نوشته خویی در ادامه مطلب « روزه داری در بیماران » به این شرح است: ولی اکثر بیماران باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند و ضمن مشاوره با متخصص تغذیه اقدام به روزه داری نمایند. به طور کلی بیمارانی که برای کنترل بیماری خود مجبور به مصرف منظم دارو در طول روز هستند نباید روزه بگیرند.

** الف- دیابت:
بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، دیابت دوران بارداری و دیابتی های کنترل نشده نباید روزه بگیرند، اما روزه داری برای بیماران دیابتی نوع 2 که دیابت آنان به وسیله رژیم غذایی کنترل شده، مفید هم هست.
افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده میکنند، اگر علایم افت قند خون را در طول روز داشتند، باید فوراً روزه خود را افطار کنند بیماران دیابتی که روزه می گیرند، باید رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت نمایند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می شود، زیاده روی نکنند و میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه را مراعات نمایند.

** ب. افراد مبتلا به پر فشاری خون:
مبتلایان به پر فشاری خون خفیف تا متوسط می توانند روزه بگیرند و روزه داری به کاهش فشار خون آنان کمک میکند، اما باید با پزشک معالج خود برای داروهایشان مشورت کنند. روزه برای افرادی که فشار خون شدید دارند و یا فشار خون آن ها بطور ناگهانی بالامی رود و کنترل شده نیست، توصیه نمی شود.

** ج. بیماری های قلبی - عروقی:
روزه داری و رعایت برنامه غذایی صحیح با کاهش عوامل خطری مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی های خون و نکشیدن سیگار، سبب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود. اما در مورد کسانی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند، موضوع متفاوت است و حتما باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

** در حالت کلی، رعایت این موارد ضروری است:
- بیمارانی که دچار گرفتگی رگ های قلبی هستند و دارو مصرف می کنند، از آنجا که عدم مصرف دارو در زمان مقرر، زندگی آن ها را به مخاطره می اندازد، نباید روزه بگیرند. - بیماران قلبی باید به تداخلات دارو و غذا توجه نموده و به توصیه های پزشک معالج خود دقیقاً عمل نمایند. - بیماران قلبی که سابقه ی جراحی دارند، اگر پزشک معالج اجازه دهد، منعی برای روزه داری ندارند.

** د. سردرد و سردردهای میگرنی و معمولی:
سردرد می تواند علت های بسیاری داشته باشد، اما دلیل اساسی سردردهای مرتبط با روزه داری؛ ناشی از گرسنگی و افت قند خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی است که وابستگی ایجاد میکنند (مانند کافئین و نیکوتین). سردردهای میگرنی نیز در این دوران تشدید می شوند، چون در ماه رمضان علایمی مانند سردردهای عصبی، کاهش قند خون و کم آبی باعث افزایش اسیدهای چرب آزاد خون شده و به طور مستقیم اثر شدیدی بر روی آزاد سازی کاته کولامین ها در میگرن دارد.
اما حتی این افراد نیز با راهنمایی و کمک پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصر در مصرف دارو، می توانند روزه بگیرند.

ه- بیماران کلیوی:
نقش اساسی و مهم کلیه ها در بدن، تصفیه خون و دفع مواد زاید است که در صورت عدم مصرف کافی آب و مایعات، کلیه ها نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. در ماه مبارک، خصوصاً در تابستان، فرصت کافی برای تأمین مایعات بدن وجود ندارد؛ از این رو به منظور پیشگیری از عواقب کم آبی در طول روز که گاهی می تواند خطرناک باشد، باید به نکات زیر دقت نماییم:
- مصرف کافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر، تا کلیه ها بتوانند تصفیه خون از مواد زاید را به خوبی انجام دهند.
- کنترل نمک دریافتی ضروری است. - افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند (بیش از دو سنگ ادراری طی 6 ماه) برای روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. - برای بیماران دیالیزی روزه توصیه نمی شود.

** خواص فوقالعاده توت سیاه
یک متخصص تغذیه گفت: توت سیاه یکی از میوه های تابستانی خوش طعم و پرخاصیت است و از مهمترین خواص آن پیشگیری از بروز سرطان میباشد. ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛ اظهار کرد: میوههای رنگی از مادهی بسیار مفیدی به نام آنتی اکسیدان برخوردار هستند که پزشکان و کارشناسان تغذیه این ماده را به عنوان یک ضد سرطان میشناسند.
وی بیان کرد: آنتی اکسیدان موجود در توت سیاه موجب از بین رفتن رادیکالهای آزاد شده و همین مساله سبب پیشگیری از انواع سرطانها در بدن میشود.
این متخصص تغذیه عنوان کرد: توت سیاه حاوی ویتامین B بوده و بهترین ماده غذایی برای کاهش فشار خون محسوب میشود.
مظهری تأکید کرد: توت سیاه باعث رقیق شدن خون میشود، به خصوص در فصل بهار از غلیظ شدن خون جلوگیری میکند. به همین خاطر متخصصان تغذیه به افرادی که خونشان رقیق نیست توصیه میکنند که در فصل بهار از این ماده مقوی مصرف کنند.
استفاده از عینک آفتابی را جدی بگیرید
یک متخصص چشم پزشکی با اشاره به افزایش تابش خورشید در روزهای گرم سال، توصیه کرد: افراد در هر سنی در این فصول از عینک آفتابی استفاده کنند.
دکتر جلیل امیدیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش تابش خورشید در فصول گرم سال، گفت: در نور خورشید اشعه زیانباری به نام ماوراء بنفش وجود دارد که هرچند بخش اعظم آن توسط لایه ازن جذب میشود، اما باز هم مقداری از آن به زمین میرسد که برای سلامت بدن و به ویژه چشم زیانآور است.
امیدیان تصریح کرد: ورود اشعه ماوراء بنفش به چشم باعث آسیب به قسمتهای داخلی چشم مانند قرنیه و شبکیه میشود. ورود این اشعه به چشم باعث پیری شبکیه شده و میتواند آسیبهای غیرقابل برگشتی را به چشم وارد کند.
این متخصص چشم پزشکی افزود: در همین راستا و برای محافظت از چشمها افراد باید در فصول گرم سال و بویژه در ساعاتی که تابش خورشید به اوج خود میرسد (10 صبح تا 16 بعدازظهر) از عینک آفتابی استفاده کنند.

** آب بنوشید تا چاق نشوید
نوشیدن یک لیوان آب به جای نوشابه های شیرین قندی حداقل یکبار در روز می تواند ریسک چاقی را کاهش دهد. به گزارش مهر، محققان وضعیت حدود 16 هزار فرد بزرگسال اسپانیایی را به طور میانگین به مدت 8 سال تحت نظر داشتند.
هیچ یک از افراد در شروع مطالعه چاق نبودند. در طول مطالعه، تقریباً 900 شرکت کننده چاق شدند. محققان موسسه تحقیقات بیومدیسن اسپانیا دریافتند نوشیدن یک لیوان آب به جای نوشابه شیرین در روز ریسک چاقی را تا 15 درصد کاهش می دهد.
همچنین افرادی که آب را جایگزین نوشابه های قندی کرده بودند، در طول چهار سال به طورمیانگین به اندازه 320 گرم وزن کم کرده بودند. محققان همچنین دریافتند جایگزینی آب به جای نوشیدنی های دیگر نظیر شیر چرب، شیرکم چرب، نوشابه های رژیمی، قهوه، آب پرتقال و سایر آبمیوه ها تاثیری در کاهش ریسک چاقی نداشت.
2047* دریافت و انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.