جامعه عشایری خراسان جنوبی با 15هزار و 676 خانوار، هفت درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهد و 30 درصد تولید دامی را در اختیار دارد.
در سال جاری با وجود بارندگی های مناسب، به دلیل خشکسالی های متوالی عشایر همچنان با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و آب ارسالی اداره کل امور عشایری جوابگوی نیاز عشایر نیست.
هر ساله در آغاز فصل گرما، عشایر برای کمبود آب دام های خود دغدغه دارند که در سال جاری نگرانی ها برای تامین آب با هزینه های سنگین افزایش یافته است.
شماری از عشایر خراسان جنوبی در گفت و گو با ایرنا از کمبود آب به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات خود در فصل گرما یاد کرده و می گویند: آبرسانی سیار اداره امور عشایری تنها بخش کوچکی از نیاز این قشر را برآورده می کند، برخی خانوارهای عشایری بخش زیادی از درآمد خود را صرف تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود و دام های خود می کنند که با توجه به کمبود نقدینگی این قشر تامین آب به دغدغه ای برای آنان تبدیل شده است.
به گفته مدیر امور عشایری زیرکوه به علت کمبود تانکرهای دولتی و سخت بودن راه های عشایری برخی اوقات خود خانواده های عشایری مجبور به کرایه تانکر آب می شوند که یک دستگاه تانکر برای آنان بیش از یک میلیون و 800 هزار ریال هزینه در بر دارد.
تاکنون امور عشایر خراسان جنوبی اقدامات خوبی در راستای تامین آب عشایر انجام داده است، به اذعان مدیرکل امور عشایری استان کمبود بودجه باعث شده که نیاز آبی عشایر تامین نشود در صورت افزایش بودجه تمام دغدغه های کم آبی عشایر را رفع خواهیم کرد.
عشایر به فرموده امام خمینی(ره) «ذخایر انقلابند» و باید مسئولان در خدمات رسانی مطلوب به این قشر محروم و در عین حال تولیدکننده اقتصاد کشور تلاش کنند و برای رفع مایحتاج آنها از هیچ کوششی دریغ نکنند.

**بدهی چهار میلیارد ریالی امور عشایری برای آبرسانی به عشایر
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در گفت و گو با ایرنا، افزود: به دلیل خشکسالی های چندین ساله در استان، آب دهی قناتها، چشمه ها و چاههای مالداری عشایر خشک شده و یا به شدت کاهش یافته است.
غلامرضا قوسی با بیان اینکه برای کاهش ضرر و زیان عشایر و باقی ماندن این قشر در عرصه تولید، آبرسانی سیار از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: سال گذشته 135هزار متر مکعب آب با صرف 13میلیارد ریال بودجه برای هفت هزار خانوار عشایر استان حمل شد.
وی ادامه داد: از این بودجه چهار میلیارد ریال به صورت دیون برای عشایر حمل شد، سالانه برای تامین آب هر خانوار عشایری استان یک میلیون و 800 هزار ریال بودجه هزینه می شود.
وی با اشاره به اینکه این اداره کل برای آبرسانی به عشایر با کمبود بودجه مواجه است، اظهارکرد: هنوز وضعیت بودجه آبرسانی در سال جاری مشخص نیست و انتظار این است دولت برای تامین آب دام عشایر بودجه خوبی در نظر بگیرید.

**عطش کم آبی عشایر در فصل تابستان تشدید می شود
وی با بیان اینکه عشایر در ماه های «خرداد، تیر، مرداد و شهریور» به دلیل گرمای زیاد نیاز آبی بیشتری دارند، گفت: حجم آب ارسالی نیاز آبی آنها را رفع نمی کند، به دلیل کمبود بودجه توان ارسال آب بیشتری برای عشایر نداریم.
وی یکی از علل عدم آبرسانی به موقع را به عشایر سخت گذر بودن مناطق عشایری ذکر کرد و گفت: انتهای حوزه آبرسانی آب و فاضلاب روستایی، ابتدای حوزه آبرسانی به عشایر است.
به گزارش ایرنا، مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: 90درصد راههای عشایر استان خاکی است که به صورت مستمر این راهها مشکلات را برای پیمانکاران آبرسان ایجاد می کند.
به گفته قوسی گاها در برخی از شهرستانها، عشایر برای تامین آب دام خود اقدام به خرید آب از بخش خصوصی می کنند، عشایر به صورت میانگین بستگی به طول مسیر یک میلیون تا یک میلیون و 800 هزار ریال برای خرید یک دستگاه تانکر آب هزینه می کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر برخی عشایر توان پرداخت این هزینه ها را ندارند، در زندگی عشایری چون دام تنها منبع درآمد و دارایی آنهاست، تامین آب برای دام عشایر از اهمیت اساسی برخوردار است.
به گفته وی روزانه درخواست هایی زیادی مبنی بر حمل آب برای دام عشایر داریم، به دلیل کمبود بودجه نمی توانیم تمام نیازهای آبی را تامین کنیم.
وی با بیان اینکه عشایر استان در زمینه مصرف آب بیشترین قناعت را دارند و بیش از سایر افراد جامعه قدر آب را می دانند، گفت: عشایر در آب ارسالی بیشترین مدیریت مصرف را دارند.
وی با اشاره به اینکه هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان زندگی می کنند، افزود: خراسان جنوبی مقام چهارم جمعیت عشایری کشور را بعد از استان فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان دارد.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد عشایر استان در شهرستان های مرزی و مابقی نیز در نقاط حاشیه کویر زندگی می کنند، اظهار کرد: هم اکنون 58 طایفه مستقل عشایری در استان وجود دارد.
به گفته وی در حال حاضر 135 کانون اسکان عشایر در استان وجود دارد که از این میزان 127 کانون خودجوش و حمایتی و هشت کانون هدایتی اند و 51 درصد جمعیت عشایر استان در کانون های اسکان مستقر هستند و مابقی قابلیت جا به جایی دارند.

