امشب آمده ام با شب زنده داری در شب های قدر، رحمت تو را بخرم ، اما رحمت تو عظیم تر از گناهان من است و نا امیدی از درگاهت بدترین گناه، یا رب ببخش بر من « الهی العفو، الهی العفو »
شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است، خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است.
در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی رسد و این شب شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است و به احتمال قوی این شب ارجمند یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.
عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است، در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود ، ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند، شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تاکید شده است.
پیامبر اکرم (ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود» و امام صادق(ع) نیز فرمودند: «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»

** فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم
شب قدر فرصتی زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل است، این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم، نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد، آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟
چه فرصتی بهتر از شب قدر برای آشتی کردن با خدا و بازگشت به سوی او، شبی که می توان آبرومندان درگاه حق و ملائکه و روح و قرآن را واسطه قرار داد و آن گاه با دلی سرشار از امید به رحمت و مغفرت، متوجه رب العالمین شد؛ به حق، شب قدر، شب توبه و بازگشت به سوی خداست.
با تمام وجودم از تو می خواهم، مهر سرنوشت را بر سعادت ما بزنی یا غیاث المستغیثین (ای فریادرس فریادخواهان) و اجازه بدهی این گنه کار بیدار بماند و از تو طلب کند که به قول بزرگی، بزرگترین سرمایه انسان خواستن است.
در آداب ما مسلمانان برای ساعات معین و روزها و شبهای مخصوص اعمال مشخصی وجود دارد که از مستحبات است و تاکید شده به جای کارهای معمولی وقت خود را به این اعمال مستحبی اختصاص دهیم.
در بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی هم مانند سایر شهرها مراسم دعا و نیایش در شبهای قدر با رونق برگزار می شود.
در نخستین لیله قدر شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مردم بیرجند تا پاسی از شب را در مساجد، حسینیه ها و تکایای به نیایش و عبادت خدا پرداخته و به مناسبت سالروز ضربت خوردن امیر مومنان حضرت علی(ع) نوحه سرایی می کنند.
در این مراسم که اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان شرکت دارند سخنرانان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شرح فضیلت شب قدر و مدح و منقبت مولای متقیان حضرت علی(ع) می پردازند.
در این مراسم آیین مخصوص شبهای قدر از جمله سرگرفتن قرآن کریم در فضایی روحانی و معنوی برگزار می شود، خواندن زیارت امام حسین(ع)، غسل کردن و خواندن نماز دو رکعتی از دیگر اعمال شبهای قدر است.
در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان نیز مراسم شب قدر و شب شهادت حضرت علی(ع) در فضای آکنده از معنویت با شب زنده داری در مساجد این شهرستان بر پا می شود.
در این شب عزاداران از غروب تا سحرگاه در مساجد و هیاتهای عزاداری در سوگ مولود کعبه و برای ظهور حضرت مهدی(عج) دست به دعا برمی دارند.
خواندن دعای شریف ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح، روضه و مداحی، خواندن دعای جوشن کبیر، برسر گرفتن قرآن و خواندن هزار رکعت نماز از دیگر مراسم شبهای قدر است.
مراسم شب قدر ‎ 23ماه مبارک رمضان هم با حضور گسترده مردم در مساجد این شهر برگزار می شود و در این مراسم سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) به شرح فضیلت شب قدر و مدح مولای متقیان حضرت علی(ع) می پردازند.
عاشقان امیر مومنان نیز درسوگ آن امام همام سینه زنی و عزاداری می کنند و آیین بر سر گرفتن قرآن کریم نیز همانند دیگر شبهای قدر در این شب نیز برگزار می شود.

** برگزاری مراسم شب های قدر در 721 مسجد محوری استان
مسئول اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم احیای شب های قدر در 721 مسجد محوری توسط همین تعداد مبلغ و روحانی در استان با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می شود.
حجت الاسلام علی کوثری افزود: در هر شهر استان نیز با مدیریت مسئولان ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان ، هیات امنا و معتمدین شهر حداقل یک جلسه محوری در شب های قدر برگزار می شود.
6054* خبرنگار و انتشاردهنده- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.