با وجود تلاش های فراوان مسئولان و دست اندرکاران نهادهای ذی ربط در پیشگیری از انواع آسیب های اجتماعی، سن اعتیاد در میان طیف های مختلف جامعه رو به کاهش و مصرف انواع مواد مخدر صنعتی با آثار سوء بیشتر از مواد سنتی رو به افزایش است.
هنگام گشت و گذار در معابر عمومی شهرهای کشور از جمله خراسان جنوبی، تابلو های رنگارنگ مراکز ترک اعتیاد وابسته به بخش خصوصی، بهزیستی جلب نظر می کند.
با وجود این مراکز به جای اینکه آمار اعتیاد کمتر شود اما روز به روز در حال افزایش است که باعث به وجود آمدن ناهنجاری های زیادی در جامعه شده است.
چندین سال است که سازمان های مختلف مردم نهاد، اعم از خیریه ها و سازمان های دولتی همچون بهزیستی و علوم پزشکی اقدام های زیادی در سالم سازی جامعه از پدیده اعتیاد انجام داده اند اما آنچه به نظر می رسد با توجه به رشد این پدیده شوم، شاید ناکافی باشد.
عده از معتادان به مواد مخدر صنعتی و سنتی جوانان هستند و شاید بتوان گفت بیشترین علت گرایش جوانان و نوجوانان به این بلای خانمان سوز بعضا بیکاری عنوان می کنند،در حالی تعداد از معتادان شاغل هستند.
در این ارتباط آنچه مسئولان و دلسوزان نظام باید مورد توجه قرار دهند اشتغال و جلو گیری از بیکاری جوانان و نوجوانان است به نظر می رسد اشتغال و سرگرم بودن این قشر از جامعه، تاثیر بسزایی در جلوگیری و کنترل این معضل اجتماعی داشته باشد.

** فعالیت 29 مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در خراسان جنوبی
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: هم اکنون در استان 29 مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد وجود دارد که 28 مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی است که در همه شهرستان ها به جز نهبندان، طبس و خضری در حال فعالیت هستند.
علی عرب نژاد، اظهار کرد: هزینه های درمان جامعه هدف در صورتی که بیمار نیازمند باشد نیمی از محل یارانه بهزیستی تامین می شود که هزینه های درمان با توجه به نوع مراکز (اقامتی و سرپایی) متفاوت است.
به گفته وی هزینه های درمانی افراد در مرکز استان به شکل دوسویه یعنی هم به بیماران نیازمند و هم در قالب یارانه درمان به شکل صدور «یاری برگ» به متقاضیان درمان، پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در مراکز سرپایی سقف هزینه درمان یک میلیون و 380 هزار ریال است که نیمی از این مبلغ در قالب تعرفه درمان به متقاضیان پرداخت می شود و در مراکز اقامتی بلند مدت، این هزینه به 11 میلیون و 65 هزار ریال می رسد که 80 درصد این مبلغ هم در قالب تعرفه درمان به متقاضیان درمان پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: هزینه درمان در مراکز اقامتی میان مدت ( کمپ ها) 6 میلیون و 391 هزار ریال است که از مجموع این هزینه ها هم نیمی در قالب تعرفه درمان به متقاضیان پرداخت می شود.

** جمعیت 20 تا 35 سال بیشترین گروه سنی معتادان هستند
علی عرب نژاد، با ابراز تاسف از اینکه بیشترین گروه سنی معتادان استان افراد 20 تا 35 سال هستند، افزود: جلوگیری از این معضل اجتماعی نیازمند تلاشی جهادی است.
وی در پاسخ به این سئوال ایرنا که چه سازمان ها و نهادهایی به جز بهزیستی، برای صدور مجوز مراکز درمانی ترک اعتیاد فعالیت می کنند؟، افزود: به جز بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی نیز متولی اجرای برنامه های درمانی اعتیاد و صدور مجوز در استان است.
مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: این امکان وجود دارد، برخی اقدامات دستگاه ها در این ارتباط موازی کاری است، تغییر دستورالعمل ها و مشخص شدن شرح وظایف هر دستگاه به طور مشخص و اختصاصی می تواند یکی از بهترین راه های جلوگیری از موازی کاری باشد.
به گفته این مسئول اعتیاد متغیرهای زیادی دارد از قبیل عوامل فردی، خانوادگی و محیطی که نوع مداخله در هر کدام از متغیرها متفاوت و دارای بحث و بررسی گسترده ای است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط طرح توانمند سازی مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر و صنعتی در قالب طرح های اشتغال زایی یکی از برنامه های مهم و اساسی برای دست یازیدن به پیشگیری از بازگشت مبتلایان است.
