مهمانان در این نشست بر ترویج و تبیین اهداف انقلاب اسلامی و اندیشه های والای امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف تاکید کردند و به موضوعاتی از جمله رشد یافتگی عرفانی امام راحل، کم توجهی به ابعاد علمی و عرفانی امام(ره) ، ناشناخته بودن کتابهای عرفانی امام(ره) در جامعه و نقش رسانه ها در رفع مشکلات و ... پرداختند.
به گفته آنان، امام خمینی(ره) در ایران و جهان بیشتر به عنوان یک شخصیت سیاسی و مصلح جهانی و انقلابی شناخته شده و کمتر به برخی ابعاد علمی و عرفانی ایشان توجه می شود.
در این میزگرد حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی شهاب عضو هیات علمی و مدیر گروه معارف و فلسفه دانشگاه بیرجند ، حجت الاسلام حسین کمیلی رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی و خبرنگاران ایرنا مرکز بیرجند حضور داشتند.

** رشد یافتگی عرفانی امام خمینی (ره) دلیل توفیق ایشان در حوزه های مختلف بود
عضو هیات علمی و مدیر گروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند می گوید: یکی از مهم ترین دلیل توفیق حضرت امام خمینی (ره) در حوزه های اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رشد یافتگی عرفانی ایشان بود.
حجت الاسلام والمسلمین شهاب افزود: ریشه و زیربنای توفیق امام خمینی (ره) در طول سال های مبارزه و پس از انقلاب همین خودساختگی ایشان در ابعاد اخلاقی و عرفانی بود به نحوی که ایشان از همان دوران جوانی تحت تربیت مستقیم اساتید مبرز اخلاقی بودند و مراحل خود سازی را طی کرده بودند.
وی اظهار کرد: اگر صلابت و آرامش امام خمینی (ره) در مقابل دشمن و در بطن حادثه های دشوار را می بینیم همه اش به نوعی از خودسازی و بعد عرفانی ایشان نشات می گیرد.
وی با بیان اینکه به بحث عرفان باید بیشتر پرداخت، شاید بعضی افراد دریافت صحیح از عرفان نداشته باشند و آن را در حد اخلاق تلقی کنند،
تصریح کرد: عرفان اسلامی به نوعی اساس و ریشه معرفت توحیدی ما را تشکیل می دهد و اساس معرفت است و از آنجا که هدف انسان از زندگی دنیوی و فعالیت هایش رسیدن به معرفت الهی است، عرفان اساس و ریشه رسیدن به این معرفت است.
وی ادامه داد: عرفان در مرتبه های مختلف خود انسان را به معرفت شهودی از خداوند می رساند و نکته مهم این است که وقتی انسان به چنین معرفتی می رسد بسیاری از ابهام ها در حوزه های مختلف زندگی رفع می شود.
وی یادآور شد: عرفان اسلامی به نحوی بر دیگر علوم سیطره دارد به این صورت که شخص با طی کردن مراحل عملی عرفان وارد سطوح عمیق تر معرفت می شود و در نتیجه بسیاری از مسایلی که در دیگر علوم بی پاسخ می ماند در این اینجا به شکل ریشه ای حل می شود.
این صاحب نظر معارف اسلامی تاکید کرد: همچنانکه در روایت میان مراتب علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین تفاوت قایل شده اند، وقتی به چیزی مثل گرم بودن آتش آگاهی داریم همان علم الیقین، وقتی آن را می بینیم عین الیقین و وقتی در آتش بسوزیم به درجه حق الیقین در خصوص گرمی آتش می رسیم.
وی اضافه کرد: شخص عارف همانند کسی است که گرمای آتش را با همه وجود خودش احساس می کند گویا در درون آتش قرار دارد در حالی که دیگران نهایتا آتشی را با فاصله می بینند و یا هم تنها خبری از آن را می شنوند، در علوم دیگر ما نهایتا با تعدادی گزاره رو به رو هستیم که ما را از وجود خدا مطلع می کند اما در اینجا شخص عارف در همه پدیده های هستی، خدا را مشاهده می کند.
مدیرگروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند گفت: اگر در اشعار عرفانی امام خمینی (ره) دقت شود متوجه نوعی اشراقات و الهامات درونی و قلبی می بینیم و این وقتی برای انسان حاصل می شود که با همه وجود یک حقیقت را دریافت کرده باشد.
دکتر شهاب افزود: امام راحل(ره) تعبیراتی کاملا منحصر به خود داشتند،جمله هایی مثل « خرمشهر را خدا آزاد کرد» و یا اینکه در جمعی به مسئولان رده اول مملکت با یک آرامش به آنها گفتند که نه برای خود و نه برای آنها چیزی قایل نیستند چون همه چیز از آن خداست.
وی اظهار کرد: ممکن است بنده نوعی، هم با خواندن یک گزاره چنین جمله ای بگویم اما وقتی کسی با همه وجود این موضوع را دریافت می کند می گوید ما کاره ای نیستیم.
وی ادامه داد: وقتی در هواپیما از امام (ره) خبرنگاری سئوال کرد که چه احساسی دارید، فرمود هیچ احساسی و این پاسخ نشان از بروز دریافت توحیدی و عرفانی ایشان است.
وی یادآور شد: از آنجایی که معمولا عرفا خودشان از بیان حالاتشان احتراز می کنند و آن را منافی با عرفان می دانند و معمولا معرفی آنان توسط دیگران صورت می گیرد به بعد عرفانی حضرت امام خمینی(ره) کمتر توجه شده است.

