به گزارش ایرنا، آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد 1361خورشیدی پس از 578 روز پایان دادن به اشغال بخشی از خاک ایران اسلامی به عنوان مهم ترین هدف عملیات بیت المقدس انجام شد.
عملیات بیت المقدس در 10 اردیبهشت سال 1361 با هدف آزادسازی خرمشهر، پادگان حمیدیه، جفیر، هویزه، حسینیه و بخش‌های دیگری از میهن اسلامی در سه مرحله انجام شد و چهارمین و آخرین مرحله این عملیات و در سوم خرداد همان سال خرمشهر پس از 576 روز اشغال آزاد شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌ است.
در جریان عملیات بیت المقدس حدود 16هزار نیروی عراقی کشته یا زخمی شدند و همچنین 19 هزار نیروهای عراقی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
سالروز فتح خرمشهر نشان دهنده حضوری پر افتخار از انسان هایی است که توانستند با نثار جان خود این حماسه را خلق کنند تا نامشان همیشه در تاریخ کشور ماندگار شود.
سوم خرداد یک حماسه ملی است و نشان از حضور ملت در صحنه جبهه ‌های دفاع علیه باطل بود، امروز نیز پاسداشت فتح خرمشهر در گرو پاسداشت حضور مردم در همه صحنه‌هاست.
به گفته مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی 300 عنوان برنامه به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در 11 شهرستان تابعه استان پیش بینی شد.
محمد رضا فخر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران این برنامه ها را دیدار مسئولان با خانواده شهدا و ایثارگران عملیان بیت المقدس، افتتاح نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، اجرای برنامه رزم آوران در میدان های شهر بیرجند، اجرای برنامه بانگ مقاومت و پیروزی، برگزاری مراسم شکر گذاری فتح خرمشهر و مراسم عطر افشانی مزار شهدای مرکز استان و شهرستان ها را از برنامه های سالروز آزادسازی خرمشهر بیان کرد.
یکی از برنامه های پیش بینی شده به مناسبت سوم خرداد صبحگاه مشترک یگان های مسلح است که روز چهارشنبه در شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان برگزار شد.

**فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس بود
فرماندار درمیان روز چهارشنبه در صبحگاه مشترک نیروی های نظامی و انتظامی شهرستان، افزود: تاریخ دفاع مقدس از عملیات های بزرگی شکل گرفته است و این عملیات ها باعث شکست دشمن و پیروزی قاطع در 8 سال دفاع مقدس شد.
محمد بشیری زاده بیان کرد: فتح خرمشهر یک نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس بود چرا که این عملیات موجب شد رزمندگان بتوانند در عملیات های برون مرزی خود موفق باشند.
به گفته وی مهم ترین مساله در فتح خرمشهر این است که همانگونه که خدا وعده کرده بود پیروزی با جبهه اسلام است و خدا خرمشهر را آزاد کرد.
وی افزود: دوران دفاع مقدس از این جهت که ما شروع کننده جنگ نبودیم نشان از مظلومیت امت اسلام دارد ولی به لطف خدا پیروزی از آن جبهه اسلام شد.
وی با بیان اینکه امنیت، آرامش، اقتدار و آسایش امروز کشور را مدیون از خودگذشتگی و جانفشانی‌های شهدا هستیم، گفت: در دوران دفاع مقدس، جمهوری اسلامی ایران با کمترین امکانات در برابر قدرت‌های بزرگ جهان ایستادگی کرد که این موضوع در دنیا کم نظیر بوده است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان مرزی درمیان از امنیت کامل برخوردار است، گفت: مردم شهرستان در نقاط مرزی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی خود را با آرامش انجام می دهند.
وی با تشکر از نیروهای انتظامی شهرستان برای مشارکت موثر در تامین امنیت انتخابات ، گفت: با کمک نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان تمام زیرساختها برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شد.
وی ادامه داد: مردم شهرستان مشارکت بالایی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا داشته اند.

**حماسه ماندگار فتح خرمشهر باید گفتمان فرهنگی جامعه باشد
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه درمیان هم در این مراسم گفت: سوم خرداد در تاریخ نظام اسلامی ماندگار است چرا که این روز سند و نمادی از اوج جوانمردی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود.
سرگرد حسین خدادادی بیان کرد: شرکت گسترده نیروهای ارتش، سپاه و بسیج مردمی در تاریخ جنگ، سبب شد تا در سایه فرماندهی امام راحل به این پیروزی بزرگ دست یابند.
به گفته وی خرمشهر قهرمان پس از 575 روز اشغال با حرکت عظیم جوانان ایران اسلامی و به پشتوانه رهبری حضرت امام(ره) و توکل به خداوند متعال از دست رژیم بعث عراق آزاد شد.
وی ادامه داد: آزاد سازی خرمشهر یک موهبت بزرگ الهی است و امام راحل نیز در این خصوص فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد.
وی با اشاره به اینکه استکبار جهانی با ایجاد ارتباط دوستی با برخی کشورهای منطقه قصد توطئه پراکنی برای نظام اسلامی را دارد، گفت: مردم ایران اسلامی تا آخرین نفس پای انقلاب خود هستند و از آرمان های خود دفاع می کنند.
وی بیان کرد: ملت ایران در بیش از چهار دهه از عمر پربرکت انقلاب نشان دادند که همیشه در صحنه‌های حساس انقلاب، ملتی واحد هستند و بدون تکیه ‌بر کشورهای سلطه‌گر توانسته اند، پیروز میدان باشد.
وی یادآور شد: امروز تفکر سپاه و بسیج در دنیا حاکم است و هر کجا که صدای مظلومین به گوش برسد دلاوران ما از مظلوم در مقابل ظالم دفاع می کنند.

** آزادی خرمشهر معجزه ای در تاریخ دفاع مقدس بود
یکی از رزمندگان دفاع مقدس هم در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح شهرستان درمیان، افزود: جنگ تحمیلی از سوی استکبار جهانی و در صدر آن آمریکا برای نابودی انقلاب اسلامی ایران طراحی شده بود.
سرهنگ اسماعیل بزرگر عنوان کرد: فتح خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ عراق و ایران شناخته می‌شود و از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود.
وی اظهار کرد: حماسه آفرینی و فداکاری های زیادی در این عملیات صورت گرفت و جا دارد که در سالروز خلق این حماسه، فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی نیز ترویج پیدا کند.
به گفته وی نسل جوان و آینده انقلاب باید با فضاسازی های مناسب صورت گرفته با تاریخ دوران دفاع مقدس و به ویژه حماسه فتح خرمشهر بیشتر آشنا شوند.
همچنین امروز مسئولان شهرستان درمیان پس از شرکت در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح شهرستان مزار شهدای شهر اسدیه را نیز غباروبی کردند.
همچنین به مناسبت آزاد سازی خرمشهر رژه موتوری نیز در شهر اسدیه برگزارشد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.