مرضیه تابع روز سه شنبه در بازدید از مزرعه گل محمدی در مقیاس نیمه صنعتی اقلیم بیرجند، افزود: 13 ژنوتیپ مورد بررسی متعلق به 6 استان اصفهان، مرکزی، تهران، خراسان، فارس و یزد است.
وی مساحت سایت تحقیقاتی گل محمدی را نیم هکتار دانست و گفت: این 13 ژنوتیپ در طول اجرای چهار ساله، از نظر میزان زنده مانی و سازگاری، میزان عملکرد گل و اسانس همچنین آنالیز مواد موثره اسانس در مقایسه با ژنوتیپ برتر خراسان جنوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
وی معرفی بهترین اکسشن های گل محمدی از نظر میزان عملکرد گل و اسانس بین 13 گونه برگزیده اولیه متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه بیرجند و تعمیم به شرایط مشابه در استان را یکی از اهداف اجرای این پروژه برشمرد.
به گزارش ایرنا، تابع، بیان کرد: ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید و درآمد باغداران و بهره برداران صنعتی با تولید فرآورده های جانبی و ایجاد زمینه های ارزآوری و صادرات به خارج و توسعه کشت گل محمدی متناسب با هدف مورد مظر باغدارن استان از نظر تولید گل و اسانس از دیگر اهداف اجرای این پروژه است.
وی به خلاصه ای از نتایج به دست آمده در باره اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: هر چند هر 13 گونه مورد بررسی در این پروژه تحقیقاتی از نظر اهمیت خاص و ارزشمند هستند اما بیشترین میزان زنده مانی و بیشترین عملکرد گل مربوط به گونه های استان فارس و بیشترین میزان تولید اسانس بر حسب درصد مربوط به یکی از گونه های استان اصفهان است.

** سایت تحقیقاتی گل محمدی بیرجند ذخیره گاه گونه های سازگار با اقلیم منطقه
وی یادآور شد: در حال حاضر سایت تحقیقاتی گل محمدی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی ذخیره گاه با ارزشی از گونه های سازگار با اقلیم منطقه است که می توان به عنوان یکی از منابع تامین قلمه و پاجوش ریشه دار در استان و با هدف بیابان زدایی مورد بهره برداری قرار داد.
سرپرست مرکز تحقیقات آبخوان داری بیرجند گفت: آذرماه 1394 برای نخستین بار از سایت تحقیقاتی گل محمدی مستقر در ایستگاه آبخوان داری دشت بیرجند حدود سه هزار قلمه تولید شد که در سال 1395 با 10 هزار قلمه گل محمدی ادامه پیدا کرد.
تابع گفت: امید است این تلاش آغاز مسیر پربرکتی برای گسترش کشت این محصول ارزشمند در اقصی نقاط استان باشد.
وی بیان کرد: گل محمدی یکی از مهمترین گیاهان معطر دارویی در سطح جهان و ایران است که علاوه بر تولید محصولات مستقیم مانند گل تر، گل خشک و غنچه خشک شده، تولیدات فرعی مانند گلاب، مربا و عسل، اسانس حاصل از آن از نظر ارزش صادراتی جایگاه خاصی برای کشور دارد.

** گل محمدی گیاهی راهبردی در حمایت از توان اقتصادی روستاییان
وی اظهار کرد: اکنون در بسیاری استان های کشور، گل محمدی به عنوان یکی از گیاه های راهبردی در زمینه حمایت از توان اقتصادی روستاییان، اشتغالزایی( با توسعه باغداری و ایجاد صنایع کوچک وابسته) موقعیت ویژه ای را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، این گیاه دارای ژنوتیپ های بسیار متنوعی در کشور است و شرایط آب و هوایی متفاوت بر کمیت و کیفیت استانس و گل آن تاثیر مستقیم دارد.
وی با بیان اینگه گل محمدی در فرهنگ سنتی خراسان جنوبی جایگاه ویژه ای دارد، یادآور شد: اهمیت این گیاه از جنبه های مختلف اقتصادی، دارویی و بهداشتی و سازگاری آن با شرایط محیطی منطقه، زمینه ساز تلاشی در زمینه احیای مجدد و گسترش آن برای اشتغالزایی و ایجاد درآمد مستقیم و غیرمستقیم برای ساکنان استان شد.
سرپرست مرکز تحقیقات آبخوان داری بیرجند ادامه داد: اگر در استان دنبال نتیجه بخش بودن یک محصول و بهره وری آن برای کشاورز باشیم باید تحقیق و پژوهش های مورد نیاز به دقت انجام و مورد بررسی قرار بگیرد همچنین شرایط برای توسعه فراهم شود.
تابع اظهار کرد: وضعیت اقلیمی خراسان جنوبی به نحوی است که برای کاشت گل محمدی، میزان عملکرد گل و اسانس آن مناسب است از طرفی اگر صنایع مورد نیاز در این زمینه فراهم نشود به معنای این است که اقدامی در استان صورت نگرفته است.
وی یادآور شد: گل محمدی می تواند در کنار سایر محصولات استراتژیک استان محصولی باکیفیت باشد لذا نباید عجول بود، کشاورز باید علاوه بر کار کشاورزی بازاریاب و صنعتی نیز باشد تا به نتیجه دلخواه خویش دست یابد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.