به اظهار این کارشناسان، یکی از مهمترین ارکانی که مردم مستقیما در تعیین سرنوشت شان نقش دارند انتخابات است و مشارکت حداکثری م باعث می شود که دولت قوی تری شکل بگیرد و در سطح بین المللی هم طرز نگاه نسبت به کشور ما متفاوت باشد.
در این میزگرد، عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های خراسان جنوبی، دبیر حزب مردم سالاری استان و نیز دبیر حزب جوانان ایران اسلامی استان درباره اهمیت حضور گسترده مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که 29 اردیبهشت ماه همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور برگزار می شود و نیز مهمترین مطالبات مردم از رئیس جمهوری آینده به اظهار نظر پرداختند.

**آنان در این نشست به مشارکت حداکثری، خلق حماسه با اعتماد به نظام و دولت، اشتغال مهم ترین مطالبه مردمی، اولویت ایجاد اشتغال بر دریافت یارانه و ... از جمله موضوع های پیشنهادی آنان بود.

** مشارکت مردم در انتخابات نشانه اعتماد مردم به نظام است
عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های خراسان جنوبی گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلاب مردمی بود، ادامه کار نظام جمهوری اسلامی نیز به حضور مردم در حماسه های متفاوت از جمله حضور در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی بستگی دارد و مردم در این مهم بسیار نقش آفرین هستند.
احمد حاجی زاده افزود: اینکه کسی تمایل به حضور در انتخابات نداشته باشد درست نیست چون همه به یک میزان در تعیین سرنوشت کشور سهم داریم، اگر مقداری به گذشته نگاه کنیم در انتخابات مختلف به ویژه مجلس و شوراهای اسلامی، هرجا مردم با صندوق های رای قهر کردند وضعیت خوبی رقم زده نشد.

** خلق حماسه با اعتماد مردم به دولت و نظام
وی بیان کرد: مشارکت و حضور در انتخابات حق همه ماست، هر رای مجموع رای هایی است که تک تک افراد با اعتمادی که به دولت و نظام دارند در این حماسه شرکت می کنند.
وی عنوان کرد: اگر به تجربه دولت های نهم و دهم برگردیم شاهدیم کشور به دره سقوط و نابودی کشانده شده بود، ایران با سابقه تاریخی، منابع ملی و ثروتی که داشت به سمتی کشیده شد که با کشور ونزوئلا در یک ردیف قرار گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند یادآور شد: وضعیت کشور با وجود منابع غنی آن در حال سقوط بود اما مردم سال 92 با حضور در صحنه انتخابات کشور را از این پرتگاه نجات دادند.
حاجی زاده با بیان اینکه ایران به مسیر اصلی توسعه و پیشرفت بازگشت، افزود: در چهار سال گذشته دولت یازدهم تنها کار مهمی که توانست با موفقیت انجام دهد این بود که جلوی سقوط کشور را گرفت و آن را به مسیر اصلی برگرداند.
وی بیان کرد: هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که شخص یا اشخاصی در انتخابات شرکت نکنند، اینکه چه کسی رئیس جمهوری شود نیز بسیار فرق دارد.
وی عنوان کرد: دولت اصلاحات با دولت نهم و دهم تفاوت های فاحشی داشت بنابراین هر جا مردم به صحنه آمدند حماسه آفریدند مسیر درستی رفتند، حضور حداکثری مردم در انتخابات سبب می شود ضریب اشتباه نیز کاهش یابد لذا همه برای اینکه مردم در انتخابات شرکت کنند باید تلاش کنیم.

** اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مهمترین مطالبه مردم از رئیس جمهوری آینده
وی با بیان اینکه موضوع اشتغال و مسائل اقتصادی مهمترین مطالبه مردم از رئیس جمهوری آینده است، یادآور شد: 2 موضوع اشتغال و اقتصاد کاملا به هم وابسته هستند، در صورتی موضوع اشتغال حل شود وضعیت اقتصادی جامعه نیز بهبود می یابد.
عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های استان افزود: اشتغال باید پایدار باشد، بر خلاف رفتارهایی که در دولت قبل انجام شد افزایش یارانه و سبدهای حمایتی شاید همان حرکت سوخته انگلیس باشد که زمانی تریاک را ارزان می دادند و سوخته را گران می خریدند و این عامل سبب اعتیاد مردم شد و سپس به این نتیجه رسیدند که سوخت فروش ندارد.
حاجی زاده گفت: دولت گذشته به جای اینکه در جهت ایجاد اشتغال، تولید و رونق اقتصادی گام بردارد به حرکت های عوام گرایانه( پوپولیستی) روی آورد، سبدهای حمایتی و چیزهای زودگذر را در روستاها و مناطق محروم و حاشیه شهرها تقسیم کردند، در این دوره نیز برای تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدها اقدام به چنین استفاده هایی می کنند.
وی ادامه داد: ای کاش نظام جلوی این حرکت ها را می گرفت، حرکتی که کاملا پوپولیستی است، چند برابر کردن یارانه مردم چه دردی را دوا می کند.

** اولویت ایجاد اشتغال بر دریافت یارانه
وی عنوان کرد: با هر انسان عاقلی که صحبت کنید پیشنهاد ایجاد اشتغال را بیشتر از دریافت یارانه های نقدی قبول دارد لذا به جای حرکت های عوام فریبی بیایید درد واقعی مردم را دوا کنید.
به گفته حاجی زاده، بر اساس ضرب المثل مشهور بیرجندی « آدم بیکار جادوگر می شود»، اگر فرد کار نداشته باشد آسیب های اجتماعی و مشکلات زیادی گریبانگیر کشور می شود و برعکس با ایجاد زمینه های اشتغال برای جوانان می توان جلوی بسیاری از آسیب ها را گرفت.
وی آزادی فضای سیاسی و امنیتی مملکت را از دیگر مطالبات مردم از رئیس جمهوری آینده دانست و گفت: اگر فضا باز بود به طور قطع یقین اتفاقاتی مانند رانت خواری، اختلاس و دزدی های چندین سال گذشته در کشور اتفاق نمی افتاد.
وی اضافه کرد: وقتی فضای سیاسی باز باشد اصحاب رسانه اینگونه مسائل را رصد و پیگیری می کنند نه اینکه عوض برخورد با افرادی که فساد می کنند با رسانه ها برخورد ناشایست شود، لذا رقم هایی اختلاس می شود که قابل بیان کردن نیست و ضربه زیادی به نظام می زند.


** عزت ایران بر همه چیز اولویت دارد
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند یادآور شد: برگرداندن ایران به حالت عزتمندانه سابق بسیار مهم و یکی دیگر از مطالبات مردم است، ایران کشوری با سابقه تاریخی، اهل صلح، گفت و گو، دارای دانشمندان بزرگی است که از قدیم در دنیا مطرح بودند اما به تدریج ما را به انزوا می کشاندند بگونه ای که کشورهای اطراف، ما را تحقیر می کردند.
حاجی زاده یادآور شد: دولتی می تواند موفق باشد و مطالبات مردم را جواب دهد که در هر جای دنیا افتخار ایرانی بودن بکند، نگاه مردم دنیا به ما عزتمندانه باشد نه اینکه ما را انسان های خشن بدانند.

