در ادامه این مطلب به قلم فرخ نژاد، آمده است: در حال حاضر از چهار بازارچه مرزی استان یعنی دوکوهانه، یزدان، گلورده و ماهیرود تنها معبر و گذر رسمی که واردات و صادرات استان از آن انجام می شود ماهیرود است.
وی ادامه داد: این معبر هم با مشکلات زیرساختی زیادی مواجه است یعنی فقط در گمرک ماهیرود صدور و ورود بار و کالا داریم و ورود و خروج مسافر از این گذر رسمی انجام نمی شود.
وی اضافه کرد: طوری که مسافرانی که قصد ورود به خراسان جنوبی را دارند باید از مبادی ورودی زابل و دوغارون خود را به استان برسانند که این خود یک معضل و کمبود زیرساخت اساسی در این زمینه به حساب می آید.
ادامه مطلب به این شرح است: آن طور که مدیر گروه پژوهشی مطالعات افغانستان دانشگاه بیرجند می گوید: برای بهره مندی از فرصت مرز در استان نهادها و دستگاه های اجرایی مرتبط، محور مطالعات و تحقیق در زمینه استفاده از فرصت مرز در همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را به گروه پژوهشی افغانستان این مرکز آموزش عالی سپرده اند تا بتوان در خراسان جنوبی قطب افغانستان را برای استفاده از همه قابلیت های آن تقویت کرد.
دکتر«احمد بخشی» به این موضوع هم اشاره می کند که بهره مندی از توانمندی ها و فرصت مرز یا همان قطب افغانستان با مشکلات و محدودیت هایی مواجه است که عمده و اساس این معضلات به فراهم نبودن زیرساخت ها و نوع نگاه مدیران مربوط است.
اما آنچه بیش از همه به گفته او در این زمینه نمود دارد کمبود و چالش یکسری زیر ساخت هاست که نه تنها در حال حاضر بلکه در آینده نیز گریبان گیر این استان خواهد بود.
از جمله محدودیت های زیرساختی این است که فقط در پایانه مرزی ماهیرود ورود و صدورکالا داریم و تبادل مسافر نداریم طوری که اگر مسافری بخواهد به این استان سفر کند باید از مرز زابل و یا دوغارون به خراسان جنوبی بیاید.
به علاوه با مشکلات زیرساختی در حوزه ریلی، هوایی و جاده ای مواجه هستیم که نیاز است نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و دیگر مسئولان مرتبط پی گیریهای لازم را برای فراهم شدن و یا تکمیل این زیرساخت ها انجام دهند.

** مطالبه از مرکز
همچنین مقامات باید از مرکز مطالبه فراهم شدن زیرساخت ها برای بهره مندی از فرصت مرز را داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت ها و قابلیت های استان در این زمینه بهترین بهره را ببریم.
به گفته او تنها معبری که برای استان ارزش افزوده بالایی دارد پایانه مرزی ماهیرود است اما زیرساخت های آن نیاز به تقویت دارد و اگر زیرساخت ها فراهم شود به طور حتم می تواند در توسعه روابط خراسان جنوبی با کشور افغانستان موثر باشد.
از جمله دیگر مسائلی که باید برای توسعه روابط خراسان جنوبی با افغانستان مورد توجه مسئولان امر باشد تقویت و جلوگیری از تعطیلی نمایندگی وزارت امور خارجه است هرچند که استانداری پی گیراست تا مسئول جدید این نمایندگی را به زودی معرفی کند.
مدیر گروه پژوهشی مطالعات افغانستان دانشگاه بیرجند می افزاید: با معرفی مسئول جدید نمایندگی با همکاری،هم افزایی و تعامل دستگاه های اجرایی مرتبط می توان روابط مربوط به مرز را تقویت کرد و قوام بخشید.

