در ادامه مطلب آمده است: خراسان جنوبی با ظرفیت های بالقوه ای که در عرصه هایی چون صنایع دستی دارد می تواند در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و کاهش بیکاری سهمی به سزا داشته باشد.
چرا که برای کارآفرینی در بخش صنایع دستی تنها به 5 تا 15 میلیون تومان نیاز است در صورتی که برای سرمایه گذاری در بخش صنعت حداقل به 50 میلیون تومان نیاز است.
در خراسان جنوبی به اذعان معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان 80 رشته صنایع دستی شناسایی شده که از این تعداد 40 رشته فعال و 15 رشته نیمه فعال است و طی سال های گذشته نیز تعداد زیادی از رشته های منسوخ شده به همت مردم در نقاط مختلف بویژه در روستاها احیا شده و توانسته ارزش افزوده زیادی را عاید استان کند.
عباس زاده به تعدادی از این رشته های احیا شده، اشاره کرد و افزود: پلاس بافی قاین، گیوه دوزی طبس، برک بافی مود، زیلوبافی فردوس، چادر شب بافی سرایان، عبابافی نهبندان، پخل بافی بشرویه و... از جمله رشته های منسوخ شده ای هستند که طی سال های گذشته دوباره زنده شده اند.
وی احیای صنایع دستی را گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی می داند و معتقد است: باید با تجهیز به علم روز تولیدات هنرمندان را به سمت نیازهای روز جامعه سوق دهیم و باید صنایع دستی را به خصوص در روستاها احیا کنیم و زمینه اشتغال را برای نسل جوان در ادامه راه گذشتگان فراهم کنیم.
وی مشکل اصلی صنایع دستی را نبود بازار عرضه مناسب و بازاریابی درست محصولات می داند و می گوید: باید با ایجاد زمینه برای حضور نخبگان فرهنگی و علمی در کنار نخبگان هنری زمینه توسعه و رونق صنایع دستی استان را فراهم کنیم.

** صدور 26 فقره پرونده پشتیبان از ابتدای امسال
وی صدور 26 فقره پرونده پشتیبان از ابتدای امسال برای کارگاه های صنایع دستی را با اشتغالزایی برای 250 نفر دلیلی بر وجود متقاضی و علاقه مند در این رشته ها عنوان کرد و گفت: برای ثبت پروانه انفرادی و صدور کارگاه تولیدی و کارت صنعتگری برای استان در سال جاری 400 سهمیه تعریف شده است.
او آینده صنایع دستی در استان را روشن می داند و می گوید: الان گسترش صنایع دستی در مناطق روستایی به یک دغدغه تبدیل شده است.

** احیای رشته برک بافی و عبابافی در نهبندان
مسئول میراث فرهنگی و صنایع دستی نهبندان در گفت وگو با خبرنگار ما از احیای رشته های برک بافی و عبابافی در این شهرستان خبر داد و گفت: در رشته عبابافی هنوز به تولید گسترده نرسیده ایم چرا که مواد اولیه آن گران و کم است و بخش خصوصی رغبت چندانی برای ورود به آن ندارد.
حسین شبانی با بیان اینکه بافت پارچه عبا شرایط خاصی می طلبد و کسی تمایل چندانی برای استفاده از آن ندارد، افزود: تا جا افتادن این رشته به زمان نیاز داریم.

** گرانی مواد اولیه برک بافی
وی از بافت 5 تا 6 متر برک خبر داد و با اشاره به گران بودن مواد اولیه این رشته ادامه داد: مواد اولیه برک بافی که همان کورگ است کیلویی 100 تا 150 هزار تومان خرید و فروش می شود بنابراین هنرمند باید حداقل 10 کیلو مواد اولیه برای شروع کار داشته باشد .
او با اشاره به خام فروشی کورگ در این شهرستان گفت: یک دامدار ممکن است سالانه 30 تا 40 کیلو کورگ تولید کند و آن را به صورت خام بفروشد چرا که با رشته برک بافی آشنایی ندارد.
شبانی به احیای رشته پارچه بافی در این شهرستان اشاره می کند و می گوید: حداقل 60 صنعتگر در این رشته فعالند و به کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان صادرات داریم.
وی به موفقیت هنرمندان این شهرستان در رشته جاجیم بافی اشاره می کند و ادامه می دهد: هم چنین در تراش سنگ شهرستان جایگاه خوبی دارد و تلاش داریم این رشته نیز بیشتر احیا شود.

