نفیسه نخعی، روز دوشنبه در جلسه قدردانی از نمایندگان شهرستان های برتر دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور و تجلیل از 12 صنعتگر مشارکت کننده در یازدهمین نمایشگاه قرآن کریم استان، افزود: 80 درصد فعالان بخش صنایع دستی استان را بانوان تشکیل می دهد.
وی گفت: تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه های استان زن هستند، با توجه به شرایط ویژه سال های گذشته از جمله سیاست های جمعیتی دهه 60 ، باید برای اشتغال آنها در دهه 80 چاره اندیشی می شد اما این امر محقق نشد.
وی با تاکید به اینکه نگاه مردم برای اشتغال نباید تنها به دولت متمرکز شود، گفت: دولت حداقل می تواند شغل های دولتی به میزان محدود ایجاد کند این در حالیست که سالانه حداقل هزار و 500 فارغ التحصیل جدید به مجموعه افراد جویای کار در جامعه افزوده می شود.
به گزارش ایرنا نخعی اظهار کرد: از توانایی های بخش صنایع دستی می توان برای ایجاد اشتغال پایدار در جامعه استفاده کرد.

** ایجاد اشتغال پایدار برای زنان
وی یادآور شد: یکی از دغدغه های مهم دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، ایجاد اشتغال پایدار برای زنان است، عمده برنامه های این دفتر در این سال ها به اشتغال در حوزه صنایع دستی و توانمندسازی افراد به ویژه بانوان پیش می رود.
وی افزود: پتانسیل بسیار خوبی در روستاها وجود دارد در بیشتر استان ها شعار « هر روستا یک محصول» تعریف شده که عمدتا این محصول به سمت صنایع دستی سوق داده شده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ادامه داد: گرچه این برنامه در استان دیر آغاز شد اما طرح خوبی با دفتر امور روستایی و عشایری در این زمینه در حال برنامه ریزی است که به زودی در روستاهای استان اجرایی خواهد شد.

** هر شهرستان یک محصول
به گفته نخعی، در نگاه ملی نیز به این نتیجه رسیدند، باید بر مبنای صنایع دستی هر روستا، برای توسعه و رونق آن هنر یا صنایع دستی برنامه ریزی کرد.
وی یادآور شد: تا پایان سال جاری به صورت پایلوت(آزمایشی) در هر شهرستان یک روستا با یک محصول تعریف خواهد شد.
وی اظهار کرد: همچنین با حمایت و تاکید استاندار خراسان جنوبی پایگاه اینترنتی برای عرضه محصولات روستایی به صورت مجازی در حال طراحی است و هنرمندان و صنعتگران باید برای برند سازی محصولات اهتمام ویژه داشته باشند.
وی اضافه کرد: قطعا تا زمانی صنایع دستی برند(نشان تجارتی) نداشته باشد در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
در این مراسم از نمایندگان شهرستان های بشرویه، خوسف و قاینات به عنوان شهرستان های برتر دومین نمایشگاه منطقه ای شرق کشور و همچنین 12 صنعتگر مشارکت کننده در یازدهمین نمایشگاه قرآن کریم استان تجلیل شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.