وی در مورد اقدام خانواده ها پس از ترک مواد مخدر، بیان کرد: ایجاد فضای اعتماد و توام با صمیمیت و احترام متقابل و تقویت حس خودکارآمدی بیمار و تاکید بر توانمندی ها و نقاط قوت فرد یکی از اهرم های مهم و اساسی برای درمان بیمار محسوب می شود.
عرب نژاد اظهار کرد که شرکت در جلسه های بهبود مراکز و گروه های آزاد عامل ایمنی برای دوری از فضاهای ناسالم و دوستان ناباب است که در این شرایط هماهنگی و تشویق خانواده ها به صورت محسوس کمک به کنترل و نظارت خود بیمار بر رفتارش خواهد بود.
وی در توضیح مراکز اجتماع درمان مدار عنوان کرد: اجتماع درمان مدار tc یکی از درمان های اقامتی بلند مدت است که بیماران 3 تا 6 ماه سبک زندگی سالم را از طریق ارایه الگوهای سالم رفتاری طبق دیدگاه نظریه پرداز مشاهده ای( البرت بندورا) فرا می گیرند.
وی بیان کرد: این در حالی است که با تدوین برنامه های درمانی از طریق ارایه خدمات مشاوره ای، گروه درمانی و مددکاری و همچنین سلسله مراتب ارتقایی (elevation) به افراد آموزش داده می شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر یک مرکز اجتماع درمان مدار در استان فعال است، امیدوارم در این زمینه اقدام های قابل توجهی انجام شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اردیبهشت ماه جاری گفته بود، بر اساس نرخ شیوع شناسی اعتیاد که در سال های گذشته انجام شد، استان 19 هزار معتاد دارد که 16 هزار نفر مرد و بقیه زن هستند.
زندی افزود: امروز در بعضی خانواده ها سفره مثل گذشته چهارگوش پهن نمی شود، روابط عاطفی سرد، سست و شکننده است، در گذشته اعضای خانواده با یکدیگر بر اساس محبت و آموزه های دینی غذا می خوردند و فرزندی که در چنین خانواده ای رشد کند، کمترین آسیب را دارد.
وی اضافه کرد: سال 95، 150کودک معتاد در استان درمان شدند، هیچ دغدغه ای در خصوص تامین هزینه های درمان کودکان و دانش آموزان معتاد نداریم،پارسال برای درمان کودکان معتاد 2میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه شد.
وی هزینه درمان هر کودک معتاد را 50 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: کودکانی که باید دوران شیرین کودکی شان را سپری کنند به دلیل رعایت نکردن مسائل اخلاقی، انسانی و اسلامی از سوی والدین قربانی می شوند.
وی با تاکید به اینکه باید مهارت نه گفتن از دوران کودکی به آنها آموزش داده شود، بیان کرد: آنها باید بتوانند در شرایط مختلف نه بگویند، بله گفتن های بیجا فرد را گرفتار آسیب های اجتماعی جبران ناپذیر می کند.
به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، نداشتن مهارت
«نه گفتن» در افراد جامعه به ویژه قشر نوجوان و جوان سبب گرایش آنان به انواع معضلات اجتماعی به ویژه اعتیاد خواهد شد.
وی با تاکید براینکه خانواده ها رفت و آمد فرزندان و ارتباط آنان با دوستانشان را بیشتر کنترل کنند، تصریح کرد : امسال برای چهارمین سال بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر مطرح است.
وی گفت: این کار از عهده یک دستگاه خارج است و برای موفقیت در این عرصه از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی استفاده شود.
زندی بیان کرد: اگر زنان معتاد به مرکز ترک اعتیاد استان معرفی شوند هزینه درمان آنان رایگان است.
سال 95، دستگاه های مقابله ای استان 32تن مواد مخدر کشف کردند که نسبت به سال قبل کشف مواد افیونی 28 درصد افزایش دارد.
خراسان جنوبی از نظر جغرافیایی در همسایگی با افغانستان و سیستان و بلوچستان قرار دارد که این موقعیت استان را به کریدور حمل مواد مخدر تبدیل کرده است.
زندی با اشاره به اینکه پارسال اقدامات خوبی برای درمان زنان، کودکان و افراد بی بضاعت انجام شد، افزود: سال قبل 486 نفر از افراد بی بضاعت استان رایگان درمان شدند.
به گفته وی آخرین وضعیت میزان شیوع اعتیاد و مصرف مواد افیونی توسط دستگاه های حمایتی از جمله بهزیستی استان در دست بررسی است و بررسی ها در خصوص میزان شیوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر به زودی تکمیل خواهد شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
پست الکترونیکی به نشانیyahoo.com irnabirjand94@
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن-
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.