** قلم زنی امسال احیا می شود
رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی طبس نیز از احیای گیوه دوزی و حصیر بافی در این شهرستان خبر داد و گفت: برای سال جاری احیای رشته قلم زنی و مس گری را در دستور کار داریم.
رسول بهبهانی با بیان اینکه هدف ما تبدیل هر خانه در مناطق روستایی به یک کارگاه صنایع دستی است، افزود: در رشته حصیر بافی در روستاهای نایبند و کریج به تولید رسیده ایم.
وی وضعیت صنایع دستی در این شهرستان را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: 28 سال طبس فاقد ساز وکار اداری درحوزه صنایع دستی بوده و الان 10 سال است که جایگاه اداری پیدا کرده و امید می رود روز به روز صنایع دستی توسعه یابد.

** احیای رشته های پخل بافی و سفره آردی در بشرویه
مسئول میراث فرهنگی بشرویه نیز از احیای رشته پخل بافی، جاجیم بافی و سفره آردی در این شهرستان خبر داد و گفت: برای فروش محصولات مشکلی نداریم.
امیر سلیمانی با بیان اینکه تسهیلات خوبی برای راه اندازی رشته های صنایع دستی پرداخت می شود، افزود: فعلا صادرات نداریم اما در آینده برای این حوزه برنامه ریزی خواهیم کرد.

** احیای برک بافی بعد از 15 سال در مود
مسئول میراث فرهنگی سربیشه نیز به احیای رشته برک بافی بعد از حدود 15 سال و کرباس بافی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بزودی خانه برک در خانه تاریخی کیهان در شهر مود راه اندازی می شود.
اتفاقی از راه اندازی کارگاه های تجمیعی به صورت پایلوت در روستاهای این شهرستان خبر داد و افزود: هدف از این اقدام ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی است.

** صنایع دستی جزو زندگی مردم در سربیشه
وی با بیان اینکه تا پایان سال تلاش داریم بازارچه صنایع دستی دائمی شهرستان را در محل پارک فجر راه اندازی کنیم، ادامه داد: خوشبختانه در سربیشه صنایع دستی جزو زندگی مردم شده و 145 کارگاه شناسنامه دار داریم ولی برای فروش مشکلاتی وجود دارد که باید در سطح استان چاره اندیشی شود.

** استاد کار داریم مواد اولیه کم داریم
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی خوسف نیز از احیای رشته پنبه مله در این شهرستان خبر داد و گفت: این نوع پنبه با توجه به اینکه رنگ خاصی دارد باید کشت شود و ما در سال گذشته مقداری کاشت کرده ایم و سالانه به سطح زیر کشت اضافه می کنیم.
صالحی با بیان اینکه بازار فروش محصولات بافته شده از پنبه مله که جانماز، لباس و ... است، خوب می باشد، افزود: متقاضی داریم ولی با توجه به کم بودن مواد اولیه میزان فروش بسته به میزان تولید دارد.
وی به احیای رشته های گلیم بافی، سفالگری، جاجیم بافی، سنگ تراشی و ... در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: در رشته جاجیم بافی خام فروشی مواد اولیه را داریم.

** احیای زیلو بافی و پارچه بافی در فردوس
کارشناس صنایع دستی میراث فرهنگی فردوس نیز از احیای پارچه بافی، زیلوبافی و گیوه دوزی در این شهرستان خبر داد و گفت: برای زیلوبافی یک صنعتگر را به خانه زیلوی میبد یزد برای آموزش فرستاده ایم.
شکرگزار با بیان اینکه نمایشگاه دائمی صنایع دستی نداریم، افزود: در این شهرستان 57 رشته صنایع دستی شناسایی شده اند که 32 رشته الان فعال و 650 نفر مشغول کار شده اند.

** حوله بافی و چادر شب بافی در سرایان
مسئول میراث فرهنگی سرایان نیز از احیای کامل حوله بافی، چادر شب بافی و پخل بافی در این شهرستان خبر داد و گفت: صنعتگران از احیای این رشته ها رضایت دارند.
در 11 شهرستان استان به تناسب جغرافیای محل زندگی شاهد احیای رشته های مختلف صنایع دستی هستیم که روز به روز هم رونق بیشتری بدست می آورند و باید برای حفظ این موقعیت در راستای بازار فروش این محصولات چاره اندیشی شود و برای تامین مواد اولیه برخی رشته ها نیز صنعتگران را یاری جست.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*6054*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.