**خرید آب توسط عشایر زیرکوه از بخش خصوصی با هزینه های بالا
مدیر امور عشایری زیرکوه هم می گوید: عشایر شهرستان درخواست های زیادی برای ارسال آب دارند که به دلیل کمبود بودجه نمی توانیم نیاز آبی آنها را تامین کنیم.
رضا حیدری می افزاید: برخی از عشایر اقدام به خرید آب از بخش خصوصی با هزینه های بسیار بالا می کنند.
وی بیان کرد: برای آبرسانی در حد نیاز عشایر شهرستان سالانه به یک میلیارد و 400 میلیون ریال بودجه نیاز است، بودجه تخصیصی سال گذشته شهرستان بسیار کم بود.
به گفته وی این اداره برای آبرسانی به عشایر 600 میلیون ریال بدهی دارد، در فصل تابستان عشایر نیازمند توجه ویژه هستند.
وی افزود: به دلیل خشکسالی ها سال به سال مشکلات کم آبی عشایر تشدید می شود، باید عطش کم آبی عشایر به عنوان مرزداران شهرستان به موقع رفع شود.

**بی آبی امان عشایر را بریده است
یکی از عشایر شهرستان درمیان به ایرنا، افزود: آنها با تحمل سختی‌ها زندگی را دنبال می‌کنند و تنها خواسته شان تامین آب برای شرب، دام و بهداشت است.
حسین نهتانی با تشکر از اداره امور عشایری برای ارسال آب به خانواده های عشایری، گفت: با افزایش دمای هوا، کم آبی امان عشایر شهرستان را بریده است، عشایر توان خرید آب از بخش خصوصی با هزینه های بالا را ندارند.
وی از مسئولان خواست حجم آب ارسالی به عشایر را افزایش دهند، خشکسال های چندین ساله منابع درآمدی عشایر را به شدت کاهش داده و کمر عشایر را خم کرده است.
وی اظهار کرد: تنها خواسته ما از مسئولان در نشست های مختلف افزایش حجم آب ارسالی بود که تاکنون به این موضوع به عنوان کوچکترین خواسته ما توجهی نشده است.
نهتانی ادامه داد: خشکسالی های چندین ساله بیشترین ضربات را به عشایر وارد کرده است ، امروز عشایر بیش از هر زمانی دیگری نیاز به حمایت مسئولان دارند.
وی افزود: کمبود آب کام زندگی را تلخ کرد و مشکلات زندگی را افزایش داده است، به دلیل کمبود آب، استحمام به سختی انجام می شود و به همین دلیل مشکل بهداشتی بسیاری رخ می دهد که زندگی در مجاورت دام این مشکلات را تشدید می کند.

**خشکسالی هزینه های خرید آب و علوفه را افزایش داد
یکی از عشایر نهبندان نیز به ایرنا گفت: با توجه به افزایش دمای هوا ، آبی که با تانکر به محلات عشایری منتقل می شود نیز گرم و گاه داغ می شود که این نیز مشکلاتی را برای دام ها ایجاد می کند.
حسین دهمرده، بیان کرد: به دلیل اینکه آب ارسالی امور عشایری نیاز آبی عشایر و دام آنان را تامین نمی کند برای دسترسی به آب گاها همراه دام باید مسافت زیادی را طی کنیم که این امر نیز باعث لاغری دام ها می شود.
وی بیان کرد: خشکسالی چند سال اخیر باعث کاهش درآمد عشایر شده، خشکسالی ها هزینه سنگین خرید آب و علوفه دستی را به عشایر تحمیل کرده است.
وی اقتصاد عشایری را به دام آنان وابسته دانست و بیان کرد: در اثر خشکسالی تعداد دام عشایر کاهش یافته است، در چند سال گذشته برخی از عشایر مجبور شده اند شماری از دام های خود را به فروش برسانند تا بتوانند آب و آذوقه مورد نیاز دام را تامین کنند.
وی اظهار کرد: هم اکنون برای شرب، شست و شوی ظروف و لباس و برای استحمام با کمبود جدی آب مواجه هستیم.
جامعه عشایری استان با دارا بودن یک میلیون و 200 هزار راس دام، 34 درصد دام سبک استان را در اختیار دارد.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387بر اساس سرشماری عشایر کشور، 81 هزار نفر بود که از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13درصد از جمعیت 769 هزار نفری خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.