** تیم دیپلماسی دولت یازدهم بهترین تیم ایران بعد از انقلاب بود
وی بیان کرد: تیم اقتصادی و دیپلماتیک دولت یازدهم بهترین تیم های ایران در سال های بعد از انقلاب تاکنون بوده اند، در زمینه برجام هیچ تیمی نمی توانست مانند این افراد وضعیت را بهبود و شرایط را به سرانجام مطلوب برساند.
وی اضافه کرد: نظام دنبال مذاکره بود، دولت نهم و دهم نیز دنبال مذاکره با کشورهای خارجی بود اما موفق نشد، برخی مردم این موارد را فراموش کرده اند اما دولت یازدهم در این زمینه موفق عمل کرد بنابراین ملت ایران باید قدر این دولت و تیم مذاکره کننده را بدانند و این مهم را به عنوان برگ برنده کشور نباید دست کم گرفت.
وی یادآور شد: در گذشته برخی اقلام و کالاها با سه برابر قیمت مصوب از کشورهای خارجی وارد ایران می شد اما اکنون مسیر عقلانیت و تدبیر است و باید ادامه یابد.

** نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری دینی استب
همچنین دبیر حزب مردم سالاری خراسان جنوبی می گوید: حضور و مشارکت مردم در انتخابات تضمین کننده امنیت و توسعه کشور در همه حوزه هاست چون نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری دینی بنا شده است.
ابوالفضل زاهدی پور، افزود: از سال 1357 تا امروز نظام بر اساس نقش و مشارکت مردم به پیروزی رسید، وقتی از جمهوری اسم برده می شود به معنی مشارکت مردم است و هر چه این مشارکت بالاتر باشد در صحنه داخلی و ملی از آبرو و عزت بالاتری برخوردار می شویم.
وی تصریح کرد: در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 1358، 64 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند،که این رقم در دوره دوم به 64.2 درصد رسید.
وی اضافه کرد: همچنین در دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری بیش از 74 درصد، در دوره چهارم 55 درصد، دوره پنجم 54.6 درصد،دوره ششم بیش از 50 درصد،دوره هفتم که دوره اصلاحات و ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود 79.9درصد،دوره هشتم بیش از 66 درصد و دوره نهم بیش از 62 درصد و دوره دهم بیش از 70 درصد در انتخابات شرکت کردند.
عضو هیات مدیره مجمع مشورتی توسعه خراسان جنوبی و فعال رسانه ای گفت: در هر دوره فراز و فرود نسبی در مشارکت مردم را شاهدیم، در مقاطعی که حضور مردم کمتر بود به دلیل اثر آن دوره بود.
زاهدی پور افزود: این اثر در دوره های یادشده به دلیل وجود تنگنا در داخل و یا به دلیل فضای خارج کشو بود که از طرف دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل شد.
وی با اظهار اینکه برای حفظ نظام ، مردم باید به آن اعتماد پیدا کنند و رفتار عالمان نظام در افزایش مشارکت مردم مهم است، یادآور شد: در دوره ای که مشارکت مردم بالا بود یعنی در آن دوره نظام و قوه مجریه عملکرد مناسبی داشته است ، در دوره دوم دولت های نهم و دهم، کشور در شرایط بدی قرار گرفت و باعث ریزش آرا و کاهش حضور مردم در انتخابات بودیم.
وی اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی از عزت و آبرو برخوردار است باید در این مرحله فارغ از نگرش سیاسی اصولگرا و اصلاح طلبی به حضور پرشور مردم در انتخابات کمک کنیم.
وی تاکید کرد: امیدواریم در این دوره شاهد حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات باشیم.

**دولت یازدهم عزت، آبرو و کرامت را در صحنه بین المللی به کشور بازگرداند
دبیر حزب مردم سالاری استان در ادامه اظهار کرد: هرچند دولت دکتر روحانی در شرایط بسیار سختی کشور را تحویل گرفت و زیرساخت ها در آن موقع تخریب شده بود،دولت تدبیر و امید توانست عزت،آبرو و کرامت کشور در صحنه بین المللی بازگرداند و در صحنه داخلی زیرساخت های اقتصادی به سطح مطلوب رسید و امیدواریم در دوره های بعدی شرایط اقتصاد کشور بهتر شود.
زاهدی پور افزود: مطالبات اقتصادی و ... مطالبه سطحی مردم از نظام است، اما مطالبات مردمی به طور عملی معطوف به آرامش خاطر مردم است.
وی اظهار کرد: روحانی یک نه بزرگ به جنگ گفت و با دیپلماسی که ظریف وزیر امور خارجه کشور و تیم مذاکره کننده هسته ای نشان داد، سایه جنگ از سر ایران دور ، فشار اقتصادی کم و بخش اعظم تحریم ها برداشته شد، و 80 درصد تحریم های ایران که نتیجه عملکرد بد 2 دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بود، برداشته شد.

