ادامه گزارش به این شرح است: ایجاد منطقه نمونه گردشگری بند دره وعده ای که در دولت نهم و دهم و در جریان سفر هیات دولت به استان در سال 84 به مردم خراسان جنوبی داده شد.
وعده ای که در صورت عملیاتی شدن می توانست رونق اقتصادی و گردشگری مهم ترین شهر استان را در پی داشته باشد و از طرف دیگر می توانست مکانی باشد برای تجدید روحیه و گذران اوقات فراغت مردم این خطه کویری که کمتر مکان تفریحی را به خود دیده اند.
اما بعد از گذشت سالها از این مصوبه نه تنها خبری از عملیاتی شدن آن نیست بلکه هیات وزیران اعلام کرده در صورت عدم رفع مشکلات و موانع فراروی طرح، مصوبه قبلی دولت را ابطال خواهد کرد.

** برخی در استان نمی خواهند طرح گردشگری بند دره اجرایی شود
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما و در پاسخ به این سئوال که چرا طرح نمونه گردشگری بند دره بیرجند هم چنان بعد از گذشت بیش از یک دهه در انتظار اجرایی شدن و رفع موانع اداری قرار دارد ، گفت: متاسفانه برخی از افراد در شهر بیرجند دلشان نمی خواهد این طرح اجرایی شود و در پاسخ به این سوال باید گفت، گیر کار در استان وجود دارد.

** دست هایی در کار است
محمد فرهادی با به کار بردن این عبارت که دست هایی در کار است تا این طرح اجرایی نشود، اذعان داشت: در سال 89 که سرپرست دفتر فنی استانداری بود و از آنجا به استان یزد منتقل شدم طرح نمونه گردشگری بند دره تمام تاییدیه های مورد نیاز مانند مصوبه کار گروه زیربنایی و کمیته برنامه ریزی را اخذ کرده بود، اما بعد از این مصوبات شاهد تنگ نظری هایی در استان بوده ایم.

** بهره مندی از یک مکان تفریحی مناسب حق مردم است
وی در پاسخ به این سوال که منظور شما از اینکه گفتید دست هایی در کار است، چیست با بیان اینکه بهتر است این موضوعات باز نشود، افزود: از روزی که وارد استان شده ام برای رفع مشکلات سرمایه گذار طرح پیگیری های زیادی داشته ام تا مردم بتوانند از مزایای اجرای آن بهره مند شوند.
این حق مردم است که برای گذراندن ایام فراغت و تجدید روحیه مکانی برای تفریح داشته باشند.
وی ادامه داد: من از مدیران خواسته ام تا مشکلات موجود را برای اجرایی شدن طرح مرتفع کنند و نگاه مثبتی داشته باشند چرا که طرح نمونه گردشگری بند دره مصوبه دولت قبلی را دارد.

** تلاش برای رفع مشکلات سرمایه گذاران خرد طرح
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: سرمایه گذاران خرد این طرح مشکلاتی داشته اند که تلاش کرده ایم آنها را رفع کنیم و سرمایه گذار کلان طرح و شرکت پویش نیز باید برای رفع مشکلات پیگیری های لازم را داشته باشند، دستگاه های اجرایی نیز همراهی کنند.
فرهادی اظهار امیدواری کرد طرح بند دره با توجه به اینکه مصوبه دولت را دارد هر چه سریعتر اجرایی شود تا مردم از آثار آن بهره مند شوند.

**تنها مشکل طرح بند دره نداشتن مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی
این در حالی است که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ما تنها مشکل فراروی اجرای طرح نمونه گردشگری بند دره بیرجند را نداشتن مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران عنوان کرد.
وی گفت: طرح با ایراداتی مواجه بود که از سوی این شورا برگشت داده شد که سال گذشته این ایرادات توسط سرمایه گذار مرتفع و دوباره ارسال شده است.
رمضانی در پاسخ به این سئوال که اخذ این مصوبه بسیار زمان بر و به ضرر سرمایه گذار بوده، افزود: 1500 طرح نمونه گردشگری در کل کشور فقط در یک شورا مورد بررسی قرار می گیرد که این مساله باعث طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها می شود.
وی اظهار امیدواری کرد که بزودی مصوبه شورای عالی معماری به استان ارسال شود وی در ادامه اذعان داشت: همه ما در انتظار صدور این مصوبه هستیم که در صورت تحقق شاهد صدور پروانه ساختمانی و شروع پروژه خواهیم بود.

