این جلسه با موضوع بررسی درخواست سرمایه گذاران خارجی در حوزه نیروگاه خورشیدی ، بادی، نیروگاه سیکل ترکیبی و سایر پروژه های اولویت دار استان از جمله راه آهن، بزرگراه ها و انتقال آب، مورد بررسی مدیران استانی و کارشناسان شرکت های خارجی قرار گرفت.
شرکت همکاری بین المللی CITIC و گروه صنعتی محیط زیست Datang ، شرکت های چینی حاضر در جلسه بودند.
بر اساس درخواست شرکت های چینی مدیران کل و نمایندگان شرکت های مورد تقاضای طرف خارجی به توضیح درباره پروژه های قابل واگذاری به این شرکت ها پرداختند.

** احداث نیروگاه های بادی
مشاور مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر خراسان جنوبی، در توضیح نیروگاه های قابل توافق با طرف چینی توضیح داد: به منظور سرمایه گذاری و مشارکت در احداث نیروگاه های بادی اقدام به تامین زمین در 2 منطقه استان و رضوی کردیم.
علی قالیشویان، افزود: پروژه قابل واگذاری در خراسان جنوبی به ظرفیت 50 مگابایت و در خراسان رضوی به ظرفیت 29 مگابایت خواهد بود که پیشرفت کنونی این پروژه ها در خراسان جنوبی بیش از پروژه خراسان رضوی واقع در شهرستان خواف است.
به گفته وی تاکنون بیشتر مجوزهای لازم اخذ شده است و اقدام به تامین زمین، ایستگاه بارسنجی و نصب و راه اندازی شد و در حال بستن قرارداد خرید تضمینی نیرو از این نیروگاه ها هستیم.
وی تصریح کرد: تمامی مطالعات فنی و اقتصادی بر اساس مستندهای دیتایی «ساربا» صورت گرفته و در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سئوال سرمایه گذاران چینی که در صورت سرمایه گذاری حداقل و حداکثر سهم چقدر خواهد بود، عنوان کرد: این مورد بستگی به نظر شما دارد اما ما حاضریم بین 10 تا 15 درصد مشارکت کنیم.
این فعال حوزه انرژی، اضافه کرد: در صورت تمایل سرمایه گذاران چینی حاضرهستیم 100 درصد پروژه نیروگاه 50 مگاواتی در منطقه « درح » را به آنها واگذار کنیم.
سرمایه گذاران چینی اعلام آمادگی کردند که در صورت توافق حاضر هستند با سهم 60 تا 70 درصد در این پروژه ها همکاری کنند و در مقابل خرید تضمینی نیرو را درخواست کردند.

** طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم در توضیح این طرح به سرمایه گذاران چینی، اظهار کرد: این پروژه برای تامین آب استان های سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی است.
حسین امامی ادامه داد: این پروزه قابلیت شیرین سازی 220 میلیون متر مکعب آب را در مدت یکسال خواهد داشت که مطالعات اولیه آن انجام شده است.
وی تصریح کرد: از مجموع آب انتقالی 25 میلیون متر مکعب در بخش صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در این زمینه سازمان صنعت، معدن و تجارت قرارداد خرید تضمینی خواهد بست.
به گفته وی این در حالی است که بیش از 190 میلیون متر مکعب برای آب شرب نیاز است که دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت تضمینی خرید خواهد کرد.
وی اضافه کرد: بخش عمده آب شرب، نیاز شهر مشهد مقدس است که در طول مسیر در هر شهر به صورت نیاز تقسیم خواهد شد.
وی در پاسخ به سئوال میزان مورد سرمایه گذاری در پروژه، به سرمایه گذاران چینی، بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری از این پروژه چهار میلیارد دلار خواهد بود و پیش بینی می شود که حدود پنج سال عملیات آماده سازی آن طول بکشد.
سرمایه گذاران چینی هم اظهار کردند که اگر زمینه توافق با کشور ایران در این زمینه به صورت ریز روشن شود آماده توافق هستند و می توانند این پروژه را به صورت مشارکتی هم انجام دهند.

** راه آهن
نماینده اداره راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این جلسه احداث راه آهن را جزو پروژه های اولویت دار استان عنوان کرد و گفت: احداث راه آهن زاهدان - بیرجند و اتصال آن به راه آهن سراسری مشهد- بافق خطوط مورد توجه این پروژه است.
رجبی اظهار کرد: در احداث این خط راه آهن وزارت راه و شهرسازی با هر روشی مشکلی ندارد زیرا این پروژه دارای اهمیت زیادی از نظر صادرات به آسیای میانه از طریق بندر چابهار است و ظرفیت قابل توجهی از حجم صادرات از طریق این ریل حمل خواهد شد.
وی تصریح کرد: مزیتی که این پروژه نسبت به سایر پروژه های خط راه آهن دارد این است که از لحاظ سختی شرایط کار در حداقل ممکن است و اکثر زمین های مورد استفاده در تملک دولت قرار دارد، پس سرمایه گذار با مشکلات این چنینی مواجه نخواهد شد.
نماینده سرمایه گذاران چینی، در این ارتباط توضیح داد: شرکت سیتیک از حدود هفت سال پیش وارد حوزه سرمایه گذاری راه آهن ایران شده است و نقشه راه آهن ایران را به صورت کامل مطالعه کرده است.
به گفته وی در آن زمان طبق توافق این شرکت با وزارت راه و شهرسازی، حجم همکاری به پنج هزار کیلومتر مربع رسیده بود که راه آهن زاهدان تا مشهد در یکی از قسمت های مورد توافق جا داده شده بود.
وی اظهار کرد: از سال 2010 تاکنون وضعیت راه آهن ایران را مطالعه کردیم و در مورد این خط اطلاعات کافی داریم و در همان سال هم رسانه ها نوشتند یک شرکت چینی با هفت میلیارد دلار برنده این مناقصه شده است اما تغییراتی به وجود آمد که این توافق ناکام ماند.
وی تاکید کرد: برای سرمایه گذاری در حوزه راه آهن آمادگی کامل داریم و اگر مدیران خراسان جنوبی برنامه ریزی همکاری با مرکز را محقق کنند این امر محقق خواهد شد.
وی اضافه کرد: شرکت سیتیک 20 سال در جمهوری اسلامی ایران کار کرده و در بیشتر شهرهای بزرگ کشور فعالیت کرد که تهران، شیراز و اصفهان از مهمترین آنها بود.
وی در ادامه افزود: اگر مدیران خراسان جنوبی بتوانند حمایت بیشتری را از مرکز کشور کسب کنند بی شک همکاری راحت تر صورت خواهد پذیرفت و سرمایه گذاران خارجی بیشتر تشویق به سرمایه گذاری در این استان خواهند شد.
پروژه های احداث تصفیه خانه های فاضلاب و ساماندهی و افزایش بهره وری در منابع آبی از دیگر پروژه های مورد بررسی این جلسه بود.
مقرر شد بعد از توجیه کامل سرمایه گذاران چینی مشابه همین جلسه در وزارت خانه های مربوط با حضور آنها برای عقد تفاهم و قرار داد انجام شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.