در ادامه این گزارش آمده است: سفره‌های افطار پهن می‌شود، ردیفی از انواع و اقسام خوراک‌های رنگین به چشم می‌آید، مهمانان گرداگرد سفره نشسته‌اند با آنکه صدای ربنا به گوش می‌رسد، اما جای چیزی وصف‌نشدنی خالی است.
گویا خبری از لحظات آرامش‌بخش افطار های گذشته نیست و نمی‌توان بوی مهمانی خدا را حس کرد، چون در لابه‌لای ضیافت مجلل و خوراک‌های رنگین حال و هوای رمضان سفرهای افطاری باشکوه این روزها در همسایگی نیازمندانی برگزار می‌شود که برای تامین سحری و افطارشان با مشکل روبه‌رو هستند.
نکته اینجاست که ارزش‌های جامعه به‌قدری دستخوش تغییر شده که عده‌ای با پهن کردن سفره‌های افطار، نیت خیر خود را دچار حواشی می‌کنند یا حتی برخی از افراد ماه مبارک رمضان را دستاویزی برای رسیدن به نیت‌های دنیوی قرار می‌دهند.
این درحالی است که ماه مهمانی خدا دقیقا نقطه مقابل دنیاگرایی، اسراف و بی‌خبری از نیازمندان است.

** فرهنگ خوشایند تجمل گرایی و اسراف در سفره های رمضان
سبقت گرفتن در دادن طعام و افطاری به روزه داران از سوی بزرگان دین با خرما و نان و غذای ساده تاکید شده و دستور به تکریم فقرا و نیازمندان شده است نه پهن کردن سفره های رنگین و پر هزینه و اسراف کردن و آنهم برای اشخاص و افراد بی نیاز و ثروتمند و صاحب مقام و منزلت.
چند سالی است پهن کردن سفره های رنگین و بزرگ افطاری در رستورانها و هتلها و باغهای اطراف شهر که گاه در آنها مسئولان و مدیران میزبان هستند به فرهنگی ناخوشایند برای تجمل گرایی و اسراف و نرسیدن اطعام به نیازمندان واقعی تبدیل شده است.
مجالسی که با تجمل گرایی اصل و بنای شیوه ارزشمند و سنت حسنه افطاری را به حاشیه می برد در حالی که صاحبان این سفره ها باید خود الگوی مناسبی برای جامعه باشند و نباید بیت المال را به بهانه دادن افطاری هدر داد.

** افطاری بالای 2 میلیون تومان !
مدیر یکی از سفره خانه های بیرجند با بیان اینکه باید هر چه زودتر برای رزرو زمان افطاری اقدام کنیم می افزاید: تقریبا از چند روز قبل ماه رمضان این سفره خانه رزرو می شود.
وی خاطر نشان می کند: قیمت سفره افطاری براساس نوع غذا و تعداد نفرات متفاوت است ولی یک سرویس چای 12 هزار تومان است که شامل زولبیا و بامیه، خرما و چای نبات است.
به گفته وی هزینه پنیر و سبزی و نوع غذا بر اساس منوی انتخابی فرق می کند.
وی ادامه داد: قیمت کوبیده 14 هزار و 500 تومان و جوجه 16 هزار تومان است.
مدیر تالار دیگری نیز با شعار اینکه سبزی و پنیر را صلواتی می دهیم بیان می کند: قیمت جوجه 15 هزار تومان، کوبیده 15 هزار ، کباب بختیاری 18 هزار و 500 تومان است.
وی همچنین عنوان می کند: همچنین شله مشهدی هم در منوی افطاری وجود داردکه براساس نرخ مصوب کیلویی 8 هزار تومان است.
تالارها علاوه بر قیمت غذای ثابت خود قیمت دیگری را برای هزینه تالار و مخلفات در نظر می‌گیرند و حال اگر بخواهیم متوسط هر افطاری را حساب کنیم به گفته دست اندر کار یک تالار، هزینه هر نفر به طور میانگین 18 هزار تومان می‌شود.
حال تصور کنیم اگر در هر مهانی حداقل 100 نفر حضور داشته باشند یک میلیون و 800 هزار تومان بدون هزینه های حاشیه‌ای، حداقل هزینه هر افطاری خواهد شد و اگر این مهمانی در تمام ماه مبارک رمضان برپا شوند که در آن صورت حداقل 50 میلیون تومان تنها در یک مکان، هزینه خواهد شد.
اگر این رقم را به کل رستوران‌ها اختصاص دهیم مبالغ هنگفتی به دست می آید که می توان درد بسیاری از نیازمندان را با آن دوا کرد.
در واقع پهن کردن سفره‌های رنگین افطار و ریخت و پاش‌های میلیونی در رستوران‌ها و اماکن تفریحی نشان‌دهنده درک کردن افراد نیازمند جامعه نیست.
به راستی به اسم افطاری و به نیت‌هایی مانند تفاخر، جلب دوستی افراد در سمت‌ های مختلف، نیات و اغراض سیاسی، مطرح کردن خود در جامعه و کسب رضایت عده‌ای خاص آیا می توان به آرمان‌ها و اهداف واقعی این ماه مبارک رسید؟