** امروز کشورهای دنیا علاقه مند به ارتباط با ایران هستند
وی تصریح کرد: در صحنه داخلی بهبود وضعیت اقتصادی، مطالبه جدی مردم است که در کنار این مطالبه مردم باید به عزت و کرامت برسند در حالی که در دولت نهم و دهم چهره ایران در دنیا مخدوش شد و هرجا از ایرانی اسم برده می شد به عنوان مردمی خشن و تروریست در ذهن مردم دیگر کشورها تداعی می شد، امروز مردم دیگر کشورها علاقه مند به ارتباط با ایران هستند.
دبیر حزب مردم سالاری در خراسان جنوبی گفت: برای اینکه مردم به حقوق خود در بحث اقتصادی برسند باید از دولتی حمایت کنند که بر اساس عقل، منطق و تدبیر کار کند.
زاهدی پور با اشاره به اینکه ایرانی ها خیلی زود تحت تاثیر رفتار های پوپولیستی ( عوامفریبانه ) قرار می گیرند و این رفتار ها همیشه ملت را به تباهی کشید، اظهار کرد: بر همه تصمیمات دولت روحانی عقل و منطق حاکم بود، هر جا عاقلانه رفتار شد به موفقیت رسیدیم.
وی یادآور شد: در بحث اقتصادی مردم انتظار بازدهی زود را دارند در حالی که این حوزه زمان بر است و در دوره قبلی کشور در بحران بود که تیم فعلی دولت زیرساخت های لازم برای توسعه اقتصاد را فراهم کرده است و امیدواریم این دولت در انتخابات پیش رو توسط مردم انتخاب شود و مسیر رو به جلوی اقتصادی را در پیش بگیرد.
وی تصریح کرد: داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شعار هایی داده اند، بعضی داوطلبان برای اینکه به پیروزی برسند دست به تخریب طرف مقابل می زنند، به جای ارایه برنامه خود به دنبال نفی طرف مقابل است.
به گفته زاهدی پور این بداخلاقی ها را در دوره های قبلی ریاست جمهوری شاهد بودیم، امروز هم بعضی داوطلبان مثل آقای رئیسی گفته برنامه ای از طریق جمع آوری مقاله های دانشگاهی تدوین کردم هرچند ایشان یک ماه است که وارد صحنه شده و نمی دانم این برنامه چطور در این مدت تهیه شد؟
این فعال سیاسی افزود: همچنین آقای قالیباف دیگر نامزد انتخابات هیچ برنامه ای ارائه نکرده است،چون برنامه ندارد به شعارش نمی شود اعتماد کرد.
وی اظهار کرد: این وعده های انتخاباتی باید یک برنامه عملیاتی داشته باشد که در بعضی داوطلبان این برنامه را شاهد نیستیم.
وی تصریح کرد: عقل سلیم حکم می کند به برنامه و نه به اشخاص رای داد، متاسفانه بعضی افراد با رفتار های عوامفریبانه به ان فرد رای می دهند و موجب خسران کشور می شوند.
وی تاکید کرد: شعارهای دکتر روحانی پیام دارد، اینکه جنگ از سر کشور دور شد مگر بد است، اینکه رشد اقتصادی منفی 6 درصد به رشد هفت درصد مثبت رسید مگر بد است؟ اینکه تورم ثابت ماند مگر بد است؟ اینکه آزادی نسبی اسلامی در جامعه متبلور شد مگر بد است؟من با دیدن این شعارها در رفتار و گفتار رئیس جمهوری به وی رای می دهم.
وی یادآور شد: کسی که هم به نظام معتقد است و هم توانایی کامل برای رفع دغدغه و مطالبات مردمی داشته باشد مناسب ترین فرد برای ریاست جمهوری است.
وی تاکید کرد: آقای قالیباف که امروز داوطلب انتخابات ریاست جمهوری است در دوره ای که باز هم داوطلب این جایگاه بود با انتشار عکس خود کنار یک هواپیما و یک عینگ گران قیمت،چهره بین المللی و کلاس بالا از خود نشان می دهد وقتی رای نیاورد در دوره بعد لباس احمدی نژادی بر تن می کند و باز چون در آن دوره هم رای نیاورد در دوره سوم با فن تخریب دیگر داوطلبان و رفتارهای پوپولیستی به دنبال کسب رای است، این بدترین رفتار انتخاباتی فردی است که برای رای آوردن با مردم بازی می کند.
وی اضافه کرد: برای تکمیل برنامه های دولت یادزهم بهتر است که این روند ادامه یابد طبیعی است که بعضی برنامه ها هنوز در نیمه راه است.

** مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاثیر مستقیمی بر سیاست داخلی و خارجی کشور دارد
همچنین دبیر حزب جوانان ایران اسلامی خراسان جنوبی، گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاثیر مستقیمی بر سیاست داخلی و خارجی کشور دارد و موجب اقتدار نظام می شود.
علی غنی افزود: یکی از مهمترین ارکانی که مردم به طور مستقیم در تعیین سرنوشت شان نقش دارند انتخابات است و مشارکت حداکثری مردم باعث می شود که دولت قوی تری شکل بگیرد و در سطح بین المللی هم طرز نگاه نسبت به کشور متفاوت باشد.
به گفته وی هر دولتی در بدو شروع با کاستی هایی مواجه بوده است اما دولت تدبیر و امید با مشکلات عجیبی همچون صندوق ذخیره خالی و وضعیت سیاست خارجه به هم ریخته ای مواجه بود که حتی رسیدن به وضعیت صفر به تلاش زیادی نیاز دارد.
وی ادامه داد: برای مثال با فرو ریختن ساختمان پلاسکو شاید این حادثه فقط در چند دقیقه اتفاق افتاد اما ساخت دو باره آن حتی به صورت اولیه نیاز به سال ها تلاش و کوشش دارد که دولت دکتر روحانی با همچین وضعیتی رو به رو شده بود.
وی اظهار کرد: امروز با تلاش شبانه روزی تیم بسیار قوی دولت تدبیر و امید اقدام های اولیه انجام شده و حتی سایه جنگ که سالها از آن در منطقه مطرح بود از کشور دور شد و اقتدار کشور باعث شد که با توجه به موقعیت استراتژیک و وجود گروه های تروریستی در منطقه، امن ترین کشور منطقه باشیم.
وی تصریح کرد: امروز با توجه به اقدام های زیادی که در کشور صورت پذیرفته است اما هنوز اقدام های اولیه انجام شده که مردم ایران باید با عزمی جزم، بار دیگر این فرصت را به دولت تدبیر و امید دهند تا این روند، کشور را هر چه سریعتر به سوی پیشرفت راهنمایی کند.
به گفته وی، حضور حداکثری مردم پشت سر رئیس جمهوری باعث خواهد شد که کشورهای دیگر نگاهی مثبت به ایران داشته باشند و اجازه نگاه های بی مورد را به خود ندهند.

