علی حسینی نسب، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بدون اشاره به قیمت آرد و برنج توزیعی ، افزود: با این اقدام بخشی از هزینه سبد خانوارهای عشایری کاهش یافته است.
وی اظهار کرد که پارسال 96 فقره تسهیلات به مبلغ پنج میلیارد و 300 میلیون ریال با کارمزد چهار درصد برای اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز به عشایر پرداخت شد.
به گفته وی سال گذشته سه صندوق خرد زنان روستایی در مناطق «دره چرم، آبگرم و آواز» راه اندازی شد و به هر صندوق 30 میلیون ریال بودجه اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه سالانه مرمت راه های عشایری در 2 نوبت انجام می شود، گفت: پارسال 500 کیلومتر از راه های عشایری شهرستان مرمت شد.
وی ادامه داد: در این مدت توسط شرکت تعاونی عشایری اتحاد درمیان 936 خانوار زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند، همچنین پنج هزار و 385 راس دام در برابر حوادث بیمه شدند.
وی اظهارکرد: سال 95، با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی و فنی و حرفه ای شهرستان درمیان 2 هزار و 976 نفر از عشایر آموزش های مختلفی از جمله خوارک دام، روش های دامپروری، بهداشت و صنایع دستی را فرا گرفتند.
وی افزود: در شهرستان درمیان 10طایفه عشایری شامل عرب خزاعی، عنانی، بهلولی، بلوچی، کلندر زهی، نخعی، نهتانی، بهمدی و تاجیک سکونت دارند.
وی با اشاره به اینکه 65 محله عشایری شهرستان درمیان چشم به راه تانکرهای آبرسانی هستند، گفت: سال 95 حدود 15 هزار متر مکعب آب برای عشایر و دام آنان ارسال شد.
وی با بیان اینکه خشکسالی های اخیر باعث شده است تا عشایر برای تامین علوفه دام خود با مشکل مواجه شوند، اظهارکرد: سال 95، بیش از پنج هزار تن انواع علوفه های دامی شامل جو، کنسانتره و سبوس توزیع شد.
وی فرسودگی تانکرهای آبرسانی، کمبود بودجه، کمبود آب و فقر مراتع را از مهمترین مشکلات عشایر شهرستان ذکرکرد.
براساس آمار سال 1387 تعداد دو هزار و 895 خانوار شامل 17هزار و 591 نفر در شهرستان درمیان زندگی می کنند، 30 درصد جمعیت شهرستان را عشایر تشکیل می دهند.
عشایر شهرستان بیش از 150هزار راس دام را پرورش می دهند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.