** از مال خودم این سفره را پهن کرده ام!
از شخصی که مسؤلان و بازرگانان، هر ساله مهمان سفره افطاری پر زرق و برق او هستند در این باره و دلیل اسراف در سفره رمضان می پرسم.
وی می گوید: شما نباید برای اطعام مؤمنان و روزه داران مرا مورد بازخواست قرار دهید؛ چون از مال خودم این سفره را پهن کرده ام و دوست دارم به روزه داران در همین یک شبی که میهمان من هستند، خوش بگذرد و نمی توان این نوع پذیرایی را مصداق اسراف دانست؛ زیرا همه چیز مورد استفاده قرار می گیرد.

** میهمانی افطار بزرگترهای فامیل
حاج محمود سالاری یکی از شهروندان ریش سفید است که در مورد آداب و رسوم مردم این شهر در ماه رمضان می گوید: بیرجندی ها در شب‌های اول ماه مبارک رمضان همگی میهمان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های فامیل هستند.
به این معنی که اول بزرگترهای فامیل همه را برای میهمانی افطار دعوت می‌کنند.
وی خاطرنشان می کند: پس از آن با توجه به سن و سال و احترام بقیه فامیل، کوچک ترها میهمانی را در خانه خود و در دیگر شب‌ها ادامه می‌دهند تا آخرین شب‌های ماه خدا نوبت به زوج‌های جوان و کوچکتر برسد.
سالاری با اشاره به اینکه جوانان احترام به بزرگترها را به ویژه در ماه مبارک رمضان بیش از پیش رعایت می‌کنند تصریح می کند: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های فامیل همیشه بالانشین سفره‌های افطار هستند،
به ویژه در فامیل ما که تا وقتی آقاجان یا عزیزخانم افطار نکنند هیچ یک دست به غذا نمی‌زنیم هر چند یکی دوسالی می‌شود که قادر به روزه گرفتن نیستند.
سالاری یادآور می شود: به خوبی به خاطر دارم در زمان بچگی نزدیک های افطار نان سنتی که مادرم آماده می کرد را در سفره می چیدم و سریع به وسط حیاط می رفتم و آن را آبپاشی می کردم، پدرم رادیو کوچکش را کنار پنجره می گذاشت و گوش به دعا و اذان می دادیم، و چه حس خوبی داشت آن روزها!
وی با اشاره به اینکه سنت حسنه افطاری دادن در گذشته بسیار زیباتر بود می افزاید: در زمان افطار همه همسایگان جمع می شدند و در وسط حیاط سفره ای پهن می شد و هر کدام کاسه ای از آش و سوپ و غذاهای مقوی سنتی را می آوردند و بدون اغراق می توان گفت هر کسی که نیازمند بود از آن جا دست خالی نمی رفت.

** رنگ باختن سادگی در سفره‌های افطار
خانمی فرهنگی هم بیان می کند: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد رنگ باختن سادگی در سفره‌های افطار بوده‌ایم و رقابت، تفاخر و ریا وارد سفره‌های افطار شده است.
صباغ با اشاره به اینکه مطمئناً پهن کردن سفره افطار و دادن افطاری در این ماه می‌تواند ازجمله اعمالی باشد که انسان را به تقرب الهی برساند می افزاید: اما تجمل‌گرایی که این روزها در بین برخی از مردم رواج پیداکرده است هیچ شباهتی به آنچه در احادیث در مورد افطاری است ندارد و تنها باعث از بین رفتن فرهنگ سادگی افطار می شود.
وی تاکید می کند: به ‌راستی می‌شود به‌جای پهن کردن سفره‌های رنگین و دادن هزینه‌های گزاف برای افطاری، دردها و گره‌های زیادی را از مشکلات نیازمندان در این ماه باز کرد و این مهم نیاز به توجه همه مردم و مسئولان دارد، همان کاری که این روزها سفره‌هایی ساده که با چند عدد خرما، نان، سبزی و یک استکان چای پهن می‌شوند و بدون هیچ ریا و جلوه‌گری روزه‌داران بسیاری را به دور خود جمع می‌کنند.