** مهمترین دغدغه مردم اقتصاد و معیشت است
دبیر حزب جوانان ایران اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مهم ترین دغدغه مردم اقتصاد و معیشت است، افزود: درمان اصلی مشکلات اقتصادی در مسایل سیاسی نهفته است و تا مشکلات سیاسی حل نشود اقتصاد و معیشت به همین روال باقی خواهد ماند.
وی تصریح کرد: در دولت آقای خاتمی بهترین دولت را از لحاظ اقتصادی شاهد بودیم و مردم رضایت داشتند و با توجه به اینکه خاتمی دولت را وقتی از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی تحویل گرفت به علت دوران سازندگی از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نبود اما با صندوق ذخیره پر و تورم زیر 10 درصد دولت را تحویل داد.
به گفته وی این در حالی است که خاتمی در هیچ دوره ای شعار اقتصادی نداد و به دنبال حل معضل های سیاسی بود چون سیاست تاثیر مستقیمی بر اقتصاد دارد و خاتمی با تفکری که داشت مسایل اقتصادی را با سیاست حل کرد.
وی نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم در این زمینه مهم عنوان کرد و افزود: در لوایحی که در مجلس تصویب می شود اگر نماینده با زیر و بم اقتصاد آشنا نباشد بی شک به اقتصاد ضربه خواهد زد و مردم باید توجه ویژه داشته باشند که افراد اصلح را انتخاب کنند.
به گزارش ایرنا، غنی اظهار کرد: حذف سازمان مدیریت وبرنامه ریزی در دولت قبل تاثیر منفی بر اقتصاد کشور گذاشت و ارزش پولی به شدت افت کرد و امنیت برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی به کلی از بین رفت.
این فعال سیاسی ادامه داد: این در حالی است که کار کارخانه ها به مرور از رونق افتاد و تبعات آن دامن گیر جامعه شد، طوری که به دولت تدبیر و امید به ارث رسید و این مسلم است که وقتی دور کشور را دیوار بکشیم و حاضر به مراوده با دیگر کشور ها نباشیم و مذاکره نکنیم، چرخ اقتصاد لنگ خواهد زد.
به گفته وی در این دولت گام های بزرگی برداشته شده و امیدواریم با پیروزی در این انتخابات هم این روند ادامه پیدا کند تا چاره ای برای حل مشکلات اقتصادی پیدا شود.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از کار هایی که باعث رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور می شود رونق گردشگری است و باید این امر مهم مورد توجه دولتمردان قرار گیرد تا رونق اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم.

** پخش مناظره ها قابل قدردانی است
غنی با اشاره به اینکه پخش مناظره ها یکی از اقدام های خوب سازمان صدا و سیماست و قابل قدردانی است، گفت: این مهم در مرحله اول باعث شد که حجم سنگینی از هزینه های انتخاباتی از بین برود و نامزد ها بهتر با مردم ارتباط برقرار کنند و در درجه دوم مردم راحت تر با برنامه های نامزد ها آشنا می شوند.
وی اظهار کرد: به عنوان یک شهروند وقتی مناظره ها را نگاه کردم به غیر از دولت فعلی از دیگر نامزد ها برنامه مدونی را برداشت نکردم و بیشتر آنها به شعار نزدیک بود تا برنامه ای که کشور را به سوی آبادانی ببرد.
وی تاکید کرد: نامزد ها باید مکان تامین اعتبار یارانه ها و وعده های دیگری را که می دهند عنوان کنند و این در حالی است با اینکه در دولت خاتمی از هیچ یارانه ای خبری نبود اما مردم راضی تر بودند و این را می شود در یک نظر سنجی ساده از مردم به اثبات رساند.
وی ادامه داد: هر 6 نامزد انتخاباتی اصلح هستند و شورای قانونی نگهبان آنها را تایید کرده است اما به نظر می آید نامزدی باید زمام دولت را به دست گیرد که عزت و کرامت مردم را در نظر بگیرد.
وی تصریح کرد: رئیس جمهور واقعی باید عمل گرا باشد نه شعار گرا و به نظر من دکتر روحانی برای ریاست جمهوری برنامه های مدون و معینی دارد.
7559* 7557* 3215* 6054*خبرنگاران- امیرشاهین نایبی فر، رقیه محمدی ، محمد رسول ابراهیمی اسفدن* تنظیم و ارسال: مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.