** بسیاری از کتاب های عرفانی امام(ره) در جامعه ناشناخته است
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: بسیاری از کتاب های عرفانی امام راحل(ره) هنوز در جامعه شناخته شده نیست، کسی نمی داند ایشان در دوره جوانی خود کتاب اسرار الصلاة را نوشته اند در حالیکه اگر این اتفاق می افتاد شاید این 30 سال به گونه دیگری جلو می رفتیم.
وی تاکید کرد: سیاست امام خمینی(ره) هیچ وقت جدا از معرفت، عرفان و شناخت نبود و به همین دلیل است که اگر سیاست از اخلاق وعرفان خالی شود با یک مصیبت روبه رو می شویم و با دیگر سیاست مداران جهان فرقی نخواهیم کرد، نقطه تفاوت امام راحل با دیگر مصلحان نشات گرفته از درجه بالای معرفتی ایشان بود.
مدیرگروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند بر این باور است: از طرفی عرفان مربوط به سطوح درونی معرفت انسان است و لذا از انظار عمومی مخفی می ماند و کسی متوجه آن نمی شود مگر اینکه خودش معرفت شناس باشد.
حجت الاسلام والمسلمین شهاب افزود: البته میان فردی که جملاتی را به صورت تقلیدی می گوید با کسی که همان جملات را از عمق وجودش بیان می کند تفاوت در تاثیر گذاری هست و همین عامل بود که سبب می شد سخنان امام خمینی (ره) در عمق وجود افراد تاثیر بگذارد و دلیل شیفتگی مردم به ایشان همین خصوصیت بود.
وی اظهار کرد: جنبه های معرفتی به تامل و تحقیق بیشتری نیاز دارد زیر برخلاف ابعاد سیاسی و اجتماعی که توسط همگان دیده می شود، این ابعاد مشاهده شدنی نیست.
وی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی یاران امام راحل(ره) خیلی در کشور دوام نیاوردند یا در دفاع مقدس شهید یا ترور شدند، طیف وسیعی از کسانی که آشنا با امام (ره)بودند را بعد از رحلت ایشان در حادثه هایی مثل جنگ و یا ترور از دست دادیم.
وی اضافه کرد: شخصیت هایی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری افراد بی نظیری بوند هرچند ما شعار « ایران پر از بهشتی است» سر دادیم اما آن به دلیل این بود که تضعیف روحیه نشویم و جای خالی این بزرگان احساس می شود.
شهاب گفت: به دلیل بسیار سخیف، یک گروهک(فرقان) سطحی نگر شهید مطهری را به شهادت رساندند.
وی با اشاره به اینکه گروه های سطحی نگر به حضرت امام(ره) در طول زندگی و بعد از انقلاب لطمه زدند اظهار کرد: تا جایی که از کوزه ای که شهید مصطفی خمینی آب می نوشید ، آنها آب نمی خوردند که ایشان فلسفه می خواند این تفکر متحجرانه و سطحی بیشترین دشمن اندیشه های عرفانی است.
وی افزود: بنظر می رسد عواملی دست اندر کار بوده که جامعه با اندیشه های ناب امام راحل فاصله بگیرد و به هر حال این عوامل سبب می شود که جامعه دچار سطحی نگری شده و از اندیشه های امام خمینی (ره) دور شود.
وی یادآور شد: باید حواسمان باشد اگر قرار است نماز اقامه شود کثرت برپایی نماز جماعت را نباید لزوما دلیل بر اقامه نماز بیشتر بدانیم.
وی اضافه کرد: خطری که بعد از انقلاب ما را تهدید می کند این است که گسترش صوری و ظاهری اعمال دینی را کافی برای دین دار شدن بدانیم.
شهاب یادآور شد: این یک مقدمه برای تحقق امر دین در زندگی است، قرائت قرآن کریم کار بسیار ارزشمندی است اما کافی نیست برای تحقق قران در زندگی به بیش از این موارد نیاز است.
وی افزود: تفسیر هم به تنهایی کفایت نمی کند، شیرینی قرآن وقتی به جان ما می نشیند که آگاهی عمقی به آن پیدا کنیم آن وقت است که به هیچ سندی نیازمند نخواهیم شد.
وی اظهار کرد: کتاب های روانشناسی خارجی در جامعه ما مورد استقبال است چون نویسنده آن مطالب قرآنی را با یک بیان امروزی وکاربردی مطرح می کند و مطلب را به یک فرآورده قابل فهم تبدیل کرده و تا زمانی که محتوای قرآن به صورت خام استفاده شود ثمره اش را در زندگی نمی بینیم.
وی ادامه داد: گاهی اوقات با مطالعه آیه ای از قرآن کریم احساس می کنم اگر تنها ما به همین یک آیه عمل می کردیم، نتیجه بسیار متفاوت بود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سطح دینداری در جامعه باید به عمق خود برسد و تا هر میزان که به عمق برسد مشکل جامعه رفع می شود.
وی تاکید کرد: دشمن ما را به مسایل عجیب و قریب بعد از انقلاب درگیر کرد و امروز به موارد آماری اکتفا می کنیم و درگیر شدن با گزارش ها و آمارها، ما را از توجه به مسائل اساسی دور می کند و رسانه ها در این مساله بسیار موثرند.

