هرم پور ، در این سرمقاله با عنوان « هنوز با هم و در کنار هم کار داریم » افزود: این روزها هم شهروندان به انتخاب های خوب و بدشان بیشتر می اندیشند و هم منتخبان شورا به بار سنگینی که در روزهای آینده بر دوششان گذاشته خواهد شد.
وی می فزاید: واقعیت ماجرا این است که حمایت شهروندان از منتخبان خود، منحصر به همان تک رأی در صندوق انداخته شده نیست و چه بسا مهم تر از نقش آن یک رأی، هدایت های بعدیست که مردم با نظرات، پیشنهادات و انتقادهایشان چه مستقیم و چه غیر مستقیم اعضای شورا را نسبت به آن مستفیض می کنند.
به گفته وی علیرغم برخی محسنات شورای قبلی اما یکی از دلایل مهم عدم توفیق این شورا و به دل ننشستن اقداماتشان در جلب نظر مردم و نیز عدم توفیق در تدوین و طراحی و اجرایی کردن برنامه های مناسب، فاصله ای بود که شورا به صورت محسوس و علیرغم همه ی شعارهای داده شده، هم از مردم و هم از نخبگان جامعه گرفت و این گسست و گسل روز به روز بیشتر و عمیق تر شد.
ادامه سرمقاله به این شرح است: نخبگانی که در آسیب شناسی دلایل بی اعتمادی مردم به شورای قبل، جایگاه مهمی را دارند و متأسفانه هیچگاه یا به صوت مناسب قالب، الگو و برنامه ای برای استفاده از نظرات، طرح ها و پیشنهادات و احیاناً انتقادات آنان فراهم نشد.
شورای شهر جدید بیرجند که تقریباً با نگاه تغییر در فرایند های تصمیم و اجرا و یا حداقل با چنین انتظار و مطالبه ای از سوی مردم انتخاب و در هفته های آینده روی صندلی ها خواهد نشست، از یک سو ناگزیر از درس گرفتن از اشتباهات شورای قبل و از سوی دیگر تجربه آموزی و تقویت بارقه هایی هرچند جزئی از موفقیت های آنهاست.
کما اینکه به طور قطع و یقین، می باید تضمین کننده ی حیثیت شهر و شهروندان و تأمین کننده ی بخشی از مطالبات و انتقادات آنها نیز باشد.
پیشنهاد شکل دهی یک «مجمع نخبگان شهری(منش)» در فضاهای مختلف شهر از جمله حوزه های عمرانی و ترافیکی و شهرسازی، فرهنگی و مذهبی، اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی در کنار شورای شهر که نقش مشورتی برای شورای شهر را ایفا کند و ترازوی طرح ها و پیشنهادات اعضا قبل از تصویب در شورا باشد؛ در صورت عملی شدن می تواند هم جایگاه شورا را ارتقاء بخشد، هم وزن مصوبات آنها را سنگین تر کند.
از مجرای این مصوبات گره گشایی های بیشتر و بهتری برای مردم داشته باشد و هم گام های محکم تر و اساسی تری برای آرامش و آسایش مردم بردارد.
من به شدت معتقدم در صورت عدم حضور چنین شورا یا مجمعی متشکل از صاحب نظران و نخبگان، شورای شهر بیرجند همان راهی را خواهد رفت که شورای قبلی چهار سال در آن رفت و آمد کرد، و به جز اندک مصوباتی، سایر تصمیم هایش نه تنها سودی برای شهروندان نخواهد داشت بلکه ضرر و زیان روحی، مالی و جسمی آن هر روز و شب گریبان بخشی از جامعه شهری ما را خواهد گرفت.
صاحب نظران، اصحاب رسانه، نخبگان عرصه های مختلف و مجربین حوزه های گوناگون به ویژه امور شهری، دلسوزان واقعی شهر و آشنایان به نیازها،ظرفیت ها و نقصان و کمبودهای شهر هستند، و در صورت عملی شدن این پیشنهاد از سوی شورای شهر، دلسوزانه پای کار خواهند آمد.
هم شورا و هم شهروندان به خوبی می دانند که با پایان انخابات، کارشان با همدیگر تمام نشده و هنوز تا پایان راه، پیچ و خم های زیادی را برای رسیدن به موفقیت باید طی کنند.
مسیری که با حضور عناصر نخبه ی راه شناس و متعهد و دلسوز، قطعاً بی خطرتر و سریع تر و لذت بخش تر پیموده خواهد شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.