حسین امامی روز دوشنبه به ایرنا، افزود: تاکنون بیش از یک هزار و 700 چاه کشاورزی در استان مجهز به کنتور هوشمند شده اند.
وی با بیان اینکه در استان 2 هزار چاه کشاورزی با دبی بالای پنج لیتر وجود دارد، بیان کرد: در سال جاری تلاش خواهیم کرد تمام چاههای کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند شوند.
وی هزینه نصب هر کنتور هوشمند کشاورزی را به صورت میانگین40 تا 50 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: تجهیز چاههای کشاورزی نقش مهمی در مدیریت مصرف آب در این بخش دارد، بیش از 94 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه با اجرای برنامه های طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی طی سه سال گذشته کسری مخزن سفرهای زیرزمینی استان سالانه از 180 میلیون متر مکعب به 135میلیون متر مکعب در سال زراعی 95-96 کاهش یافته است، بیان کرد: در سه ساله اخیر 50 میلیون متر مکعب از کسری مخازن آب در این استان جبران شده است.
به گزارش ایرنا، امامی ادامه داد: در چند سال گذشته بارندگی ها خوبی در استان نداشته ایم بلکه شدت خشکسالی ها افزایش یافته است.
وی بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که با نصب کنتور هوشمند و اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی معیشت کشاورزان متضرر نشود و با توجه به کاهش منابع آب، کمترین آسیب متوجه آنان شود.
وی با کاهش بارندگی ها و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی استان اشاره کرد و یادآور شد : سطح آب زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور و همچنین در خراسان جنوبی افت چشم گیری داشته است که این امر ما را با تنش آبی در برخی از دشت های استان مواجه کرده است.
وی تعدا دشتهای استان را 40 دشت ذکر کرد و بیان کرد: از این تعداد 21 دشت ممنوعه و 2 دشت ممنوعه و بحرانی است و حفر هرگونه چاه بجز مصارف شرب در قالب تخصیص ابلاغی از سوی وزارت نیرو ممنوع است.
به گفته وی وضعیت منابع آبی استان رضایت‌بخش نیست و باید حفاظت جدی از منابع موجود صورت گیرد، همچنین نیاز است تا تمامی مردم نسبت به حفظ منابع آبی موجود احساس تکلیف کنند تا بتوان همین منابع آب موجود را تا زمان اجرای شدن طرح های انتقال آب به استان مدیریت کرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 ** 6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.