** افطارهایی که اشکال شرعی دارد
آیت ا...صانعی از مراجع عظام در گفتگو با خبرنگار آوا عنوان می کند: افطاری دادن مردم از جیب خودشان بسیار مطلوب است و هر چه بهتر انسان بتواند از مهمان پذیرایی نماید بهتر است ولی اسراف و ریختن غذا در هیچ شرایط جایز نمی باشد.
ایشان یاد آور می شود: استفاده از اموال بیت المال و اسراف و تبذیر نمودن آن شرعا جایز نیست ولی اگر طبق قانون سازمانی اجازه داشته باشد که به اعضای خود افطاری بدهد، مانعی ندارد.
حجت الاسلام موسوی، روحانی و کارشناس اجتماعی هم در این باره می گوید: در کشور و شهر خودمان متاسفانه شاهد هستیم که در ماه رمضان چه اسراف هایی به اسم مهمانی خدا می شود و اکثرا هم انتظار دارند که در این مراسم شرکت کنید ولی من آن را نقد می کنم چون واقعا باید به فکر مستمندان بود.
وی بیان می کند: باید بدانیم فلسفه روزه چیست؟ هدف تعالی روح آدم هاست و اینکه حال گرسنگان و تشنگان را درک کنیم. لازم است همه مسلمانان در این زمینه دست یاری به سوی همکیشان خودشان دراز کنند و آنان را از مشکلات رهایی دهند.
وی با اشاره به تصریح قرآن کریم در این باره می افزاید: اسراف یکی از مفاهیم مذموم و ناپسندی است که بیشتر از 20 مرتبه در آیه هایی از سوره های مختلف قرآن کریم با شکلها و معانی گوناگون، زیاده روی و تجاوز از حد اعتدال به آن اشاره کرده و بر پرهیز از آن تأکید شده و عاقبت اسراف کنندگان را نشان داده است.
اینکه پیامبر(ص) فرموده اند، افطار دهید ولو با یک خرما، نشان دهنده اهمیت سادگی اطعام روزه داران و پرهیز دادن جامعه از اسراف و تبذیر است.

** جمع آوری نذورات و فطریه برای نیازمندان و زندانیان
مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی ضمن تشویق هم استانی ها به همدلی با نیازمندان می گوید: در راستای سنت های حسنه اسلامی انفاق و نوع دوستی، توسعه و تقویت فرهنگ حمایت از فرزندان ایتام و و محسنین کمیته امداد از نذورات مردم به نفع نیازمندان و پرهیز از هرگوانه اسراف و موازی کاری استقبال می کند.
رضا سلم‌آبادی با اشاره به طرح جذب حامی در قالب طرح اکرام ایتام و محسنین می افزاید: با توجه به اینکه در استان بیش از 2 هزار بیمار صعب العلاج و نیازمند تحت حمایت این نهاد هستند طرح «شفا» نیز با هدف حامی یابی برای رفع مشکلات این عزیزان پیش بینی و اجرایی شده است.
وی عنوان می کند: کمیته امدا و همکاران مشارکت در اطعام و افطاری خانواده های مددجو دارند.
سلم‌آبادی با بیان اینکه همشهریان و هم استانی ها همچنین می توانند برای جمع آوری فطریه و کفارات به کمیته امداد رجوع کنند می افزاید: جمع آوری کمک برای زندانیان نیازمند از دیگر برنامه های این سازمان می باشد.

** موسسه خیریه ترنم مهر خاوران مکانی مناسب برای سفره مهربانی
در سال 1392 موسسه خیریه ترنم مهر خاوران به همت جوانان و فرهنگیان بیرجندی برای تامین رفاه و سرپناه و معاش کودکان بی سرپرست، بدسرپرست و ایتام تاسیس شد و هم اکنون با نگهداری از 13 دختر 6 تا 12 سال به فعالیت مشغول است و در اولین قدم نسبت به تامین سرپناه برای این کودکان اقدام نموده و وظیفه رسیدگی و آموزش کودکان قشر هدف را در قالب شبه خانواده با حفظ آبرو و عزت نفس کودکان بر عهده دارد.
این موسسه به صورت خودجوش و از طریق کمکهای بهزیستی و خیرین اداره می شود و چقدر زیباست که یک روز در این ماه سفره مهربانی را در این موسسه پهن کنیم یا دختران این موسسه را به دعوت بگیریم.
این یک نمونه از مکانهایی است که می توانیم در این ماه همه عشق و همدلی را با قلب های مهربانمان تقدیم کنیم.
این موسسه در منزلی استیجاری در خیابان طالقانی مستقر می باشد. شماره حساب جهت واریز وجوه نقدی به نام موسسه خیریه ترنم مهر خاوران قابل واریز در همه شعبه های سراسر کشور بانک ملی0107969421004- بانک صادرات 0108007962004- بانک توسعه تعاون 400021117293781 می باشد.

** حرف آخر...
به عقیده کارشناسان اگر جلوی روند چشم و هم چشمی بویژه آن هم از نوع دولتی اش گرفته نشود، این فخرفروشی پرهزینه، سال به سال فشار بیشتری به بودجه کشور تحمیل می کند.
وظیفه ما این است که در این ماه عزیز و مبارک، ساده زیستی و سفره های ساده را تبلیغ کنیم چرا که فلسفه روزه، فاصله گرفتن از آلودگی دنیا و دوری از تشریفات است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.