سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: 15 خرداد 42، یادآور خلق حماسه ای عظیم از سوی ملت ایران است، که به گفته منابع مردمی در این روز پنج تا 15هزار نفر از مردم بیگناه به دست عمال رژیم منحوس پهلوی به شهادت رسیدند.
آمار رسمی رژیم گذشته تعداد شهدای این روز را کمتر از 150 نفر گزارش کرد.
حجت الاسلام احمد رضایی با بیان اینکه مقام شهید بلند و افتخاری برای همگان است، افزود: این روز 15سال بعد ، سرآغاز حرکت انقلاب اسلامی مردم ایران شد.
وی با طرح پرسشی چرا قیام 15 خرداد شکل گرفت، چه عاملی موجب خلق آن شد، عناصر اصلی و نتیجه قیام کدامند، نقشه دشمنان برای براندازی نظام کدام است، وظیفه ما چیست، گفت: برای بررسی تاریخی و تحلیلی این رویداد باید ریشه آن را در تاریخ معاصر، نفوذ استعمار انگلستان و به قدرت رساندن کمال آتاترک در ترکیه و رضاخان در ایران جست و جو کرد.
وی ادامه داد: رضا خان فردی بیسواد و قدرت طلب بود، از سوی انگلیسی ها مامور مبارزه با روحانیت شد و نوک حمله خود را متوجه مراجع بزرگ شیعه کرد ، زیرا استعمار پیر در گذشته از روحانیت سیلی محکمی خورده بود.
وی با بیان این که امروز هم نوک حمله دشمن متوجه ولایت فقیه است، اظهار کرد: ماموریت دیگر این عامل سرسپرده بیگانه، مبارزه با حجاب و ممانعت از برگزاری مراسم روضه خوانی امام حسین(ع) در ایران بود.
رضایی در ادامه با اشاره به حوادث تاریخی و اجتماعی آن دوران، تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در 16 مهر ماه 1341، بازداشت و زندانی شدن حضرت امام(ره) به دست ماموران ستم شاهی، یادآور شد: آنچه نظام را در برابر حوادث روزگار حفظ کرد، الهی و معنوی بودن رهبران نظام است، این ویژگی را آن روز در امام خمینی(ره) و امروز در رهبر معظم انقلاب می بینیم.
سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به نحوه دستگیری امام امت اظهار کرد: امام(ره) همیشه به خدا فکر می کرد، وظیفه ای که بر عهده اش بود، به غیر از آن فکر نمی کرد ، لذا به مرحله ای از تقوا رسیده بود و هرگز نترسید.
رضایی عنوان کرد: ماموران پس از دستگیری حضرت امام به سرعت از قم خارج و راهی تهران شدند و از ترس قیام مردمی با وجود درخواست های مکرر امام امت، برای نماز صبح هم توقف نکردند.
وی ادامه داد: با انتشار خبری دستگیری امام(ره) مردم قم، تهران، مشهد، کاشان ، ورامین و ... حرکت هایی را آغاز کردند، رژیم به هیچ وجه کوتاه نمی آمد، فکر می کرد با شهادت فرزندان این سرزمین، شهامت را از آنان سلب خواهد کرد، اما نمی دانست، با این اقدام آنها به شهامت و شجاعت مردم افزوده می شد.
این کارشناس و مبلغ دینی در ادامه عنوان کرد، دشمن نمی فهمید، چه می کند، چگونه با دست خود پایه های حکومت لرزان خود را تکان می دهد، 15خرداد را باید پاس بداریم، نسل جوان ایران این حوادث را ندید، بداند برای پیروزی نظام و انقلاب اسلامی مردم چقدر هزینه کردند.
رضایی با اشاره به 17هزار شهید ترور و 230هزار شهید انقلاب و دفاع مقدس اظهار کرد: اگر امروز شاهد وجود امنیت و آرامش پایدار و اقتدار ایران در منطقه و جهان هستیم به برکت خون شهداست، اگر شهدا نبودند، سرنوشت ما همانند آنچه امروز در افغانستان، یمن، عراق، سوریه می گذرد چیزی غیر از این نبود.
به گفته وی عظمت اقتدار و استقلال امروز ایران به برکت خون شهدا، همت مردم ولایی و پیرو رهبری و ایثارگری آنان در حفاظت از انقلاب است.
رضایی 22بهمن سال 1357 را خروجی بزرگ 15خرداد سال 42دانست و افزود: در 22بهمن انقلاب تثبیت و پیروز شد و این روز آغاز رهایی ملت ایران از زیر بار ظلم و ستم است و حرکتی را که ملت به رهبری امام امت آغاز کرد، به سوی نور بود.
وی یادآور شد: یکی از موثرترین عوامل پیروزی و بیداری مردم ایران حرکت آنها به سمت نور بود که قدرت رژیم را درهم شکست، این سرمایه باید حفظ شود و قدر شهدا را بدانیم .
سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در ادامه یکی از سه عنصری که در قیام 15خرداد نقش داشت، حضور و همراهی مردم با امام(ره) که شخصیت الهی و سیاسی بود، دانست.
وی توضیح داد ، اگر امام خمینی(ره) شخصیت سیاسی بود؛ همانند رهبران دیگر جنبش ها، دشمنان انقلاب را مصادر می کردند در حالی روز به روز ریشه های درخت تنومند انقلاب قوی تر می شود.
وی رهبری نظام و مذهب و دین را عناصر دوم و سوم دانست و گفت: قیام تاریخی مردم در 15خرداد 42 نتایجی دارد که می توان به افزایش رشد سیاسی روحانیت و حضور طلاب حوزه های علمیه در صحنه های مختلف کشور اشاره کرد.
وی رشد آگاهی سیاسی توده ها، الگو قرار دادن مذهب برای مبارزه، تثبیت مرجعیت امام(ره) و ... را دیگر نتایج آن ذکر کرد.
وی عنوان کرد : با وجود قدرت و عظمت انقلاب، بیداری و هشیاری مردم ،دشمن 2پروژه را در دست اجرا دارد یکی نفوذ است که در بعضی از جاها شاهد نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم.
وی بیان کرد که دشمن با تمام توان و ابزار در حال تحریف شخصیت امام، نظام و انقلاب است در چنین شرایطی باید بصیر باشیم و میزان بصیرت افزایی خود را افزایش دهیم.
2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.