ادامه گزارش به این شرح است: نمایشگاهی که قرار نبود چنین تاریخ و وعده های یخ زده ای را داشته باشد.
امسال وارد پنجمین سال ساخت و سازش شده است، البته ساخت و سازی که از زمستان 3 سال قبل تا الان کمی یخش باز شده اما انگار امسال هم تاریخ بهره برداری در تقویمش ندارد.
پروژه بزرگ احداث نمایشگاه جدید بیرجند با وجود 5 سال از شروع عملیات اجرایی به دلیل مشکلات متعدد اعم از تامین نشدن اعتبارات و زیرساخت های مورد نیاز پیشرفت کندی دارد.
هر چند معاون شرکت نمایشگاه های بین المللی خراسان جنوبی ساخت و ساز پروژه احداث نمایشگاه بیرجند را از سال 93 مناسب تر عنوان می کند اما هنوز نمی تواند در باره زمان پایان پروژه تاریخی اعلام کند.
کلیات اجرایی را کند اعلام و اضافه می کند: ساختمان اداری نمایشگاه حدود 96 درصد و سالن نمایشگاه نیز با زیربنای 5 هزار و 500 متر مربع با انجام دیوار چینی حدود 75 درصد پیشرفت دارد. اما زیرساخت های لازم از قبیل آب، برق گاز و تلفن ثابت هنوز به طور کامل مهیا نشده است.
«علی جعفری» اعتبار هزینه شده در این پروژه را تاکنون 4 میلیارد تومان اعلام کرده و می افزاید: برای تکمیل طرح حداقل 4 میلیارد تومان دیگر لازم است.
این در حالی است که تاکنون برای این نمایشگاه با تمام اولویت های جغرافیایی خراسان جنوبی و دارا بودن انواع ذخایر معدنی و نیز دارا بودن 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان هیچ اعتبار دولتی محقق نشده است.
وی زمان بهره برداری این پروژه بزرگ را منوط به تامین منابع مالی مورد نیاز دانست و درباره دلایل تاخیر پروژه توضیح می دهد : یکی از این دلایل، اجرا نشدن مصوبه سفر دوم دولت سابق به استان مبنی بر اختصاص 500 میلیون تومان کمک بلاعوض به این پروژه است که تاکنون فقط 100 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.
وی به تامین نبودن زیرساخت های اصلی پروژه یعنی آب، برق و گاز هم اشاره و اضافه می کند: چهار سال است برای تامین این زیرساخت ها پیگیری می شود اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم هزینه تامین برق هم که در حال حاضر به صورت موقت استفاده می شود توسط نمایشگاه پرداخت شده است.
معاون شرکت نمایشگاه های بین المللی خراسان جنوبی به این نکته اشاره کرد که در همین ماه با کمک و همکاری معاون عمرانی فرمانداری بیرجند قول هایی برای تامین آب نمایشگاه داده شده است.
وی دراین باره توضیح داد: قرار شده از نزدیکترین چاه آب به نمایشگاه یک انشعاب به نمایشگاه داده شود البته بحث های کلرزنی و بهداشتی آن در حال حاضر به عهده شرکت نمایشگاه ها گذاشته شده است.
علاوه بر این هزینه گاز کشی نیز بدون هیچ نگاه ویژه ای از سمت شرکت گاز استان با هزینه ای که پرداخت شده انجام شده است.
وی با بیان این که در شرایط فعلی اعضا تمکن و توان سرمایه گذاری بیشتر در این پروژه را ندارند راهکار رفع این مشکلات را حمایت جدی دستگاه های دولتی به منظور تامین زیرساخت ها دانسته و اضافه می کند: برای تامین برق موقت نمایشگاه سرمایه گذار با هزینه 150 میلیون تومان اقدام کرد اما برای راه اندازی نیاز به 250 کیلو وات داریم تا برق دایم داشته باشیم.
به این دلیل در زمستان سال گذشته جلساتی با شرکت توزیع برق استان انجام شد تا در تأمین برق مورد نیاز سرمایه گذار را یاری کنند با این که تاکنون این زیرساخت تامین نشده اما همچنان به قول مساعد مسئولان در این زمینه امیدواریم.
وی درباره تامین زیرساخت های ارتباطی نمایشگاه نیز می گوید: بر اساس برآورد شرکت مخابرات استان در سال 92 تأمین کابل نوری برای این پروژه حدود 170 میلیون تومان اعتبار لازم داشت که به احتمال زیاد تا امسال این رقم تغییر کرده است.
به هر حال تمام آنچه تاکنون برای نمایشگاه بین المللی بیرجند انجام شده از قطره قطره پولی بوده است که سرمایه گذار هزینه کرده است و برای ادامه همکاری بیشتر مسئولان استان را می طلبد.
«جعفری» با اشاره به اینکه نمایشگاه بیرجند تاکنون سود قابل توجهی نداشته است که بتوان از آن در ساخت ساختمان اصلی استفاده کرد می افزاید:امیدواریم دولت با اعطای تسهیلات کم بهره بتواند در افتتاح زودتر نمایشگاه و تامین اعتبارات لازم کمکمان کند چون با تسهیلات 18 درصدی نمی توان وارد میدان دریافت وام شد.
وی دلیل تأخیر را این طور ادامه می دهد:در زمان تحویل زمین قرار شد آب نیز اختصاص یابد اما این موضوع جنبه عمومی پیدا نکرد و تا چند روز پیش انرژی زیادی از ما گرفت تا سرانجام قول های خوبی گرفتیم، علاوه بر این تامین اعتباراتی بود که بخشی از آن قرار شد از سرمایه گذاران تامین شود اما عملا دو سرمایه گذار بیشتر به این پروژه ورود نکردند .
وی در ادامه به هزینه هایی که تاکنون برای شهرداری و نظام مهندسی از سوی سرمایه گذار پرداخت شده اشاره می کند و می گوید: این نمایشگاه دو مصوبه اعتباری دارد که هنوز هیچ کدام عملیاتی نشده است یکی از آن ها کمک بلاعوض سازمان توسعه تجارت به مبلغ 500 میلیون تومان بود که برای همه کشور بود اما به خراسان جنوبی تنها یک پنجم آن رسید.
«علی جعفری» مصوبه ای را که در دولت قبل برای آن شرکت مصوب شده را یادآور شده و ادامه می دهد: به دلیل بالا بودن سود های وام بانکی توان دریافت وام نیز برایمان مقدور نیست اما طی مصوبه ای قرار شد از صندوق ذخیره ارزی 5 میلیارد تومان به ساخت و تأمین زیرساخت های نمایشگاه به شکل وام کم بهره پرداخت شود که متأسفانه از آن هم خبری نشد.
هرچند این مسئول به بهار نمایشگاه بین المللی بیرجند در سال 96 امیدوار است اما تا حمایت مسئولان از استانداری گرفته تا شرکت های زیرساخت نباشد باید همچنان شاهد زردی دراین وعده های بهاری باشیم.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559* 2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.