** فصل نامه مطالعات افغانستان
دکتر«بخشی» در ادامه سخنانش به برنامه هایی که گروه پژوهشی مطالعات افغانستان دانشگاه بیرجند برای سال جاری دارد اشاره می کند.
او از اخذ مجوز برای انتشار فصل نامه مطالعات افغانستان در این مرکز آموزش عالی خبر می دهد و می گوید: آن طور که برنامه ریزی شده قرار است اولین شماره این فصل نامه مهرماه سال جاری منتشر شود.
اتمام طرح مطالعاتی امکان سنجی حضور آموزش عالی خراسان جنوبی در افغانستان خبر دیگری است که او در این زمینه دارد و می گوید: در کنار این طرح پژوهشی دانشگاه بیرجند توانست روابط با آموزش عالی افغانستان را پی گیری کند.
طوری که با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و امور بین الملل دانشگاه بیرجند 5 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بامیان افغانستان در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد قرار است در دانشگاه بیرجند بورسیه شوند.
البته قرار بود این دانشجویان برای ترم بهمن سال تحصیلی جاری به دانشگاه بیرجند بیایند اما طی کردن روند اداری کمی کار را کند کرد و از مهر ماه این دانشجویان مهمان دانشگاه بیرجند می شوند.
همچنین دانشگاه بیرجند در حال رایزنی با دیگر دانشگاه های افغانستان برای جذب دانشجویان بورسیه است که از جمله آن دانشگاه خاتم النبیین(ص) این کشور است.

** یک پنجم بورسیه ها
وی به وجود مشکلاتی بر سر راه دانشجویانی که می خواهند دانشگاه بیرجند را به عنوان بورسیه انتخاب کنند اشاره می کند و ادامه می دهد: براساس موافقت نامه ای که بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و افغانستان منعقد شده قرار است سالانه 500 بورسیه را ایران از این کشور جذب کند که دانشگاه بیرجند اعلام کرده 100 نفر از این بورسیه ها یعنی یک پنجم آن را هر سال به این دانشگاه اختصاص دهند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند می گوید: جذب این دانشجویان به غیر از دانشجویان مهاجری است که مقیم ایران هستند زیرا این دانشجویان از طریق آزمون سراسری در دانشگاه ها پذیرش می شوند و از این طریق حدود 60 تا 70 دانشجوی خارجی در دانشگاه بیرجند در حال تحصیل هستند.
علاوه براین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در حال انجام طرح ها و دوره های آموزشی مشترک برای حوزه بهداشت و درمان و دانشجویان و استادان دانشگاه های افغانستان است طوری که یکسری دوره های آموزشی مجازی را هم در این زمینه برگزار کرده است و برخی از دانشجویان و استادان دانشگاه های این کشور برای گذراندن دوره های آموزشی به مراکز آموزشی استان می آیند.
همچنین در سفری که وزیر بهداشت و درمان به استان داشت قرار شد تا درمانگاه و مرکز بهداشتی و درمانی برای مداوای بیماران افغانستانی ایجاد شود.
به گفته وی شاید حوزه آموزش عالی افغانستان در بخش های علوم انسانی و فنی به پیشرفت هایی نایل آمده باشد اما در حوزه بهداشت و درمان هنوز با مشکلاتی مواجه است طوری که بخشی از نیازهای خود را از کشور هند تامین می کند.

** طرح پژوهشی صادرات
مدیر گروه پژوهشی مطالعات افغانستان دانشگاه بیرجند از در حال اجرا بودن طرح پژوهشی امکان سنجی صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان و بالعکس توسط دانشگاه صنعتی بیرجند خبر می دهد و می افزاید: دانشگاه بیرجند دراین طرح ناظر است.
علاوه براین وی به ارائه یک طرح پژوهشی دیگر با عنوان امکان سنجی صادرات یا قابلیت فرش افغانستان از سوی مرکز ملی فرش ایران به دانشگاه بیرجند اشاره می کند که قرار است این طرح پژوهشی نیز با همکاری گروه فرش دانشکده هنر این دانشگاه انجام شود.
آن طور که دکتر«بخشی» می گوید: همچنین گروه پژوهشی دانشگاه در برنامه دارد دومین همایش روابط ایران و افغانستان را در سطح فرا منطقه ای برگزار کند زیرا سال گذشته همایشی با همین عنوان در سطح ملی برگزار شد.
اما امسال در برنامه داریم مقامات و دانشگاهیان افغانستان را هم به این همایش دعوت کنیم تا دستاوردهای ملموس تری داشته باشد.
به گفته وی برگزاری این همایش در حال ارائه به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند است و اگر به هر دلیلی همایش روابط ایران و افغانستان برای سال جاری محقق نشد به طور حتم سال آینده برگزار خواهد شد.
وی به همکاری هایی که بین گروه پژوهشی مطالعات افغانستان و اداره اتباع خارجی استانداری خراسان جنوبی وجود دارد نیز اشاره می کند و می افزاید: با توجه به این که بیشتر مهاجران و اتباع خارجی استان، افغانستانی هستند در مباحث مربوط به سامان دهی معضلات، مشکلات و موانع ناشی از حضور این مهاجران، گروه پژوهشی مطالعات افغانستان با این اداره همکاری دارد و راهکارهای لازم را هم ارائه می دهد.

