ادامه مطلب به این شرح است: جمعه 15 اردیبهشت ماه دومین مناظره شش نامزد تصدی پست ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که عملکرد شش کاندیدای حاضر با مناظره 8 اردیبهشت ماه، تفاوت های فاحشی داشت.
حجت الاسلام روحانی با لحنی صریح تر و مستقیم تر با رقیبانش سخن گفت و دیدگاه های رئیسی و قالیباف را مورد سئوال قرار داد. اسحاق جهانگیری که پدیده مناظره اول بود، به طور کاملاً ملموسی از شدت و حدت سخنانش کاسته شده بود.
حجت الاسلام رئیسی بر خلاف مناظره اول، بارها روحانی را مورد خطاب و انتقاد قرار داد تا در مناظره ها نیز تحت الشعاع رقیب درون جناحی خود قرار نگیرد.
قالیباف در مناظره دوم هم این فرصت را یافت که عملا مسیر مناظره را تعیین کند.
میرسلیم نیز بر صراحت انتقادهایش از حسن روحانی افزود و در مناظره دوم بهتر از مناظره اول عمل کرد.
هاشمی طبا در مناظره دوم هم، به همان اندازه در حاشیه ماند که در مناظره اول اندازه بود.
حاشیه های مناظره دوم از مناظره اول بیشتر بود و از سوی کاندیداها صحبت هایی مطرح شد که در این جا به راستی آزمایی آن ها خواهیم پرداخت.
در بخش نخست قالیباف مناظره را با این پرسش آغاز کرد که قانونی یا غیرقانونی چرا وزیر آموزش و پرورش باید در کار واردات لباس باشد؟
چندی پیش رسانه ها گزارش دادند که ماموران نیروی انتظامی در خانه دختر یکی از وزرا جنس قاچاق پیدا کرده اند.
جهانگیری پس از سخنان قالیباف و در حمایت از وزیر آموزش و پرورش گفت: دختر وزیر آموزش و پرورش با کارشناسی ارشد بیکار بوده و با پرداخت تعرفه های لازم به طور قانونی 200 میلیون تومان از طریق گمرک لباس وارد کرده است و این موضوع ارتباطی با وزیر آموزش و پرورش ندارد.
این در حالی بود که در روزهای اول و پس از انتشار خبر، وزیر دادگستری موضوع را تکذیب کرد و به دنبال آن شعبه 27 دادگاه بدوی تعزیرات زیر نظر وزارت دادگستری اعلام کرد که این اجناس قاچاق نبوده و با مجوز گمرکی و به طور قانونی بعد از پرداخت عوارض وارد ایران شده است.
بر اساس این حکم اجناس قاچاق نبوده است. منتشر شدن آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی در تاریخ سوم شهریور 1393 نشان داد که هر چند کالای مطرح شده متعلق به ضحی احمدی دانش آشتیانی، مدیر عامل شرکت «آمیتیس طراوت کودکی» است.
اما فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر دولت روحانی هم رئیس هیات مدیره این شرکت است. در قسمت دیگری از مناظره از سوی حجت الاسلام رئیسی مطرح شد که با وجود توافق هسته ای تحریم های بانکی ایران همچنان برقرار است.
بانک مرکزی در اطلاعیه ای در این باره گفت: «پس از اجرای برجام تمام وجوه ارزی مسدودی نزد بانک های مختلف دنیا آزاد شد و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.
شرکت ملی نفت ایران روزانه 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی را به کشورهای مختلف آسیا و اروپا می فروشد که صد درصد وجوه حاصله را بانک مرکزی به ارزهای مختلف دریافت میکند.»
این در حالی است که پارسال ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، در کنفرانسی در لندن گفت: بانک های خارجی می ترسند که حتی اگر وزارت دارایی آمریکا اجازه کار با ایران را به آنها بدهد، دادستان های آمریکایی برای آنها مشکل ایجاد کنند.
با این حال چندی بعد بانک مرکزی از رفع تحریم حسابهای بین المللی و اتصال دوباره به شبکه های مالی جهانی (سوئیفت) خبر داد.
هر چند عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه گفت که روند رفع تحریمها زمانبر است.
از دیگر صحبت هایی که رئیسی مطرح کرد این بود که گفت:برجام باعث گشایش اقتصادی نشده است.
به گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در 9 ماه آخر پارسال به حدود 7/2 درصد رسیده است.
پارسال رشد اقتصادی یک درصد اعلام شده بود. دولت حسن روحانی در سال 1391 کشور را با رشد اقتصادی منفی 6/6 تحویل گرفت و از سال 1393 رشد اقتصادی مثبت شد.
