند منظوره، حمل و نقل، خدمات، سهام عدالت ، صنعتی، خدمات ، عمرانی، فرش دستباف، کشاورزی، مسکن و معدنی ذکر کرد.
مدیرکل تعاون استان با بیان اینکه ممکن است یک نفر عضو چند شرکت تعاونی باشند، اظهار کرد: به همین دلیل تعداد اعضای تعاونی ها به جمعیت استان نزدیک است.
به گفته سنجری، هم اکنون 11هزار و 917 نفر در بخش تعاون استان فعالیت دارند که میزان سرمایه گذاری در 992شرکت تعاونی، 285میلیارد و 623میلیون ریال است.
وی با بیان توجه دولت تدبیر و امید به بخش تعاون در چهار سال اخیر اظهار کرد : شاهد اتفاق خوبی در این عرصه خواهیم بود.
وی بیان کرد: هدف از ایجاد بخش تعاون در کنار اقتصادی دولتی و آزاد، کاهش فقر، عدالت اجتماعی و توزیع ثروت است به این بخش با وجود اقتصادی بودن، نگاه به آن توسعه اجتماعی است.
سنجری یادآور شد: تعاون یک بخش برآمده از ارزش های اسلامی است، و نقش اجتماعی آن پر رنگ تر از نقش اقتصادی است.
این مسئول اظهار کرد: با توجه به مساله بیکاری و فقر انتظار مردم از دولت کاهش فاصله طبقاتی ، توسعه مناطق کمتر برخوردار است هرچند دولت با محدودیت منابع مالی رو به روست و برای رفع این چالش باید سیاست اقتصاد مقاومتی درست عمل شود.
وی به استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی در توسعه و توجه به بحث تمرکز زدایی و جذب سرمایه خرد تاکید کرد و گفت: این بخش باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی در ادامه به برخی انتقادها از بخش تعاون اشاره کرد و گفت: فعالیت تعاونی ها بر مبنای کار و خرد جمعی استوار است ، کار جمعی در ایران تا حدودی با مشکل رو به روست با وجود این 16هزار واحد مسکن مهر در قالب 200شرکت تعاونی در استان احداث شد.
وی بیشترین تعداد تعاونی ها را مربوط به خدمات، صنعت و کشاورزی عنوان کرد و گفت: صادرات تعاونی از سال 92 تا پایان سال 95 به 25میلیون و 249هزار دلار رسید.
سنجری در ادامه به دردست بودن ایجاد تعاونی بوم گردی با توجه به ظرفیت های روستایی در استان اشاره کرد که به گفته وی تعاون، بخش مردمی است، از ظرفیت قانونی آن باید استفاده شود و نگاه به تعاون هم باید با دید باز باشد.
2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.