** مشکلات طرح نمونه بند دره به کارگروه گردشگری می رود
معاون گردشگری ، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در پاسخ به سئوالات خبرنگار ما و آخرین اخبار از اجرای طرح نمونه گردشگری بند دره اینگونه اذعان داشت که: سال گذشته دو جلسه در محل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برای پیگیری مشکلات فرا روی طرح برگزار شده که در آخرین جلسه مقرر شد موانع طرح در دستگاه های اجرایی مورد رسیدگی قرار گرفته و نتیجه به کارگروه گردشگری استان ابلاغ شود.

** دو سال انتظار برای اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری
مرتضی عربی به برخی از موضوعاتی که در این کارگروه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اشاره کرد و افزود: سرمایه گذار بند دره نزدیک به دو سال است که در گیرو دار اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری قرار دارد که هنوز به نتیجه نرسیده و قرار است نتیجه در کارگروه مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی ادامه داد: بررسی طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی، احداث ساختمان امداد و نجات توسط هلال احمر در این منطقه و تغییر کاربری هایی که مربوط به جهاد کشاورزی است از جمله موضوعاتی خواهند بود که در کارگروه گردشگری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
وی با بیان این عبارت که به نظر می رسد اتفاق خاصی در برابر رفع این مشکلات نیفتاده ، اذعان داشت: موانع فراروی اجرای طرح چندین بخش دارد که یک بخش آن به شورای عالی معماری و شهرسازی بر می گردد که زمان بر است اما یک بخش آن به داخل استان و صدور پروانه بر می گردد.

**استارت بخشی از کار در صورت صدور پروانه
وی افزود: اگر پروانه ساختمانی برای سرمایه گذار صادر شود می توان بخشی از کار را استارت زد ولی تاکنون پیگیری های سرمایه گذار به نتیجه نرسیده است.
عربی در پاسخ به این سوال که سازمان میراث فرهنگی برای رفع مشکلات سرمایه گذار چه اقداماتی در دستور کار دارد، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی یک مجموعه فرابخشی و هماهنگ کننده است و طرح بند دره در حالی در گیرو دار مراحل اجرایی قرار گرفته که مصوبه دولت را اخذ کرده است.

** امکان ابطال مصوبه دولت و تضییع حق استان
وی اذعان داشت: هیات وزیران اعلام کرده در صورت عدم رفع مشکلات و موانع فراروی طرح ، مصوبه دولت ابطال خواهد شد که نتیجه ای جز تضییع حق مردم استان را پی نخواهد داشت.

**سرمایه گذار مدارک لازم برای پروانه ساختمانی را ارائه نکرده است
معاون عمرانی شهرداری بیرجند نیز در پاسخ به خبرنگار ما و اینکه چرا شهرداری در صدور پروانه برای این طرح مانع تراشی می کند اینگونه اذعان داشت: برای صدور پروانه ساختمانی به اسناد و مدارکی نیاز است که تاکنون سرمایه گذار آنها را ارائه نکرده است.
عدل ادامه داد: در صورت تکمیل مدارک مورد نیاز، پروانه ساختمانی برای طرح نمونه گردشگری بند دره صادر خواهد شد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: ما برای ساخت مصلای المهدی بیرجند هم در صورت ارائه اسناد پروانه صادر کردیم بنابراین در مورد این طرح نیز در صورت تکمیل اسناد در اسرع وقت پروانه صادر می کنیم.

**سرمایه گذار به تعهدات خود عمل کرده است
سرمایه گذار طرح نمونه گردشگری بند دره نیز که به نظر می رسید دل پردردی دارد ، در پاسخ به خبرنگار ما و آخرین اخبار از پیگیری های صورت گرفته برای اجرای طرح گفت: هیچکس در استان به خاطر عدم تحقق این مصوبه دولت بعد از گذشت 10 سال از مسئولان اداری و متولیان مربوطه بازخواست نمی کند.
تمام فشارها بی جهت بر گرده سرمایه گذار مظلوم است که از قضا تمام تعهدات قانونی و قراردادی خود را و حتی فراتر از آن را انجام داده است.
علی جعفری با اشاره به اینکه 300 خانوار بیرجندی سهامدار این پروژه هستند که با فروش فرش زیر پای خود در سنوات گذشته سرمایه گذاری کرده اند ، افزود: از سوی سرمایه گذار آمادگی کامل برای اجرایی شدن پروژه وجود دارد تا فرصتی برای اشتغال جوانان جویای کار در منطقه فراهم شود و از طرف دیگر قدمی در راستای عمران و آبادانی استان برداشته شود.
2047*دریافت و انتشار* عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.