آمارها نشان می دهد که دولت حسن روحانی، در مهار تورم نیز، موفق بوده است.
اما با این حال بهبود این شاخص ها تاثیری در معیشت مردم نداشته است.
پاسخ بعضی کارشناسان اقتصادی این است که این روند در صورتی سطح زندگی را در جامعه بالا می برد که برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد تا به اصطلاح بنیه مالی خانوارها تقویت شود.
حجت الاسلام رئیسی که روز پرکاری را پشت سر گذاشت در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران یک میلیون فارغ التحصیل بیکار دارد.
در سال 1393 مرکز آمار ایران گزارشی از بازار کار منتشر کرد که بر اساس آن گزارش، بیش از 900 هزار نفر با مدرک فوق دیپلم و بالاتر بیکار بودند. بعد از این تاریخ آمار رسمی دیگری منتشر نشده است.
جهانگیری که بیشتر وقتش را در مناظره دوم به خطابه خوانی سپری کرد در بخشی از سخنانش از صادرات 30 درصدی پتروشیمی سخن گفت.
او آمار صادرات دو و نیم میلیون بشکه نفت خام را اعلام کرد در حالی که روحانی این آمار را دو میلیون بشکه بیان کرده بود.
گزارش گمرک ایران در پایان سال 1395 نشان می دهد که صادرات پتروشیمی، نسبت به سال قبل از نظر وزنی، 41 درصد و از نظر درآمد تنها ٩ درصد رشد کرده است. از نظر وزنی، صادرات محصولات پتروشیمی، حدود ده هزار تن افزایش یافته، اما فقط یک میلیارد و 200 میلون دلار به درآمد اضافه شده است.
حدود سه ماه پیش مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت گفته بود: «میزان صادرات محصولات پتروشیمی در این زمان (دولت یازدهم) 32 درصد افزایش یافته است».
اگر جهانگیری رقم سی درصد را برای کل دوران دولت یازدهم ذکر کرده با اظهارات برخی مقامهای رسمی مثل خانم شاهدایی تطبیق می کند اما رشد صادرات پتروشیمی در سال گذشته از نظر درآمد حدود 9 درصد اعلام شده است.
در مناظره قبل قالیباف خطاب به جهانگیری گفت که شهرداری از زباله برق تولید می کند.
یک بار از اتاق هایتان بیرون بیایید و ببینید.
امروز مابقی آن کمپوست می شود و در زمین های کشاورزی استفاده می شود.
این ادعا در پایان مناظره دوم از سوی جهانگیری به چالش کشیده شد.
دو طرف در باره صحت تولید برق از زباله توافق دارند اما درباره میزان و اهمیت آن اختلاف نظر وجود دارد.
آمار شرکت برق نشان می دهد که در روزهای کم مصرف هر مشترک خانگی در تهران ماهانه بیش از 200 کیلووات ساعت برق مصرف می کند که برق تولید شده با زباله درصد بسیار ناچیزی از آن است.
در ادامه مناظره دوم حجت الاسلام رئیسی گفت بدهی دولت به بانکها در چهار سال اخیر دست کم دو برابر شده است.
گزارش بانک مرکزی از بدهی های بانکی تایید می کند که بدهی های دولت به بانک ها بیش از دو برابر شده و نزدیک به 2100 هزار میلیارد تومان رسیده است.
در بخش دیگری از مناظره حسن روحانی گفت در 10 سال پیش از ریاست جمهوری او میزان اشتغال صفر بوده است.
در حالی که آمار بانک مرکزی 600 هزار شغل تولید شده طی دولت های نهم و دهم را اعلام می کند.
روحانی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به موشک هایی که بر روی آنها شعارهایی نوشته شده بود گفت بعضی با این کارها به دنبال اثرگذاری بر برجام بودند.
این اظهارات از سوی مسعود جزایری، سخنگوی نیروهای مسلح رد شد. جزایری گفت: توان موشکی هیچ ارتباطی با برجام ندارد.
ما مجددا به نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید و توصیه می کنیم که از ورود مناقشه آمیز به مسائل مهم و حساس نظامی و دفاعی کشور و دادن آدرس های غیرصحیح و نادرست به مردم اجتناب ورزند.
بررسی سخنان کاندیداها نشان می دهد که گویی خط قرمزها در مناظره های انتخاباتی چندان معنا و مفهومی ندارد.
اما انگار فراموش کرده اند که قرار است بیست و نهم اردیبهشت ماه، ادعاهای شان در ترازوی انصاف مردم مورد قضاوت قرار گیرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7559* 2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.