به گزارش روزشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب افزود: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از افراد محلی در کنار دره زیبا و مجموعه آبشارهای سبزرود که به دره کلگی (kolgi) معروف است و با مجموع 19 آبشار فنی و با شماره 353 در فهرست آثار طبیعی – ملی کشور به ثبت رسیده است، دره زیبا و بکر دیگری قرار دارد که بدون تجهیزات فنی امکان پیمایش آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: این دره زیبا به دوتکی (dotaki) معروف است و مجموعا 12 آبشار فنی با ارتفاع 2.5 و 17 متر و همچنین یک آبشار دوقلو و بسیار زیبا دارد.
به گفته مسئول میراث فرهنگی سرایان طول این دره حدود یک کیلومتر و بسیار زیبا و منحصر بفرد و دارای گونه های گیاهی و جانوری بسیار زیبا و نادر است که با توجه به نبود امکان ورود انسان کاملا بکر است.
عرب افزود: پیمایش دره با همکاری هیات کوهنوردی شهرستان سرایان در 12 خرداد ماه سال 96 انجام شد و با توجه به اینکه بسیار زیبا و دارای جذابیت و قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی – ملی است، پرونده اثر برای ثبت تکمیل خواهد شد.
وی یادآور شد: سرایان با داشتن کویر زیبای سه قلعه و بهشت منجمان ایران با اقامتگاه های سنتی و آثار تاریخی شاخص و روستاهای ییلاقی و خنک در شمال سرایان، بی شک یکی از زیباترین شهرستان های خراسان جنوبی است.
این مسئول بیان کرد: سرایان علاوه بر کویر بسیار جذاب و دیدنی، آب انبار های تاریخی و فعال، مساجد تاریخ، غارهای بسیار زیبا و... دره و آبشارهای بسیار زیبایی را در خود جای داده که واقعا در استان بی نظیر است.
شهر سرایان در 165کیلومتری شمال بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
2047*دریافت و انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.