** رسانه ها به کار تولیدی و پر محتوا بپردازند
این استاد دانشگاه بیرجند در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها اضافه کرد: رسانه ها اگر کار تولیدی پر محتوا داشته باشند در رفع مشکل جامعه تاثیرگذار هستند.
وی بیان کرد: خبرنگار ضمن اینکه باید آزادی بیان داشته باشد، باید سعی کند با طرح مسایل و مشکلات ریشه ای، زمینه حل آنها را فراهم آورد چراکه به هر حال مسئولان هم در مقابل قضاوت های عمومی حساسیت دارند و یک خبرنگار می تواند با استفاده از این مساله و به دور از گروه گرایی ها و بی انصافی ها، به حل مشکلات واقعی جامعه کمک کند.

**مدافعان حرم مهمترین مدافعان قرآن و اندیشه امام خمینی(ره) هستند
همچنین رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی در میزگرد یاد شده گفت: امروزه مدافعان حرم مهمترین مدافعان قرآن و اندیشه امام خمینی (ره) هستند، امام امت بعد از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بهترین احیا کننده قرآن بود.
حجت الاسلام حسین کمیلی افزود: امام خمینی(ره) بعد از اهل بیت (ع) و شخص رسول الله (ص) مهمترین مهجوریت زدایی را از قرآن انجام داد.
وی افزود: در آیات نخست سوره بقره، قرآن کتاب هدایت متقین معرفی می شود و حضرت امام در بیاناتشان می فرمایند « قرآن آخرین کتاب انسان سازی و کتاب هدایت و مبدا نور است» و در اندیشه های حضرت امام، امام پرچم قرآن را عمل به آن می داند و خود بهترین عامل به قرآن بوده است.
به گزارش ایرنا کمیلی اظهار کرد: یکی از ویژگی هایی که قرآن برای متقین بیان می کند صبر است و امام خمینی(ره) زمانیکه در جریان شهادت فرزندش سید مصطفی قرار گرفت هیچگونه ناشکری، ناسپاسی و بی صبری نکرد.
وی ادامه داد: یکی از اطرافیان حضرت امام نقل می کند وقتی خبر شهادت سید مصطفی فرزند امام به ایشان رسید، امام مانند همیشه برای انجام فریضه نماز در مسجد حاضر شدند در صورتیکه هیچکس متصور این مهم نمی شد و این حرکت امام سبب حیرت بسیاری از مردم شد.
وی عنوان کرد: وقتی امام وارد مسجد شد مردم همه آمدند و بعد از نماز مراسم عزاداری برگزار شد و حضرت برای ابی عبدالله الحسین(ع) گریه کردند.
رئیس ستاد اقامه نماز استان در ادامه با بیان اینکه یکی از بهترین عمل کنندگان به قرآن حضرت امام راحل بودند، یادآور شد: فرهنگ ایثار مدنظر قرآن را حضرت امام احیا کرد، امام ارفاق را از خود و اطرافیانشان آغاز کردند.