** نشست های ظرفیت سنجی
وی از برگزاری نشست های دوره ای با عنوان ظرفیت سنجی خراسان جنوبی در گسترش روابط با افغانستان از مهرماه سال جاری خبر می دهد و می گوید: قرار بود این نشست ها به صورت ماهانه یا فصلی برگزار شود که فقط چند نشست برگزار شد اما چون برخی از شهرستان های مرزی از این نشست ها استقبال نکردند به طور کامل عملیاتی نشد ولی در برنامه داریم این نشست ها را درسال جاری برگزار کنیم.
به علاوه این نشست ها در گذشته فقط مربوط به مباحث سیاسی می شد اما در سال جاری قرار است در حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز نشست هایی برگزار شود از جمله 2 فراخوان برای حضور نویسندگان و شاعران افغانستان هم ارائه شد و قرار بود اردیبهشت ماه این نشست برگزار شود اما به دلایلی عملیاتی نشد.
همچنین پی گیریم رشته مطالعات منطقه ای با گرایش افغانستان را نیز در دانشگاه بیرجند ایجاد کنیم.
هرچند نباید این موضوع را هم از نظر دور داشت که با توجه به رشته های مختلفی که دانشگاه بیرجند دارد می تواند بیش از 90 درصد نیازهای علمی افغانستان را پوشش دهد.
به گزارش «خراسان جنوبی» با توجه به همجواری خراسان جنوبی با کشور افغانستان، مرکز مطالعات افغانستان در سال 1387 برای انجام فعالیت‌های ‏پژوهشی و آموزشی مرتبط با حوزه‌های مختلف افغانستان شناسی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
فعالیت های پژوهشی این مرکز از سال 1391 با قوت بیشتری پیگیری شد.
همگام و همراه با تدوین سند چشم انداز توسعه کشور، گروه پژوهشی افغانستان، افق های ارزشی را به عنوان مبنا در سه حیطه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به عنوان چشم انداز آتی ترسیم کرده است.
در این افق اصل تعامل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با کشور افغانستان مورد توجه قرار گرفته تا منافع متقابل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در سایه انجام تحقیقات کاربردی معنا و مفهوم یابد.
اجرای طرح های پژوهشی مورد نیاز کشور و استان در زمینه مسائل افغانستان، ارائه مشاوره علمی و فنی در زمینه مسائل مربوط به افغانستان برای نهادهای عمومی و خصوصی، همکاری با مراکز علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور با رعایت مقررات و ضوابط مربوطه، بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی مربوط به افغانستان، برگزاری مجامع علمی- پژوهشی در سطح ملی و بین المللی و دو جانبه برای انجام مأموریت گروه، از جمله اهداف گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند است.
برقراری ارتباط با پژوهشگران، متخصصان، مبتکران، و متفکران در مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج و فراهم کردن امکان استفاده از همکاری آنان در راستای اهداف گروه پژوهشی، انتشار نتایج پژوهشی به صورت کتاب، مجله علمی-پژوهشی و نظایر آن، تدریس درس سیاست و حکومت در افغانستان، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در مورد مسائل افغانستان و راه اندازی رشته مطالعات منطقه‌ای با گرایش افغانستان از دیگر اهداف گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند است.
خراسان جنوبی 465 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.