در ادامه این مطلب T سید حسین حسینی ، آمده است: احترام به علما و دانشمندان دینی همیشه مورد تاکید معصومین و بزرگان دین بوده است و احادیث زیادی در این مورد در منابع مختلف نقل شده است.
نقل است که مرحوم آیت ا... بروجردی؛ در مسجد بالا سر مرقد مطهر حضرت معصومه (س) تدریس می کردند؛ در یکی از روزها هنگام درس، آقا متوجه شدند که یکی از شاگردان به قبر حاج شیخ عبدالکریم حائری( موسس حوزه علمیه قم) تکیه داده است، با تندی به او فرمود:« آقا به قبر تکیه نکنید، این بزرگان برای اسلام زحمت کشیده اند، به آنان احترام بگذارید».
در خراسان جنوبی عالمان زیادی داریم که تاکنون اقدام شایسته و در خور توجهی برای معرفی آن ها انجام نشده است.
بزرگانی مانند آیت ا... «تهامی» ، آیت ا...«آیتی»، شیخ «هادی هادوی» و بسیاری دیگر که هرکدام منبعی عظیم از دریای بیکران علم و دانش بوده اند.
چند شب قبل در اقدامی شایسته و به بهانه رونمایی از کتاب « از سلاله کوثر» نوشته «محمد نظام دوست تامند» که مروری بر زندگی و خاطرات مرحوم آیت ا... سید «کاظم حائری» است، مراسم بزرگداشت این عالم ربانی با حضور مسئولان سیاسی، جمعی از روحانیون و اقشار مختلف مردم در بیرجند برگزار شد.
آیت ا.....«حائری » از جمله علمای خوش نامی است که در بین اهالی خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان بیرجند فرد ناآشنایی نیست و مردم او را با صفاتی مانند زهد وتقوا در عین شوخ طبعی، سخاوت ، سفره داری ، مردمی بودن و... می شناسند.
آیت ا.... «حائری» با این که در کربلای معلی متولد شد و رشد یافت در سنین 14 تا 20سالگی به بیرجند آمد و پس از آن برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت کرد و از محضر بزرگانی مانند آیت ا...«نائینی»، سید «ابوالحسن اصفهانی» و آیت ا... حاج «حسین آقا قمی» و... استفاده کرد.
بسیاری از بیرجندی هایی که در آن زمان عازم عتبات شدند، داستان های زیادی از میهمان نوازی و سفره داری این مرد بزرگ نقل کرده و می کنند.
این عالم ربانی با وجود موقعیتی که در نجف به دست آورده بود در سال 1332 شمسی به اصرار و درخواست اقشار مختلف مردم دو باره راهی بیرجند شد.
او در چهر سال زندگی خود در بیرجند ضمن حضور در متن مردم، همیشه در تلاش بود تا در راستای رفع مشکلات و محرومیت موجود گام بردارد که از جمله آن احداث مسجد جامع علوی مشهور به «حائری» بود که به همت خیران آن زمان شکل گرفت و بعد از آن در حالی که طرح های زیادی برای شکوفایی منطقه داشت در سن 46 سالگی به دیدار یار شتافت!
لذت چهار سال زندگی در کنار این عالم ربانی برای مردم منطقه آن قدر دلنشین بود که با گذشت حدود 60 سال از این واقعه هنوز یاد این مرد بزرگ از ذهن ها پاک نشده است.
امروز سینه هر شهروند بیرجندی و یا حتی اهالی شهرهای اطراف که آن زمان را هر چند در کودکی درک کرده اند ، مملو از خاطرات شیرین از آن بزرگ مرد است.
تلاش های خالصانه آیت ا... «حائری» برای ساخت این مسجد آن چنان برکتی به این محل داد که امروزه از معدود مسجدهایی است که علاوه بر اوقات نماز در طول روز هم میزبان اقشار مختلف مردم، از جمله مسافران است.
امید آنکه مسئولان در برنامه ای منسجم تکریم و نکوداشت عالمان این دیار را بخشی از اهداف کاری خود قرار دهند تا علاوه بر این که زمینه معرفی و آشنایی نسل نو با این بزرگان فراهم شود در کنار آن آثاری مبتنی بر ویژگی های شخصیتی و علمی این افراد انتشار یابد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
پست الکترونیکی به نشانیyahoo.com irnabirjand94@
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر- انتشار دهنده -عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.