به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، دکتر رضا محمودی افزود: با توجه به خطرهای بیماری آبله برای دام خصوصا در ایام زایش و امکان تلف شدن بره ها و بزغاله ها، گروه مایه کوبی شبکه براساس زمانبندی و پیش بینی سالانه اقدام به مایه کوبی به موقع دام در نیم سال اول علیه بیماری آبله می کند.
وی ادامه داد: کارکنان دامپزشکی در کنار فعالیت بهداشتی، قرنطینه ای و پیشگیری اقدام های آموزشی و ترویجی را برای افزایش آگاهی دامداران در خصوص خطر بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام و راه های پیشگیری از بیماریهای را در دستور کار دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی خوسف ادامه داد: همزمان با واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری آبله، واکسیناسیون شاربن نیز در جمعیت دامی صورت می گیرد.

** سم پاشی 19 هزارمتر مربع از دامداری های خوسف
رئیس شبکه دامپزشکی خوسف، اظهار کرد: در ارتباط با اقدام پیشگیری از بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام عملیات مبارزه با انگل های خارجی شامل سمپاشی بدن و مکان های دامی توسط دامپزشکی و دامداران شهرستان در حال انجام است.
به گفته وی از ابتدای سال 96 تاکنون بیش از هشت هزار راس دام سبک و 400 راس دام سنگین در اجرای طرح مبارزه با انگل های خارجی دام سمپاشی شدند.
وی اضافه کرد: دامپزشکی برای مبارزه با انگل های دامی به دامداران توصیه می کند، علاوه بر سمپاشی بدن دام، نسبت به سمپاشی مکانهای دامی نیز اقدام شود.
به گفته محمودی، انگل های خارجی دام می تواند باعث انتقال و بروز بیماری های مشترک خطرناکی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شوند.
وی بیان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه به انسان منتقل می شود که با توجه به تردد و حمل و نقل بالای دام در شهرستان فعالیت های شبکه دامپزشکی در مبارزه با انگل های خارجی دام بسیار ضروری است.
وی افزود: بیماری انگلی دام ها علاوه بر ایجاد مخاطره و بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام می تواند باعث خسارات جبران ناپذیر بهداشتی و اقتصای به صنعت دام شود.

** صدور مجوز جوجه ریزی برای 40 هزار قطعه بوقلمون در خراسان جنوبی
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی از جوجه ریزی 40 هزار قطعه بوقلمون در واحدهای پرورش استان خبر داد.
دکتر محمد علی بخشی با بیان اینکه در سال 96 ، 40 هزار قطعه بوقلمون تحت نظارت دامپزشکی پرورش یافته است افزود: طول دوره پرورش بوقلمون گوشتی چهار ماه است که در این مدت در صورت فراهم بودن شرایط بهداشتی و پرورشی مطلوب وزن پرنده به 15 الی 20 کیلوگرم می رسد.
وی گوشت بوقلمون را نسبت به گوشت مرغ برای سلامت انسان مناسب تر دانست و در این رابطه گفت: گوشت بوقلمون از چربی و کلسترول کمتری برخوردار بوده و منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مانند روی و پتاسیم است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی استان به فعالیت بیش از 10 واحد پرورشی این پرنده اشاره و اظهار کرد: مراحل جوجه ریزی، واکسیناسیون، صدور مجوز بهداشتی حمل به کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی است و همه این اقدام ها در سیستم یکپارچه سازمان دامپزشکی کشور ثبت می شود.
وی شرایط آب و هوایی استان را برای پرورش بوقلمون مناسب توصیف کرد و افزود: بوقلمون نسبت به بعضی از بیماری های طیور مقاوم است.
وی به تولیدکنندگان توصیه کرد قبل از خرید جوجه بوقلمون به شبکه های دامپزشکی مراجعه و مجوز لازم برای پرورش، حمل و نقل را دریافت کنند و در طول دوره پرورش چنانچه با مشکلی برخورد کردند سریعا با کارشناسان دامپزشکی مشورت کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.