به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی،
شماری از این گونه پرندگان مهاجر و تعدادی دیگر مهاجر عبوری هستند که استان در سر راه طولانی آنها قرار دارد.
این گونه ها در منطقه وسیعی از عرصه های خشک و بیابانی استان پراکنده اند، تنها با توجه به نقش پرندگان در طبیعت است که می توان به ارزش وجودی و اهمیت واقعی آنها پی برد.
13 درصد پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند، طبق اطلاعات موجود از 524 گونه پرنده گسترش مطالعات اکولوژیک زمینه و امکانات بسیاری برای آشنایی با نقش ویژه و با اهمیت پرندگان فراهم کرده است.
مطالعه در زمینه کنترل بیماری ها و آفات کشاورزی توسط پرندگان اهمیت آنها را دو چندان کرده است از جمله مهم‌ترین عوامل کنترل کننده آفات نباتی هستند.
جنبه های مختلف اهمیت پرندگان باعث شده است که پرنده شناسان و برنامه ریزان منابع طبیعی بکوشند تا اطلاعات خود را در زمینه های علمی، آموزشی و تفریحی پرندگان هرچه کامل تر کنند تا بتوانند به نحو مطلوب‌تری از این ارزش ها به نفع جوامع انسانی بهره‌برداری کنند.
پرندگان از ثروت های طبیعی و ملی به شمار می روند که متاسفانه تعداد آنها به دلیل تبدیل و تخریب اکوسیستم ها بسیار کاهش یافته است.
شکار بی رویه و کثرت سلاح های گرم سبب شده است بسیاری از پرندگان که در گذشته در ایران وجود داشتند، اکنون بندرت مشاهده شوند.

**زیستگاه پرندگان خراسان جنوبی
آبگیر های خراسان جنوبی، پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان،نیزار خور، رودخانه تجنود، رودخانه و سد مهوید، رودخانه و سد برکوه ، دره بید، کال نی، سد کریت، رودخانه موبیاض و سد بیهود از زیستگاه پرندگان است.
از دیگر زیستگاه های پرندگان استان می توان از رودخانه فرخی، رودخانه و سد حاجی آباد، رودخانه مردان شاه، رودخانه اسفشاد، رودخانه قرقاب ( قورقوری )، رود شور نهبندان، رود شور قله ریگ، رود سیاهو، ماهیرود، رود گزدز نام برد.

**سرشماری سالانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی
سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی همه ساله با شرکت گارد اجرایی حفاظت محیط زیست استان در 19 سایت با روش مشاهده مستقیم و به صورت هم زمان در سراسر کشور آغاز و انجام می شود .
طبق آخرین سرشماری انجام شده زمستان سال 1395، چهار هزار و 800 قطعه از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در استان خراسان جنوبی مشاهده شد.
باکلان، کشیم، حواصیل، اگرت، بوتیمار، لک لک، اکراس، کفچه نوک، فلامینگو، غاز، خوتکا، آنقوت، اردک، فیلوش، یلوه، چنگر، سلیم، آبچلیک، فالاروپ، پاشلک، ماهی خورک، دم جنبانک و ... مهمترین این پرندگان هستند.

** 20 اردیبهشت ماه روز جهانی پرندگان مهاجر است،« دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسانها» شعار سال 2017میلادی است.
به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال 2006 میلادی توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا - اوراسیا (AEWA) اقدام به نام گذاری و برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر می کند.
روز جهانی پرندگان مهاجر امسال برابر 20 اردیبهشت است، برگزاری این روز با هدف ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.
سایر اهدافی که از برگزاری مراسم در این روز می توان انتظار داشت این است که مسئولان، سازمان های مردم نهاد، باشگاه ها، دانشگاه ها، مدارس و ... در سراسر دنیا فعالیت ها و برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند تا با افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.

** توصیه هایی برای حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنان:
ممانعت از شکار، حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار برای کاهش آثار سوء بر زیستگاه ها، لزوم اجرای طرح های ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع و یا مسیر های اصلی پرواز از جمله
توصیه هایی برای حفاظت ازپرندگان و زیستگاه های آنان است.
ساخت برج های کوتاه تر و کاهش فرکانس چراغ ها، حذف چراغ های غیرضروری، عدم استفاده از شیشه های رفلکس، ساخت سازه جدید خارج از مسیر مهاجرت و محل تجمع پرندگان خصوصا گونه های در معرض خطر و پرندگان شکاری از دیگر توصیه هاست.
2047* دریافت و انتشار * عباسقلی اشکور جیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.