علیرضا نصرآبادی روز شنبه به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی به ایرنا، افزود: از این سطح یک میلیون و 386 هکتار در 28منطقه جزو کانون های بحرانی فرسایش بادی است که در تمام شهرستان های استان پراکنده است.
وی بیان کرد: از وسعت 15 میلیون و 40 هزار هکتاری استان 12میلیون و 981 هزار و 304هکتار را بیابان و مراتع بیابانی تشکیل می دهد، عرصه های بیابانی 86 درصد وسعت استان را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی بیابان به منطقه ای گفته می شود که به دلیل خشکی شرایط اقلیمی، از لحاظ پوشش گیاهی فقیر و مساحت های زیادی به کلی فاقد گیاه است.
به گفته وی میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی در کانونهای بحرانی فرسایش بادی سالانه 202 میلیارد و 525 میلیون ریال برآورد شده است.
وی عنوان کرد: تخریب سرزمین در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب و نهایتا کاهش تولید بیولوژیک اراضی که در اثر عوامل طبیعی و فعالیت های انسانی ایجاد می شود را بیابان زایی می گویند.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری 450 میلیارد ریال بودجه برای انجام اقدامات بیابان زدایی برای استان مصوب شده است، گفت: در صورت تخصیص کامل این بودجه می توانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با قرار داشتن در کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است، اضافه کرد: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است.
به گزارش ایرنا، نصرآبادی بارندگی کم و با پراکنش نامناسب، میزان تبخیر سالانه بیشتر از میزان ریزش نزولات جوی سالانه، فقر پوشش گیاهی و وجود بادهای فرساینده را از ویژگی های نواحی بیابانی استان ذکرکرد.
وی با بیان اینکه فعالیت های بیابانزدایی در استان در قالب پروژه های شاخص نهالکاری ، مدیریت روان آب های سطحی و احداث بادشکن زنده و غیر زنده انجام می شود، گفت: تاکنون در 170 هزار و 11هکتار عملیات بیولوژیک بیابانزدایی در عرصه های بیابانی استان انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 135 هزار و 487 هکتار عملیات نهالکاری در استان انجام شده است، گفت: از این مقدار 353 هکتار در سال 95 انجام شد.
به گفته وی تاکنون در 13 هزار و 876 هکتار عملیات بذرکاری، 20 هزار و 648 هکتار مدیریت روان آب، 127کیلومتر احداث بادشکن زنده و 551 کیلومتر احداث بادشکن غیرزنده اجرا شده است.
نصر آبادی یک میلیون و 657 هکتار تهیه طرح بیابان زدایی، هشت هزار و 289 هکتار تهیه طرح مدیریت جنگل های دست کاشت و 20 هزار و 941هکتار اجرای طرح مدیریت جنگلهای دست کاشت را از جمله فعالیت های بیابانزدایی انجام شده از بدو انقلاب تاکنون در استان ذکر کرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.