** عرفان یکی از مهمترین معجزه های قرآن
کمیلی افزود: امام خمینی(ره) عامل به قرآن بود، قرآن را کتاب چراغ هدایت ملت می دانست و بر آن پافشاری می کرد، هیچ مکتبی را بالاتر از مکتب قرآن نمی دانست.
وی به فرموده امام خمینی(ره) که مهمترین سند تربیتی جامعه قرآن است، اشاره کرد و گفت: ایشان در بحث تربیت جامعه می فرماید فرزندانتان را با قرآن تربیت کنید، اگر قرآن نبود در باغ معرفت خداوند بسته بود، عرفان یکی از مهمترین معجزه های قرآن بود.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) قرآن را کتاب تحرک و جنبش می داند، اظهار کرد: سراسر زندگی امام امت و تمام برنامه های ایشان بر اساس محورهای قرآنی بود.
کمیلی در زمینه استکبارستیزی امام و قرآن گفت: در اندیشه های امام، ایشان می فرماید مادامی که در پناه قرآن هستیم بر دشمنان غلبه خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ایشان همچنین فرمودند آمریکا که اسلام و قرآن مجید را به حال خود مضر می داند می خواهد آنها را از جلوی راه خود بردارد، لذا تمام دشمنی آمریکا با ایران را مساله قرآن و اسلامی می دانند.
رئیس ستاد اقامه نماز استان به وصیت نامه امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: در وصیت حضرت امام(ره) به فرزندانشان آمده است، فرزندانم با این کتاب بزرگ معرفت آشنا شوید، با قرائت آن ،راهی به سوی محبت باز کنید، تصور کنید قرائت بدون معرفت اثری ندارد.
کمیلی ادامه داد: قرائت بدون معرفت وسوسه شیطان است، اکنون بسیاری از کشورها که ادعای اسلام دارند قرآن در دست دارند اما چون معرفت به قرآن ندارند این بلا را سر اسلام در می آوردند.

** نداشتن معرفت به قرآن سبب به آغوش کشیدن استکبار می شود
وی گفت: تمام مشکلاتی که امروز در یمن، بحرین، عربستان و غیره است به خاطر این است که خود را جزو حامی و احیاکنندگان قران می دانند اما هیچگونه معرفتی نسبت به آن ندارند.
این کارشناس امور دینی بیان کرد: برخی کشورهای مسلمان چون به قرآن معرفت ندارند مهمترین استکبار جهان که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکاست در آغوش می کشند، قرآن نامه محبوب به بنده هاست گرچه عاشق و محبت مفاد آن را نداند.
رئیس ستاد اقامه نماز استان در ارتباط با قرآن و آزادی هم یادآور شد: امروز متاسفانه از واژه آزادی سوء استفاده می شود، عده ای به نفع کارهای سیاسی از آن استفاده می کنند، در صورتیکه حضرت امام(ره) می فرمایند ما آزادی را در پناه قرآن می خواهیم، اگر تمام آزادی ها و استقلال ها را به ما بدهند و بخواهند قرآن را از ما بگیرند آن آزادی را نمی خواهیم.
کمیلی در زمینه ویژگی های مسئولان در خصوص استفاده از اندیشه های امام خمینی افزود: تمام هدف حضرت امام از انقلاب و قیام در مقابل رژیم شاهنشاهی احیای اسلام و پیاده کردن قرآن در جامعه بود لذا مسئولان جامعه باید در این زمینه بکوشند

** قرآن مهمترین سند تربیتی جامعه
وی بیان کرد: هیچ سندی بالاتر از قرآن نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت، کسی که در جامعه اسلامی مسئولیتی در اختیار می گیرد باید بر اساس آیه قرآن، امر به معروف و نهی از منکر را مهمترین وظیفه خویش بداند.
وی تاکید کرد: امروز دیده می شود در صورتیکه بهترین سند تربیت و هدایت را در اختیار داریم برخی مسئولان کشوری برای امور تربیتی دنبال سندهای دیگری هستند.
به گفته وی یکی از مهمترین اتفاق هایی که در کشور رخ داد این بود که امام خمینی(ره) قرآن را به زندگی مردم برگرداند، به نقل از بزرگترها، قبل از انقلاب آنچنان شاید و باید قرآن در زندگی مردم جامعه شناخته شده نبوده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*7557* خبرنگاران : امیرشاهین نایبی فر - رقیه محمدی* انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.